متن سخنرانی علی احساسی، نماینده ایرانی تبار حوزه ویلودیل در مجلس فدرال کانادا در مراسم سومین سالگرد همبستگی با زندانیان سیاسی ایران

سلام عرض می کنم دوستان و خوشحال هستم که باری دیگر امشب در خدمت تان هستیم که در مورد نقض حقوق بشر در ایران با شما همصدا شویم.

به یاد همه ی جانباختگان راه آزادی و کرامت انسانی و با درود به خانواده ها و بازماندگان رنج کشیده ی همه ی این سالها و دل شکستگانی که حتی محروم از داشتن نشانی از عزیزانشان بودند.

رنجی که بیان آن قلب هر انسان آزاده ای را به درد می آورد. مرداد و شهریور سال ۱۳۶۷ مردم ایران شاهد یکی از هولناکترین تراژدی های تاریخی شان بودند. تراژدی کشتار وحشیانه ی جمع بی شماری از انسان های آزاده ای که در روزگار خود از بهترین ها، صادق ترین ها و البته شجاع ترین ها در عرصه مبارزه در راه عقاید والای انسانی، آزادی و برابری، بودند.

علی احساسی در حال نثار گل بر خاک خاوران

علی احساسی در حال نثار گل بر خاک خاوران

جوانان و نوجوانانی که برخاسته از اقشار مختلف جامعه بودند و دغدغه هایی فراتر از امیال و منافع شخصی داشتند که همانا آزادی و برابری و دستیابی به یک زندگی انسانی برای همگان بود. انسان هایی که برای دستیابی به این آرمان مهم سالها رنج تبعید، اسارت و شکنجه را به جان خریدند و در نهایت آخرین داشته هایشان یعنی جانشان را از دست دادند.

ضمن محکوم کردن این جنایت هولناک که از مصداق بارز جنایت علیه بشریت است، انزجار خود را از  اعمال هر گونه خشونت به صرف دگراندیشی و داشتن عقیده ی مخالف ابراز می دارم.

پیش چشمان همیشه بیدار انسان های حق طلب و آزادیخواه جهان دیگر نمی شود شبانه انسان های بیشماری را تنها به دلیل مخالفت با ایدئولوژی حاکم دسته دسته به گورهای سرد تاریخ سپرد و بی هیچ نگرانی از پاسخگویی به آیندگان، مخالفان خود را سرکوب کرد و از بین برد. در پایان ضمن ابراز همدردی با بازماندگان آن عزیزان از دست اندرکاران این رویداد مهم و تاریخی سپاسگزاری می کنم که این فرصت گرانبها را در اختیار همه قرار دادند که ناراحتی قلبی شان را از این کشتار ضدحقوق بشری ابراز بدارند.

بیاییم با فراموش نکردن این فاجعه و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آن از تکرار چنین جنایتی جلوگیری کنیم.

 به امید روزی که شاهد برقراری عدالت اجتماعی و رعایت حقوق بشر در ایران باشیم. ایرانی آزاد و عادل. روزی که تنوع افکار و احترام به عقاید مختلف، اصل اساسی جامعه ایران آتی باشد.

گزارش کامل برنامه را اینجا بخوانید