آرش عزیزی

دیوید جانستون،‌ دانشگاهی اهل انتاریو، که قبلا برای دولت‌های لیبرال و محافظه‌کار کار کرده فرماندار کل بعدی کانادا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ملکه نیز او را تایید کرده و به زودی اعلامیه رسمی انتصاب او منتشر می‌شود.

جانستون ۶۹ ساله و متولد سادبری است و در حال حاضر ریاست دانشگاه واترلو را بر عهده دارد. او پیش از این ۱۵ سال مدیر و نایب‌رئیس دانشگاه مک‌گیل نیز بوده است. او انگلیسی‌زبان است اما به فرانسوی نیز تسلط دارد و در ضمن کارشناس حقوقی است. جانستون پیش از این در هاروارد، کمبریج و دانشگاه کوئینزِ کینگستون درس خوانده است.

جانستون رسما در ماه سپتامبر کار را آغاز می‌کند. میکل ژان، فرماندار کل کنونی،‌ نماینده ویژه سازمان ملل در هائیتی خواهد بود.

مدتی پیش استفن هارپر، نخست‌وزیر محافظه‌کار، جانستون را برگزیده بود تا جزئیات بررسی رابطه برایان مالرونی، نخست‌وزیر سابق محافظه‌کار، با کارل هانس شرایبر، بیزینس‌من آلمانی،‌ را برای قاضی بنویسد. عملکرد او در آن هنگام به خاطر عدم توجه به خرید جنجالی هواپیماهای ایرباس توسط دولت در سال ۱۹۸۸ مورد انتقاد بود.

جانستون در ضمن میزبان مناظره‌های تلویزیونی برای انتخابات فدرال بوده (از جمله مناظره معروف مالرونی و ترنر، نخست‌وزیر وقت، در سال ۱۹۸۴).

ویلیام شاتنر، بازیگر معروفی که در ایران به خاطر بازی نقش کرک در سریال «پیشتازان فضا» بسیار مشهور است، جزو کسانی بود که احتمال انتصابش می‌رفت و هزاران نفر در سراسر کشور خواست خود برای انتصاب شاتنر را اعلام کرده بودند، اما خود او گفته بود که اگر روزی بخواهد وارد سیاست شود به چیزی کمتر از نخست‌وزیری رضایت نمی‌دهد. تورنتو استار چند ماه پیش گزارش کرده بود که پیش از جانستون به ریک هانسن، ورزشکار معلول، پیشنهاد داده شده است اما او این شغل را نپذیرفت.

از دیگر کسانی که انتظار انتصاب‌شان می‌رفت جان ده چالستاین، رئیس دفتر سابق وزیر دفاع و سفیر سابق کانادا در آمریکا و ماری سیم، رهبر اینوئیت‌ها، بودند.

بعضی کارشناسان می‌گویند با توجه به این‌که دو فرماندار کل سابق زن بوده‌اند، هارپر با انتخاب جانستون حتما می‌خواسته این دفعه یک مرد را برای این عنوان برگزیند. ادعایی جنجالی‌تر این است که با توجه به این‌که دو فرماندار قبلی هر دو از اقلیت‌های قومی (به ترتیب اهل چین و هائیتی) بوده‌اند، این دفعه عمدا فردی سفیدپوست انتخاب شده است.