دفتر اروپائی شهروند: جایزه افتخاری تئاتر کلن آلمان در سال ۲۰۱۶  به علی کوشک جلالی کارگردان و نویسنده ایرانی مقیم کلن تعلق گرفت. اعضای هیئت داوران بر سر اعطای این جایزه ۲۶۰۰ یورویی اتفاق نظر داشتند. جایزه روز پنجم دسامبر امسال طی مراسمی در کلن تقدیم جلالی خواهد شد. هیئت داوران درباره دلیل گزینش کوشک جلالی اعلام کرد: علی جلالی، کارگردان و نویسنده تئاتر و شهروند ایرانی تبار کلن، در بیست سال گذشته الگوی تلاش برای تبادل بین المللی فرهنگ و هنر بوده است. او در دو قاره فرهنگی متفاوت برای پذیرش، احترام و تفاهم متقابل می کوشد. در این عرصه، موقعیت های دشوار سیاسی نیز او را از تلاش باز نمی دارند. او یک نمونه برجسته هموندی (در آلمان) است.

kooshk-jalali-ali

علی کوشک جلالی، از سال ۱۹۸۳ در آلمان زندگی می کند. او که در تهران آموزش تئاتر دیده بود، چند سال پس از مهاجرت به آلمان برای ۵ سال متوالی به عنوان بازیگر و دستیار کارگردان همکار ثابت تئاتر شهرهای کرفلد و مونشن گلادباخ در غرب آلمان بود و سپس همکاری با سایر مراکز تئاتر آلمان را به عنوان کارگردان و نویسنده آزاد ادامه داد.

هیئت داوران جایزه افتخاری تئاتر کلن درباره کیفیت کارهای جلالی گفته است: “او به گونه ای تحریک آمیز، آشکار و پرهیجان به سراغ احساسات انسانی می رود که در نسخه های متناسب با رویدادهای معاصر می گنجند”.

اوج موفقیت جلالی در آلمان نوشتن و کارگردانی نمایش “پابرهنه، لخت، قلب در مشت” بود که تاکنون بیش از صدبار در سالن های نمایش سراسر آلمان بر صحنه آمده و در سال ۱۹۹۷ جایزه ایالت بادن وورتنبرگ آلمان را برای “نمایش های مردمی” به خود اختصاص داده است. همین نمایش  در سال ۲۰۰۷ دوبار نامزد دریافت یک جایزه آلمانی دیگر شد. چند نمایشنامه دیگر جلالی نیز در سال های گذشته نامزد دریافت جایزه شده اند.

آخرین کار جلالی در آلمان کارگردانی نمایشنامه “من نفرت نمی ورزم” نوشته “عزالدین ابوالعیش” پزشک و نویسنده فلسطینی بود که چند هفته پیش برای نخستین بار در کلن بر صحنه آمد. این نمایش، هم اکنون همچنین با کارگردان آلمانی و با بازی درخشان “محمدعلی بهبودی” در سالن های نمایش معتبر آلمان بر صحنه است.

علی کوشک جلالی در تئاتر ایران نیز فعال است و علاوه بر برصحنه بردن چندین نمایش، با تشکیل کارگاه های آموزشی هنرجویان زیادی پرورش داده است. از وی تاکنون نمایشنامه ها و کتاب های متعددی نیز انتشار یافته که برخی از آن ها عبارتند از:

نمایشنامه ها: هابیل و قابیل، همزاد، با کاروان سوخته.

ترجمه ها: پستچی نرودا (آنتونیو اسکارمتا)، خدای کشتار(یاسمینا رضا)، پوزه چرمی (هلموت کراوزه)، جنون محض (مایکل فراین)، ژوزف و ماریا (پتر تورینی)، و روبینسون و کروزوئه (راویچی).

کوشک جلالی در زمینه شعر نیز ذوق آزمائی می کند. از او تاکنون دو دفتر شعر “آنگاه که درآمدی خورشید زانو زد” و “نیلوفری در قلب مرداب” منتشر شده است.