شهروند ـ فکری که از خاطر هیلاری دی منا می گذرد برای زنانی که سالهاست از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند آشناست “اگر فقط آروم بشینم، می تونم از این اتفاق جان سالم بدر برده و به خانه برسم”. در یک بعداز ظهر روز جمعه در ماه می وقتی دی منا به همراه دوستش به خانه برمی گشت متوجه شد که مردی در مترو به آنها زل زده است. دوستش زودتر از او از مترو پیاده شد. در همین هنگام آن مرد کنار دی منا نشست و به آزار و اذیت او پرداخت. هیلاری می گوید به دلیل این که کنار پنجره نشسته بود امکان این را نداشت که بلند شده و بگریزد. با اینکه ساعت ۱۰ شب بود و مترو شلوغ بود، ولی هیچکدام از مسافران به او توجهی نکردند. دی منا در این اتفاق تنها نیست و تی تی سی معمولا شکایت های زیادی از این اتفاقات ناخوشایند دریافت می کند. در پنج ماه اول سال ۲۰۱۶، ۳۵ شکایت به این کمیسیون فرستاده شده است، یعنی تقریبا هر چهار روز یک شکایت. در ضمن این تعداد شامل شکایاتی که تنها تحویل پلیس می شود، نیست.

هیلاری دی منا

هیلاری دی منا

از روز دوشنبه بر اساس درخواست شورای شهر مبنی بر این که موضوع امنیت زنان و بویژه زنان نیازمند به کمک های خاص در سیستم حمل و نقل،  از یک لنز حساس به جنسیت عبور کند، موضوع امنیت زنان در دستور کار هیئت مدیره تی تی سی قرار گرفت.

برخی معتقدند که کم بودن تعداد کارمندان زن در تی تی سی باعث شده است که مردان بیشتر تصمیمات را اتخاذ کنند که همین باعث می شود اغلب به مسائل زنان بی توجهی شود. در حمل و نقل تورنتو ۱۵درصد از کارکنان زن هستند در حالی که ۵۷ درصد از استفاده کنندگان را زن ها تشکیل می دهند. همچنین ۹ نفر از ۱۰ نفر هیئت مدیره این کمیسیون مرد هستند. به گفته براد راس، سخنگوی کمیسیون حمل و نقل تورنتو، تی تی سی در تلاش است تا زنان بیشتری را برای کار در این کمیسیون استخدام کند. او خاطرنشان کرد که ۴ سال پیش همه مدیران اجرایی تی تی سی مرد بودند، اما امروز از هر ۱۰ سمت اجرایی ۳ پست به زنان تعلق دارد.

براد راس، معتقد است که تی تی سی می تواند تمهیدات بیشتری را در این زمینه انجام دهد. راس می گوید، قرار است به کمک سازمان ضد خشونت علیه زنان، مترک(Metrac)، اپلیکیشن جدیدی طراحی شود که با آن می توان بدون ایجاد صدا و فلاش از افرادی که قصد آزار جنسی دارند، عکس گرفت و برای مقامات فرستاد. این اپلیکشین به زودی راه اندازی خواهد شد و  به همراه آن بروشورهای آموزشی نیز پخش خواهد شد که نه تنها به افراد نحوه ی استفاده از آن را  آموزش خواهد داد، بلکه به فرد خاطی نیز تذکر می دهد که بالاخره روزی  دستگیر خواهد شد.