متن ترجمه شده سخنرانی دکتر رضا مریدی نماینده ایرانی تبار مجلس دولت انتاریو در سومین مراسم سالگرد همبستگی با زندانیان سیاسی ایران

دکتر رضا مریدی نماینده پارلمان انتاریو از حوزه ریچموند هیل ابتدا از برگزارکنندگان گردهم آیی تشکر کرد که به مناسبت ۲۸مین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی در ایران و نیز سومین سالگرد تصویب قطعنامه مجلس عوام کانادا که در آن قتل عام مذکور به عنوان جنایت علیه بشریت شناخته شده است این گردهم آیی را ترتیب داده اند. او همچنین از حضار که با شرکت خود در آن گردهم آیی اتحاد و اتفاق جامعه ایرانی بزرگشهر تورنتو را به منصه ظهور گزارده اند سپاسگزاری کرد و اضافه نمود که کشتار مردم ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی از همان روزهای اول پیروزی انقلاب و به مسند نشستن آیت اله خمینی شروع شد. در آن موقع مدیران کشور و فرماندهان ارتش سابق ایران را دستگیر و با محاکمه  ساختگی و کوتاه در پشت بام مدرسه علوی، که آن موقع محل سکونت آقای خمینی بود، اعدام می کردند. این حرکت ددمنشانه به تدریج دامن دیگران منجمله پیروان دیانت بهائیت و کوشندگان سیاسی را که برای استقرار دموکراسی در ایران مبارزه می کردند گرفت، به طوری که هزاران نفر را به انحاء گوناگون اعدام و یا به قتل رساندند. ولی آن چه که قتل عام تابستان ۱۹۸۸ را متمایز می کند آن است که به دستور مستقیم خمینی، این جنایت بزرگ با محاکمات چند دقیقه ای و در فاصله زمانی ۲ ماه شامل حال بیش از ۳۰هزار نفر زندانی سیاسی در بند خمینی شد.

reza-moridi

او آن گاه به  نقل از دکتر مهدی خزعلی که در مصاحبه اخیر با صدای امریکا از یکی از افرادی که در این قتل دستی داشته نقل کرد که زندانیان سیاسی را ابتدا به یک اتاقی می آوردند که در آنجا مصاحبه کوتاهی با وی انجام  می شدو پس از شنیدن پاسخ به سئوال جلادان، زندانی را به اتاق دیگری هدایت می کردند و در آن جا وی را سریعا حلق آویز می کردند. بدین ترتیب هزاران دختر و پسر نوجوان و دیگر جوانان ایران زمین که برخی از آنان حتی محکومیت شان نزدیک به اتمام بود به دست جلادان خمینی جان باختند. اینان جنازه قربانیان خود را با کامیون به گورستان های گمنام حمل و در گورهای دسته جمعی آنان را چال می کردند.

جنایتی که در تابستان ۱۹۸۸ در زندان های ایران به دستور مستقیم خمینی انجام شد در تاریخ ایران بی سابقه است. بدون تردید ملت ایران و نوع بشر این حادثه دردناک که “هولوکاست ایرانی” است فراموش نخواهد کرد.

این جنایت بزرگی که دامان این رژیم و بنیانگذار آن خمینی را گرفته است و در فردای ایران آزاد مسئولین ریز و درشت رژیم پاسخگو خواهند بود.

آنگاه دکتر مریدی به مصوبه مجلس عوام کانادا در تاریخ ۵ جون ۲۰۱۳ اشاره کرد که در آن قتل عام زندانیان سیاسی ایران در تابستان ۱۹۸۸ به اتفاق آرای نمایندگان از همه احزاب سیاسی حاضر در مجلس به عنوان  جنایت علیه بشریت به رسمیت شناخته شده است. و روز اول سپتامبر روز همبستگی با زندانیان سیاسی ایران اعلام شده است.

وی در ادامه ی صحبت خود از تمام نمایندگان و رهبران احزاب دمکراتیک نو- محافظه کار و لیبرال در دوره گذشته مجلس به خاطر حمایت از لایحه مذکور قدردانی کرد و همین طو از کوشش های آقایان کاوه شهروز- رضا بنائی- مایکل پارسا- علی وکیلی – پرفسور پیام اخوان – مهدی  کوهستانی – محمد حقشناس، کانون خاوران  و افراد دیگری که در این راه کوشش کرده بود سپاسگزاری کرد.

در پایان دکتر مریدی از نمایندگان حاضر در دوره فعلی در مجلس عوام خواست که در حمایت از رعایت حقوق بشر و حقوق زندانیان سیاسی در ایران که خواسته ی جامعه ایرانی کانادا از آنان  است کماکان کوشا باشند. ایشان بیانات خود را با این عبارت به پایان رساند:

ما انتقام نمی گیریم ولی نه می بخشیم و نه فراموش می کنیم!

 گزارش کامل این برنامه را اینجا بخوانید