کارشناس کُل کشور، که از فواید سوپ پای مرغ گرفته تا کشت خارخاسک در تپه های جلجتا و تولید فسفر و کلسیم جهت قوه باه از این گیاه انقلابی، کارِ کارشناسی ارائه می دهد، هر بار بسته به نوع پامنبری ها ایده های نان و آبدار مطرح می کند. و کلی بودجه مملکت صرف تحقق ایده های جذاب ایشان می شود و عده کثیری ابوابجمعی به نان و نوا می رسند.

وقتی چند سال پیش برای اولین بار واژه ای به نام جنگ نرم اختراع کردند، زنده یاد هرودت از آن دنیا زد زیر آواز و گفت: ایول.

پلوتارک نیز وقتی از ابداع واژه جنگ نرم توسط کارشناس اعظم اطلاع پیدا کرد، با صدور بیانیه ای گفت: اخوی سالها تاریخ نوشتیم ولی نمی دانستیم چه نامی بر کل کل پهلوانان، قبل از شروع جنگ بگذاریم تا اینکه خبر دادند حضرتعالی واژه جنگ نرم را را اختراع کرده ای، واقعا خدا خیرت بدهد چون از حالا می توانم پایم را در گور دراز کنم.

خدابیامرز گزنفون هم در کتاب خاطرات سقراطی نوشته که هنوز مرکب ثبت واژه نرم در فرهنگستان حداد عادل خشک نشده بود که معاون امور «بسیج و فرهنگ دفاعی» ستاد کل نیروهای خیلی مسلح به میمنت و مبارکی از تأسیس مرکز جدیدی با عنوان «قرارگاه جنگ نرم» خبر داده و با شیپور اعلام کرد که پیش پای دشمن شیرینی اش را خوردیم.

کارشناس کل کشور که ارتباط خانوادگی با میکروفون دارد، هفته گذشته تصمیم داشت در جمع فارغ التحصیلان دانشکده فنی مینی بوسرانی از نحوه تعامل بین گل و بلبل های مملکت سخن بگوید، اما وقتی متوجه شد عزیزان فارغ التحصیل جملگی اهل دل اند، بی مقدمه گفت: توصیه می کنم درباره برجام شعر بگویید.

یکی از فارغ التحصیلان پرسید: در ردّ برجام بگوییم یا در تایید آن؟

کارتون: آریا

کارتون: آریا

کارشناس کل کشور پاسخ داد: شعری بگویید که خواننده گیج بشود و تشخیص ندهد رد کرده اید یا تأیید.

یکی دیگر پرسید: شعر نو بگوییم یا کلاسیک؟

کارشناس پاسخ داد: هم نو هم کهنه.

یکی گفت: شعر نو از نوع نیمایی باشد یا اخوانی؟

کارشناس پاسخ داد: اصلا اسم  نیما و فروغ و شاملو و اخوان را نیاورید.

یک نفر سئوال کرد: سبک هندی بگوییم یا غزل؟ دشمن هم تویش باشد یا خیر؟

گزارش شده کارشناس کل کشور بدون مقدمه داد می زند: خفه، ما را اسکول کرده اید، به همه شعرای کشور از عنصری گرفته تا رودکی و سوزنی سمرقندی و ابوشکوربلخی تا این حداد بی استعداد دستور می دهیم از امروز همه موظفید درباره خیانت های آمریکا در برجام شعر بگویید. ضمنا نگران وزن و قافیه اش نباشید، ما خودمان هم متخصص قافیه ایم هم کارشناس قیافه. یک نگاهی به قیافه طرف بیندازیم گوشی دست مان می آید. دلشوره وزن هم نداشته نباشید، کم و زیاد وزن اش با ما. و تاکید می کند: نان مفت نداریم به کسی بدهیم!

***

تهدید سرداران عارف

 قدیما که عرفا در عرفان سیر و سلوک می کردند و به جای سلاح کمری، کمر معشوقه حمل می کردند، آنان ترجیح می دادند وارد سیاست نشوند و اگر هم مجبور می شدند سلام و علیکی با سیاستمداران بکنند، چند بیتی نصیحت پدرانه و یا ابیاتی پند آموز قاطی خوش و بش سلطانی می کردند تا فردا برایشان حرف درنیاورند. و مریدان نیز داستان ها درباره آن دیدار کذایی و شأن نزول آن نصایح  ابیات پندآموز می سرودند و با هزاران شاخ و برگ در شبکه های شعری و داستانی بازنشر می دادند چون ممکن بود حرف دربیاورند که بعله فلان عارف خیلی هم خلوص نیت ندارد چون با فلان سیاستمدار رفت و آمد دارد و یا جواب سلام فلان پادشاه را داده و هم با این جناح می نشیند و هم با آن جناح نشست و برخاست می کند بنابراین واژه عارف زیبنده ایشان نیست و به نفع مریدان مجلس نیست که دست شان با چنین عرفایی در یک کاسه باشد.

قدیم ها چون همه چیز قدیمی بود، تهدیدها هم آماتور بود و اگر هم مجبور می شدند کسی را تهدید کنند، بیت شعری حواله می دادند یا فوقش نفرینی می فرستادند و طرف هم جا می زد و قضیه را با یک قابلمه حلوای داغ و دو سه جعبه شیرینی و چند گوسفند حل و فصل می کرد، اما از وقتی همه چیز ماشینی شد، و احساس و عاطفه در معرض خرید و فروش قرار گرفت، عرفا سیاستمدار شدند و سیاستمداران عارف. سپاه قدسی شد و سردار قدسی عارف پاکباخته.

دولت حسن روحانی که با وعده وعیدهای رهبر عظیم الشان و تو بمیری من بمیرم و حالا تو برو خارج مذاکره بکن و داخل را بسپار به من، و کاری می کنم که کسی نتواند علیه دولت ات حرفی بزند، و اگر کسی بخواهد از دیوار سفارتخانه ها بالا برود و رابطه دولت را با دنیا بهم بریزد باید از روی نعش من عبور کند، با همین وعده های سرخرمن، داخل و مصیبت های داخلی را به امان خدا رها کرده بود و خیال می کرد با حل مشکلات خارج می تواند در داخل به آرامش برسد. اما هفته گذشته پی برد که تمام وعده و وعیدهای مقام رهبری باد هوا بود و نه تنها در خارج کاره ای نیست، حتی اگر بخواهد معاون سیاست خارجی را برکنار کند، سردارِ عارف، بحرین را بر سر آل خلیفه خراب خواهد کرد تا دستگاه سیاست خارجی دولت حواسش جمع شود. و احتمالا اگر فردا دولت روحانی بخواهد آبدارچی وزارت اطلاعات را برکنار کند، سپاه، برج خلیفه دبی را منفجر خواهد کرد.

***

رفع تحریم از حوزه های طلاب

khameneie

اگر از رفع تحریم ها فقط یک شب بزن و بکوب نصیب ملت همیشه در صحنه شد، اما گویا بعون الله برای روحانیت پشت صحنه خیلی پربرکت تر از این حرفها بوده. یک سایت اصولگرا به نقل از دفتر مقام رهبری از برگزاری یک دوره آموزشی چهار روزه تحت عنوان سیری در قرآن در دانشگاه کوئین مری لندن خبر داده است. البته این سایت ننوشته که آیا خود “کوئین مری” نیز در این مسابقات شرکت خواهد کرد یا خیر. در همین حال صراط نیوز نیز از قول “راهزن” فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در کرواسی نوشته که امسال مسابقه حفظ و قرائت قرآن در کرواسی برگزار خواهد شد. تقویت تعامل بین فرق و مذاهب اسلامی و دیگر مذاهب، و همچنین معرفی مسلمانان به عنوان انسان‌هایی میانه‌رو و طرفدار تسامح با دیگر ادیان از جمله اهداف این برنامه اعلام شده است.

یک سایت خیلی اصولگرا نیز از دعوت فله ای از قاری های بین المللی خبر داده است. سید مصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، به چی چی نیوز گفته چهارصد تن قاری آکبند به اضافه شش قاری مصری به ایران دعوت شده‌اند که در ۲۱۰ امامزاده، ۸۲ مسجد بزرگ و ۵۸ محفل در نهادها و سازمان های دولتی با هم به رقابت خواهند پرداخت.

یک قاری وطنی هم به چی چی نیوز گفته: یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم. همین قاری گلایه کرده که مگر قاری وطنی بد قارقار می کند؟ و به مسئولان توصیه کرده وقتی قاری وطنی بیکار است و مملکت از لحاظ ارزی در مضیقه است خدا را خوش نمی آید قاری خارجی وارد کنیم و اجازه دهیم ارز از کشور خارج شود. جناب حسینی هم پاسخ داده: مسجدها بدجوری خالی است و ما جلو خارجی ها خیلی از این بابت خجالت می کشیم و نمی توانیم روی قاری ایرانی حساب باز کنیم.