به گزارش خبرگزاری بهایی نیوز رضا مریدی عضو پارلمان استان انتاریو کشور کانادا در نامه ای به کاخ ویلسون دفتر سازمان ملل در ژنو نسبت به فشار علیه شهروندان بهایی اعتراض کرد. بنابر گزارش مجموعه خبری بهایی نیوز رضا مریدی در این نامه که از سوی بهایی نیوز ترجمه شده است نسبت به ممنوعیت بهائیان در ایران از حقوق اساسی بشر در زمان کفن و دفن اعتراض کرده و خواهان رفع تبعیض علیه شهروندان بهایی شد.

رضا مریدی اولین ایرانی ـ کانادایی است که توانست وارد پارلمان کانادا و پس از آن در کابینه دولت به عنوان وزیر حضور یابد. رضا مریدی پس از ملاقات فرزندان خانم پوران عنایتی (میثاقی) نسبت به رفتار جمهوری اسلامی با شهروندان بهایی ابراز تاسف کرد و در روزهای اخیر طی ارسال این نامه به دفتر سازمان ملل متحد برای حقوق بشر و عفو بین الملل کانادا درخصوص خواستار پایان یافتن به چنین اعمال و رفتار هولناک غیرانسانی علیه جامعه بهایی ایران شد.

متن این نامه به زبان فارسی توسط وبسایت بهایی نیوز منتشر می یابد.

دکتر رضا مریدی

دکتر رضا مریدی

کمیساریای عالی دفتر سازمان ملل متحد برای حقوق بشر

کاخ ویلسون، دفتر سازمان ملل در ژنو

ژنو ۱۰، سوئیس

کمیساریای عالی محترم:

درباره: ممنوعیت بهائیان در ایران از دسترسی به حقوق اساسی بشر در زمان کفن و دفن

در ماه اوت سال ۲۰۱۶، در ملاقاتی با یکی از رأی دهندگان با بنده در مورد مواجهه با یک وضعیت وخیم که وی و دیگر برادران خود در شهر تبریز ایران با آن روبرو شدند، آن هم در زمانی که مقامات ایرانی اجازه ندادند که خانواده مصیبت دیده، مادر مرحوم خود را مطابق با الزامات امر بهائی دفن کنند صحبت کردیم. متاسفانه، این مورد نقض حقوق بشر معمولا در خصوص جامعه بهائی در زمانی که برای دفن متوفی خود با توجه به روش مذهبی خود اقدام می کنند، بارها تجربه شده است و تجربه می شود. با عنوان بخشی از یک رفتار سیتماتیک گسترده و هماهنگ بین مقامات ایرانی، به طور فزاینده با ممانعت کردن و یا دخالت در دفن و کفن بهائیان و تخریب گورستانهای آنها سعی دارند که بهائیان را به انکار هویت مذهبی خود مجبور کنند. من این گونه درک می کنم که از سال ۲۰۰۵، تقریبا همه گورستان های بهائی در این کشور، با مصونیت از مجازات، یا تخریب شده و یا به آنها بی حرمتی شده و حداقل دو گورستان کاملا تخریب شده اند. این به رغم این واقعیت است که در بسیاری از شهرستانهای ایران، بهائیان از دسترسی به گورستان مسلمانان ممنوع می باشند و به همین دلیل به آنها برای ایجاد گورستان خودشان اجازه داده شده – تنها به واسطه این که به آنها آسیب برسانند ویا آنها را نابود کنند.

آداب و رسوم بهائی در تدفین دارای چند اصل اساسی و ساده است که همه پیروان جامعه بهائی آنها را دنبال می کنند. با این حال، به منظور متوقف کردن بهائیان از اعمال قواعد عرفی خود، مقامات ایرانی شروع به جلوگیری از دسترسی آنان به گورستان هایشان که زمانی به جوامع بهائی متعلق بوده، نموده اند .

برای بهائیان، که با بی عدالتی های متعدد مواجه بوده اند، ممنوعیت از شئون و منزلت کفن و دفنی مناسب و معقول، بدون شک، از جمله نگران کننده ترین جنبه های تداوم آزار و اذیت بر علیه آنها است.

جامعه بین المللی باید از این نقض حقوق بشر در ایران آگاه تر شده، و برای پایان دادن به چنین اعمال و رفتار هولناک غیر انسانی علیه جامعه بهائی اقداماتی به عمل آید.

با تشکر از شما برای توجه و کمک هایتان در مورد این موضوع عاجل بشردوستانه.

ارادتمند شما؛

رضا مریدی، عضو پارلمان استان انتاریو

ریچموند هیل

کپی: عفو بین الملل، کانادا

کورین باکس، مدیر روابط دولتی، جامعه بهائی کانادا

بنابرگزارش خبرگزاری بهایی نیوز منع دفن شهروندان بهایی و تخریب قبرستان های بهایی (گلستان جاوید) طی سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته و تنها در شهرتبریز در ۴ سال گذشته بیش از ۴۰ تن از شهروندان متوفی بهایی اجازه دفن در شهر تبریز و وادی رحمت را نداشته اند. همچنین در ماه گذشته گلستان جاوید قروه توسط ماموران دولتی در شهر قروه تخریب و یکی از شهروندان بهایی که مسئولیت اداره آن زمین را داشت نیز جهت پیگیری های قانونی به دادگاه احضار شده است.