دفتر اروپائی شهروند: یک شعر هشت سطری از “آنه فرانک” قربانی معروف جنایات نازی ها در جنگ جهانی دوم در حراج “بوب کیپر” هلند به مبلغ ۱۴۸ هزار و ۳۰۰ دلار (۱۴۰ هزار یورو) به فروش رسید. این شعر با خط خوانای آنه فرانک روی کاغذ نوشته شده و تاریخ ۱۸ مارس ۱۹۴۴ میلادی را بر پیشانی دارد. ظاهرا این نخستین بار در تاریخ حراج های بزرگ جهان است که یک شعر کوتاه با چنین قیمت گزافی به فروش می رسد. حراج به صورت آنلاین برگزار شد.

ارزش دستخط آنه فرانک پیش تر بین ۳۰ تا ۵۰ هزار یورو برآورد شده بود، اما ظرف دو دقیقه پس از آغاز حراج پیشنهادها به سرعت افزایش یافت و سرانجام به ۱۴۰ هزار یورو رسید.

 anne-frank

آنه فرانک که بود؟

آنه فرانک در دهه های پس از جنگ جهانی دوم در اروپا به یکی از مهم ترین نمادهای جنایات نازی ها تبدیل شد. این دختر یهودی در سال ۱۹۲۹ در فرانکفورت زاده شد و در دوران حاکمیت حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان به رهبری آدولف هیتلر برای در امان ماندن از تعقیب نازی ها همراه خانواده‌اش به هلند رفت.

آنه فرانک و  خانواده‌اش مدت‌ها ناچار بودند خود را در خانه‌ای در آمستردام پنهان کنند. این دختر در سال ۱۹۴۲ به مناسبت سیزدهمین زادروز خود یک دفتر خاطرات هدیه گرفت و در مخفیگاه خود شروع به نوشتن یادداشت های روزانه خود کرد.

مخفیگاه خانواده‌ی فرانک در اوت ۱۹۴۴ لو رفت و بیشتر افراد خانواده توسط گشتاپو پلیس مخفی آلمان نازی بازداشت و به اردوگاه‌های کار اجباری منتقل شدند. آنه فرانک بعدها در اردوگاه “برگن ـ بلزن” جان باخت. یادداشت‌های روزانه‌ی او  پس از جنگ جهانی دوم توسط پدرش منتشر شد.

خاطرات آنه فرانک با عنوان “خانه پشتی” تاکنون ده ها بار به مهم ترین زبان های زنده دنیا منتشر شده است. شهرت او تنها حاصل انتشار این کتاب نیست، بلکه در بسیاری از کلان شهرهای اروپا موزه ای نیز به نام او ایجاد و به مرکزی برای دادخواهی برای زندانیان سیاسی و زنان تبدیل شده است.

شعر هشت خطی که در هلند به قیمت ۱۴۰ هزار یورو به فروش رفت، دست‌نوشته‌ای خواناست که آنه فرانک آن را در دفتر شعر خواهر دوستش به عنوان هدیه نوشته بود. نخستین سطور این شعر از شعری الهام گرفته شده که در سال ۱۹۳۸ میلادی در یکی از نشریات آن زمان انتشار یافته بود.