* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

 

قرص سیالیس (Tadalafil) از اعضای گروه داروهایی است که برای درمان بدکاری (کم کاری) نعوظ در رابطه جنسی به کار می رود. اثر آن زیاد کردن جریان خون در آلت مردانه در هنگام تحریک شدن برای رابطه جنسی است، ولی میل جنسی را زیاد نمی کند. از این دارو برای درمان سیمپتوم های بزرگ شدن خوش خیم پروستات در مردانی که پروستات آنها بزرگتر از حد طبیعی شده هم استفاده می شود و باعث آرامش بعضی از سیمپتوم ها مثل تکرر ادرار، ادرار کردن دردناک و احساس خالی نشدن کامل مثانه می شود.

این دارو با نام های مختلف و اشکال مختلف بسته بندی ارائه می شود. یک مارک مشخص این دارو شاید در تمام اشکال آن ارائه نشود و برای تمام مشکلات مربوطه موثر واقع نشود، و بعضی از انواع آن برای مسائلی که در این مقاله درباره اش صحبت می کنیم به کار نمی رود و امکان دارد که پزشک شما این دارو را برای درمان بیماری دیگری که در این بحث وجود ندارد تجویز کند. اگر شک دارید که چرا این دارو برای شما تجویز شده با پزشک خود مشورت کنید و بدون مشورت با او به هیچ وجه دارو را قطع نکنید.

این دارو را به هیچ کس ندهید، حتی اگر از همین سیمپتوم هایی که شما دارید رنج می برد، زیرا این دارو می تواند به سلامتی کسانی که دارو  برایشان تجویز نشده لطمه زند.

sialis

چگونه باید این دارو را مصرف کرد

برای درمان کم کاری نعوظ معمولا دوز پیشنهاد شده ۲۰ میلی گرم حداقل سی دقیقه قبل از فعالیت های جنسی است. این دارو موثر بودنش را سی دقیقه پس از مصرف قرص ثابت کرده و اثرش تا ۳۶ ساعت بعد از مصرف است. به علت این که مدت اثر دارو در همه اشخاص یکسان نیست مصرف کننده پس از چند بار مصرف در زمان های مختلف می تواند بفهمد که پس از چه مدت به حداکثر استفاده از دارو می رسد. حداکثر میزان مصرف این دارو یک قرص در روز است.

مصرف یک بار در روز

معمولا دوز پیشنهاد شده ۵ میلی گرم یک بار در روز و تقریبا در همان موقع هر روز بدون توجه به زمان رابطه مقاربتی است. میزان داروی مصرفی روزانه را پزشک شما در صورت لزوم می تواند کمتر کند.

تادالافیل را می شود همراه با غذا یا بدون آن مصرف کرد.

برای درمان بزرگ شدن خوش خیم پروستات یا بدکاری نعوظی همراه با آن دوز معمولی پیشنهاد شده ۵ میلی گرم یک بار در روز تقریبا همان موقع هر روز. عوامل مختلفی مثل وزن، سلامتی و مصرف داروهای دیگر میزان واقعی مورد لزوم هر شخص را تعیین می کند. اگر پزشک شما مقدار دیگری به غیر از آنچه در این مقاله گفته می شود تجویز کرد میزان آن را بدون مشورت با او تغییر ندهید.

بسیار مهم است که این دارو طبق مقدار تجویز شده توسط پزشک مصرف شود. اگر می خواهید دوز قوی تری مصرف کنید حتما با پزشک مشورت کنید.

این دارو را دور از دسترس کودکان در گرمای بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

این دارو را در توالت یا سایر آب های مصرف شده و در زباله نیاندازید. از داروساز بپرسید که چگونه داروهای غیر لازم یا تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید. معمولاً داروخانه ها در اینجا این داروها را قبول می کنند.

این دارو به صورت زیر ارائه می شود:

ـ ۵/۲ میلی گرم برای مصرف روزانه یکبار در روز

قرص های زرد نارنجی به شکل بادام که روی آن نوشته شده C21/2 حاوی ۵/۲ میلی گرم تادالافیل و مواد غیر دارویی دیگری است.

ـ ۵ میلی گرم برای مصرف روزانه یکبار در روز

قرص های زرد رنگ به شکل بادام که روی آن نوشته شده C5 حاوی ۵ میلی گرم دارو و مواد غیر دارویی است.

ـ ۱۰ میلی گرم برای مصرف مورد لزوم

قرص های زرد رنگ بادامی شکل که رویش نوشته شده C10 و حاوی ۱۰ میلی گرم تادالافیل و مواد غیر دارویی است.

ـ ۲۰ میلی گرم برای مصرف مورد لزوم

قرص های زرد رنگ بادامی شکل که رویش نوشته شده C20 حاوی ۲۰ میلی گرم تادالافیل و مواد غیر دارویی است.

در چه مواردی نباید این دارو مصرف شود

ـ اگر نسبت به تادالافیل یا مواد غیر دارویی همراه آن آلرژی وجود دارد.

ـ اگر سابقه از دست دادن بینایی بر اثر یک بیماری چشمی وجود داشته.

ـ اگر داروی Riociguat مصرف می کنید.

ـ اگر در عرض ۴۸ ساعت گذشته از داروهایی که مواد نیتره به هر صورت مثل قرص، اسپری، تمبر پوستی، زیر زبانی مصرف کرده اید. مواد نیتره مثل تتروگلیسرین و مواد دارویی شبیه آن که برای آرامش دردهای قفسه سینه و آنژین دوپواترین به کار می روند و معمولا به آن Poppers می گویند. مصرف این داروها همراه با سیالیس می تواند باعث سقوط ناگهانی فشار خون سرخرگی و در نتیجه سرگیجه، سنکوپ، حمله قلبی و سکته مغزی شود.

اگر مطمئن نیستید که داروهایی که مصرف می کنید مواد نیتره دارند یا نه حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

آثار ناخواسته ثانویه این دارو کدامند

بسیاری از داروها می توانند آثار ثانویه ناخواسته تولید کنند. یک اثر ناخواسته ثانویه جواب به یک دارو با دوز نرمال آن است و می تواند سبک یا خطرناک، موقتی یا دائمی باشد. آثار ثانویه ناخواسته که در زیر به آن می پردازیم در همه مصرف کنندگان دیده نمی شوند. کمتر از یک درصد از مصرف کنندگان دچار آثار ناخواسته ثانویه زیر شده اند که اکثر آنها درمان می شوند و بعضی از آنها هم خود به خود بر اثر مرور زمان از بین می روند.

اگر احساس می کنید که دچار آثار ثانویه شده اید پزشک یا داروساز می توانند راهنمایی های لازم را به شما بدهند. این آثار عبارتند از:

ـ گر گرفتگی در صورت

ـ گرفتگی بینی

ـ ناراحتی در شکم پس از غذا خوردن و اشکال در هضم آن

ـ درد در پشت

ـ سردرد

ـ احساس سختی عضلات

اثر آثار ناخواسته که در زیر می آوریم اغلب دیده نمی شوند ولی اگر دیده شدند و به پزشک مراجعه کردید و درمان نشدید می توانند مشکلات جدی و خطرناک تولید کنند. در مواقع آثار ناخواسته زیر بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

ـ درد چشم

ـ تورم پلک

ـ بالا رفتن فشار خون سرخرگی

ـ سرگیجه

ـ قرمزی چشم

در موارد زیر بلافاصله مصرف دارو را قطع کرده و فوراً به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید:

ـ اگر یک مشکل بینایی پیدا کردید مخصوصا از دست دادن کامل یا ناکامل بینایی

ـ وجود نعوظ طولانی (بیشتر از ۴ ساعت) و دردناک

ـ یک بیماری قلبی تشخیص داده شده و تولید درد در قفسه سینه، ضربان نامرتب قلب، تنگی نفس در هنگام فعالیت های جنسی

ـ از دست دادن شنوایی

ـ عکس العمل آلرژیک مثل کهیر زدن پوست، خارش، تنگی نفس، سرخ شدن صورت، تورم لب ها یا گلو

ـ فراموشی ناگهانی

بعضی افراد ممکن است عوارض ناخواسته دیگری به غیر از آنچه گفته شد داشته باشند. اگر در مدتی که این دارو را مصرف می کنید دچار هر عارضه ی نگران کننده ای شدید با پزشک تماس بگیرید.

آیا باید مواظب مسائل دیگری هم با مصرف این دارو بود؟

به طور کلی قبل از مصرف هر دارویی از پزشک بپرسید که این دارو چه مشکلاتی می تواند تولید کند. اگر داروی دیگری هم مصرف می کنید آیا داروی جدید بر روی آن موثر است یا نه، و چه آثاری بر روی سلامتی شما می تواند داشته باشد. خانم ها باید از بارداری یا شیر دادن پزشک را مطلع کنند. این عوامل می توانند بر روی نحوه استفاده از دارو یا عدم استفاده از آن موثر باشند.

ـ الکل: مصرف الکل قدرت نعوظ را کم می کند و باعث پایین آمدن موقتی فشار خون سرخرگی می شود و این سقوط فشار می تواند باعث تولید سرگیجه یا سنکوپ بشود.

ـ ناهنجاری آلت مردانه: مانند سایر داروهایی که برای کم کاری نعوظ به کار می روند، مردانی که دچار ناهنجاری آناتومیک مانند فیروز در مجاری، یا کجی در هنگام نعوظ (زاویه دار بودن آن)، یا یک تدول بر اثر بیماری Peyronie هستند باید تحت نظر پزشکی باشند. اگر شخصی دچار این مسائل است باید با پزشک درباره این که این دارو چه اثراتی بر روی مشکل او می تواند داشته باشد و آیا باید تحت نظر باشد و میزان مصرف دارو و اثر آن مشورت کند.

ـ نعوظ طولانی: اگر شخص دچار نعوظ طولانی بیشتر از ۴ ساعت شد با این که کم دیده می شود باید هر چه زودتر تحت درمان قرار بگیرد، زیرا اگر این مشکل سریع درمان نشود باعث صدمه دیدن نسوج آلت شده و شخص دیگر هیچ وقت نمی تواند نعوظ داشته باشد.

اگر دچار بیماری لوسمی هستید حتما پزشک را مطلع سازید، زیرا این بیماری می تواند از عوامل تولید کننده نعوظ طولانی باشد.

ـ فعالیت های کبدی: بیماری های کبدی یا کم کاری کبد می تواند باعث بالا رفتن میزان دارو در بدن بشود و در نتیجه تولید آثار ثانویه ناخواسته بکند، اشخاصی که دچار این عوارض هستند ممکن است احتیاج به میزان کمتری از دارو را داشته باشند و مصرف روزانه آن تجویز نمی شود و نباید بیشتر از سه بار در هفته از آن استفاده کرد. مگر این که پزشک مصرف روزانه ۵ میلی گرم یا کمتر را تجویز کند.

ـ فعالیت های کلیوی: بیماری های کلیوی و کم کاری کلیوی باعث بالارفتن میزان این دارو در بدن می شود و تولید آثار ثانویه می کند و مردانی که دچار این بیماری ها هستند باید میزان کمتری از این دارو را مصرف کنند و استفاده روزانه از آن برای مسائل جنسی تجویز نمی شود.

ـ آب گرپ فروت: آب این میوه باعث بالا رفتن میزان دارو در خون می شود پس در مدتی که این دارو را مصرف می کنید از نوشیدن آن بپرهیزید.

ـ بیماری های قلبی ـ عروقی: اگر دچار یکی از مسائل زیر هستید قبل از استفاده از این دارو پزشک شما باید از آن مطلع باشد:

ـ اگر دچار یک بیماری قلبی هستید یا قبلا بوده اید.

ـ اگر سابقه حملات قلبی داشته اید.

ـ اگر قبلا دچار سکته مغزی شده اید.

ـ اگر دچا رآنژین هستید (دردهای قفسه سینه که بر اثر گردش خون ناکافی در عضلات قلب تولید می شود)

ـ اگر هنگام رابطه جنسی دچار درد در قفسه سینه شده اید.

ـ اگر ضربان قلب نامرتب کنترل نشده دارید.

ـ اگر دچار فشار خون سرخرگی پایین هستید.

ـ اگر دچار فشار خون سرخرگی بالا و کنترل نشده هستید.

اگر در هنگام رابطه جنسی دچار درد در قفسه سینه، سرگیجه یا ضعف شدید یا حالت تهوع یا مشکلات شنوایی شدید بلافاصله فعالیت را قطع و استراحت کنید و آمبولانس خبر کنید.

جوانان کمتر از ۱۸ سال نباید از این دارو استفاده کنند.

در نظر داشته باشید که این دارو با ۴۸ داروی دیگر ناسازگاری دارد پس پزشک یا داروساز را در جریان تمام داروهایی که مصرف می کنید بگذارید.

پزشک شما باید از همه داروهایی که مصرف می کنید اعم از با نسخه و بدون نسخه و همین طور داروهای طبیعی و گیاهی و ویتامین ها و مواد معدنی که به عنوان مکمل مصرف می کنید و کافئین و الکل و نیکوتین و سایر مواد مخدر که مورد استفاده شماست مطلع باشد تا بتواند تاثیرات آنها را بر روی هم حساب کرده و میزان داروهای شما را کم و زیاد کند تا این دارو موثر واقع شود و آثار ناخواسته اش تحت کنترل باشد.