روز یکشنبه هشتم می ۲۰۱۶، جلسه ی مناظره ای بین کاندیداهای هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا در سالن مرکز امور شهری نورت یورک برگزار شد. ارسلان کهنمویی پور، رئیس هیئت مدیره کنگره گردانندگی مراسم را برعهده داشت. او ضمن تبریک روز مادر، به چند خبر قبل از برگزاری انتخابات که روز یکشنبه ۱۵ می در مرکز امور شهری نورت یورک برگزار می شود، اشاره کرد.

یکی از آنها تمدید عضویت اعضای کنگره بود. اعضا می توانند مبلغ ده دلار حق عضویت سالانه شان را تا ظهر روز جمعه، ۱۳ می ۲۰۱۶، از طریق وبسایت کنگره به صورت آنلاین پرداخت کنند، ولی روز انتخابات هم به صورت حضوری می توانند با پرداخت حق عضویت در انتخابات شرکت کنند.

ارسلان کهنمویی پور رئیس کنگره ایرانیان کانادا

ارسلان کهنمویی پور رئیس کنگره ایرانیان کانادا

کهنمویی پور گفت، یکشنبه آینده از ساعت ده صبح فرآیند رای گیری آغاز می شود. در برگه ی رای گیری سئوالات متفاوتی هست از جمله اینکه آیا به تغییرات اساسنامه رای مثبت می دهید یا نه؟ تغییرات اساسنامه برای اعضا ایمیل شده است و سعی می کنیم تعدادی هم به صورت پرینت شده در محل قرار دهیم. گزارش من به عنوان رئیس هیئت مدیره و گزارش خزانه دار کنگره هم در آن مجموعه هست و می توانید به آن هم رای بدهید. همینطور چهار نفر از کاندیداها یکی از شرایط کاندیدا شدن را ندارند و یکی از سئوالات هم این است که آیا با حضور این افراد در انتخابات هیئت مدیره موافق هستید یا نه؟

 هر زمان که به حد نصاب برسیم مجمع عمومی به صورت رسمی آغاز می شود. اگر تا ساعت چهار و نیم به حد نصاب نرسیم، یعنی ۵۰ به اضافه یک، حداکثر ظرف چهار هفته باید جلسه ای بگذاریم و آن جلسه با هر تعدادی مورد قبول است.

در ادامه کهنمویی پور کاندیداها را معرفی کرد.

ده نفر خود را کاندیدا کرده اند. شش نفر از این تعداد واجد شرایط کاندیدا شدن هستند:

مجتبی ادیب راد، علی بانگی، تایاز فخری، مریم ناظمی، مهدی شمس، هومن شیرازی

چهار نفر هم خود را کاندیدا کرده اند ولی یکی از شرایط کاندیدایی را ندارند که تصمیم گیری با حضور آنها به عهده مجمع عمومی خواهد بود:

پویان طبسی نژاد، مهران فرازمند، بهزاد جزی زاده  شرط یک سال عضویت در کنگره را ندارند و درنا مژدمی نفر چهارم بعد از پایان مهلت کاندیدا شدن، کاندیدایی خود را اعلام کرده است. (خانم مژدمی در این جلسه با اطلاع قبلی به هیئت مدیره غایب بود. برای آشنایی با او به وب سایت کنگره مراجعه کنید)

کهنمویی پور با اشاره به اینکه جلسه دوزبانه است، دو سئوال از کاندیداها پرسید یکی به فارسی و یکی به انگلیسی ولی کاندیداها را در پاسخ به انگلیسی یا فارسی آزاد گذاشت.

از راست: مجتبی ادیب راد، مریم ناظمی، پویان طبسی نژاد، علی بانگی

از راست: مجتبی ادیب راد، مریم ناظمی، پویان طبسی نژاد، علی بانگی

اولین پرسش این بود که کاندیداها خود را معرفی کنند و بگویند چگونه می توانند به کنگره ایرانیان کانادا کمک کنند. هر یک از کاندیداها دو دقیقه وقت داشتند تا به پرسش پاسخ دهند.

برای آشنایی بیشتر و کامل تر با کاندیداها به وب سایت کنگره یا صفحه کنگره در فیس بوک مراجعه کنید.

مجتبی ادیب راد: در زمینه مسائل حقوقی در ایران و کانادا فعالیت می کنم و پنج سال است که عضو کنگره هستم و از سال گذشته فعالیت مستمر را با کمیته اساسنامه و زیرکمیته آن انجام دادم و با کمیته مشارکت و فرهنگی هم فعالیت داشتم. با توجه به اینکه عضو هیئت مدیره چند سازمان دیگر هم هستم، امیدوارم تجاربم را بتوانم در اختیار کنگره قرار دهم تا کنگره ای پربارتر و تواناتر و قدرتمندتر با کمک اعضا بسازیم.

علی کریم زاده بانگی: مدیر و بنیانگذار گروه اصل ۱۹ (ASL19)  هستم و کارمان این است کمک کنیم که ایرانیان داخل کشور از سد فیلترهایی که دولت ایران برایشان گذاشته رد شوند. سابقه تحصیلاتم در رشته علوم کامپیوتری است. لیسانس را در رشته نرم افزار از دانشگاه تهران گرفتم. فوق لیسانس را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه تورنتو گرفتم و در حال حاضر در دوره دکترای روابط بین الملل در دانشگاه تورنتو تحقیق می کنم.

به خاطر کارم، در سه سال گذشته با وزارت امور خارجه کانادا از نزدیکتر کار کردم و فکر می کنم اینجا فرصتی باشد که رابطه ی نزدیک تری بین آی سی سی و دولت کانادا برقرار و دغدغه هایمان را با آنها مطرح کنم.

بهزاد جزی زاده: آخرین سابقه ام همکاری با کنگره ایرانیان کانادا است در کمیته مشارکت جمعی، کمیته سیاستگذاری و زیرکمیته بازبینی اساسنامه، تا اولین سابقه ام که عضویت و همکاری با کمیته مرکزی شورای صنفی در دانشگاه در ایران بوده، فعالیت هایم را در زمینه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ادامه داده ام. قبل از کنگره، سه سال عضو هیئت مدیره کانون ایرانیان دانشگاه تورنتو بودم و بخصوص از پارسال که همکاری مستمر با بچه های کنگره داشتم، به نظرم رسید که کنگره قابلیت این را دارد که نهاد قدرتمند و مردمی باشد برای دفاع از منافع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ی رو به رشدمان در کانادا و حمایت و پشتیبانی از حقوق مهاجرانی که در این مملکت زندگی می کنند.

مهدی شمس: به نظر من ما وقتی به این نقطه می رسیم قانونا شما باید همه کاندیداها را بشناسید. اگر نمی شناسید، یا اشکال از شماست که بی تفاوت هستید نسبت به کنگره که یکی از مشکلات اصلی کنگره است، یا این کاندیداها هستند که وظیفه ی خودشان یعنی معرفی را انجام نداده اند. من برنامه ام را اعلام کرده ام و آنقدر هم در فیس بوک حضور دارم که همه از من خواهش کرده اند که کمتر حضور داشته باشم. برنامه ام هم روی میز هست. بعد از چهار سال مطالعه روی این کنگره، مثل یک دکتر نسخه ای نوشته ام. هر کسی می خواهد این کنگره درست شود باید چند چیز را رعایت کند. (کار و کار و کار، شفافیت، تفاهم)

در اینجا از میان جمع از مهدی شمس پرسیده شد که خود را معرفی کند. او هم گفت من مهدی شمس هستم.

آقای شمس در وبسایت شخصی اش نوشته که دارای مدرک آرشیتکتی از دانشگاهی در پاریس است و از سال ۱۹۹۳ به کانادا آمده و بیزنس شخصی چاپ را راه اندازی کرده است.

از راست: مهدی شمس، بهزاد جزیزاده، مهران فرازمند، تایاز فخری، هومن شیرازی

از راست: مهدی شمس، بهزاد جزیزاده، مهران فرازمند، تایاز فخری، هومن شیرازی

هومن شیرازی روز مادر را به تمام مادرانی که به هر نحوی جگرگوشه هایشان را از دست داده اند، چه در جنگ و چه بین سال های ۶۰ تا ۶۷، تبریک گفت.

او در پاسخ به انتقاد از اینکه تا به حال برنامه و نظری اعلام نکرده، گفت، وقتی آدم خودش را پر از خطا و اشتباه می داند شاید بهتر است که کمتر صحبت کند و بیشتر بشنود.  شاید صحبت نکردن من به همین دلیل بوده ولی سعی کرده ام هر جا که بوده نقطه نظرات خودم را مطرح کنم.

او افزود: تشکر می کنم از همه کسانی که برای کامیونیتی زحمت کشیدند چه کسانی که در این جلسه هستند و چه نیستند. کسانی که  از سال ۲۰۰۵ پایه آی سی سی را گذاشتند و اساسنامه اش را نوشتند، دستشان را می فشارم و بچه هایی که اینجا می بینید دوست دارند راهشان را با راهنمایی شما ادامه دهند.

وقت آقای شیرازی برای معرفی تمام شد، اما در وبسایت کنگره در معرفی او آمده است: مهندس نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه شیخ بهائی اصفهان و فوق لیسانس مدیریت مهندسی از دانشگاه اتاوا و بنیانگذار شرکت مشاوره شیرازی و برادران با ۱۵ سال سابقه است.

پویان طبسی نژاد کاندیدای ان دی پی در انتخابات قبلی بودم. رئیس ان دی پی ویلودیل هستم. در حال تحصیل در دوره ی فوق لیسانس در رشته مهاجرت هستم.

هدف اصلی من از آمدن به آی سی سی این است که آی سی سی تبدیل شود به یک سازمان لابی برای جامعه ی ایرانی ـ کانادایی و تجربه ام در سیاست و رشته ای که دارم می خوانم می تواند به من کمک کند تا نیازهای گروه های مهاجر را بدانم و بتوانم با دوستان کاری کنیم که آی سی سی به طور موثر حافظ منافع جامعه ایرانی ـ کانادایی باشد.

تایاز فخری در سال گذشته به طور نزدیک با کنگره در ارتباط بودم. در زیر کمیته اساسنامه و کمیته مشارکت جمعی فعال بودم. در زیر کمیته اساسنامه در طرحی که قرار است روز مجمع به رای گیری گذاشته شود، موثر بودم و در کمیته مشارکت جمعی هم در ارتباط تک به تک با اعضا فعالیت کردم تا اینکه سعی کنم با سازمان های دانشجویی کنگره را به عنوان سازمان همکار وصل کنم. و به تائید همه کسانی که کار کردم توانسته ام همکاری بسیار خوبی داشته باشم و این نقطه قوت من بوده.

در دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷در دپارتمان برق و کامپیوتر توانستم یک تشکل صنفی راه بیندازم و در فعالیت های صنفی و فرهنگی و اجتماعی توانستم نقش داشته باشم. در دانشگاه رایرسون در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به عنوان رئیس کل دانشجویان مقاطع بالاتر انتخاب شدم و بیش از ۳۰۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا را در تشکل دانشجویی این دانشگاه نمایندگی می کردم. و یکی از سی نفری که در هیئت مدیره و اتحادیه دانشگاه رایرسون بودم. من فعالیت های مختلفی را در خارج دانشگاه هم توانستم پایه گذاری کنم که یکی از آنها از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ کلوب سینمایی بود که هنوز هم ادامه دارد.

 

مهران فرازمند ۴۷ ساله هستم، تحصیلاتم در مهندسی الکترونیک (دانشگاه شریف) و کارشناسی ارشد سیستم های قدرت (علم و صنعت) و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (تربیت مدرس) است.

فعالیت اجتماعی را از دوره دانشجویی در ایران شروع کردم. سال های آخر جنگ زمانی که فضا برای فعالیت های اجتماعی اصولا تنگ بود، در عین حال دوره ای بود که فرصت همنشینی با طیف های مختلف فکری نسل های مختلف را داشتم، از کسانی که زخم خورده های زمان انقلاب بودند تا نسل های جدیدی که از سیاست رویگردان بودند.

حدود ده سال پیش به کانادا آمدم و از سال گذشته وارد کنگره شدم و سعی کردم به عنوان یک عضو فعال با کمیته ارتباطات و مشارکت جمعی کنگره همکاری داشته باشم.

مریم ناظمی: من به عنوان یک زن مجرد ۲۷ سال پیش به کانادا آمدم و تمام زندگی ام اینجا تشکیل شده، از ازدواج و بچه دار شدن تا تحصیلات و کار و تمام اینها مرا در اجتماع کانادا ساخت که بتوانم بفهمم اجتماع کانادا برای یک تازه وارد چه معنی دارد. حدود پانزده سال اخیر وقت زیادی را گذاشته ام چه تک به تک و چه در کامیونیتی های مختلف، بتوانم برای آنها کمک باشم و در عین حال به جامعه ی کارگری پیوستم تا بتوانم یک سری قوانین را برای آنها تغییر دهم و همچنان کارم ادامه دارد. و گاه در نشریات خارجی و ایرانی کارهایی که من برای حفظ ایمنی محیط کارگرها انجام داده ام، منتشر شده است. امیدوارم همه ی این حرکت ها را بتوانیم در آی سی سی هم بیاوریم و کمکی باشیم.

جلسه با پرسش بعدی ادامه یافت. چالش هایی که کنگره ایرانیان کانادا با آن روبروست و راهکارهای مواجهه با آن؟

از آنجا که ویدیوی این جلسه قرار است بر روی صفحات مربوط به کنگره ایرانیان کانادا در فیس بوک قرار گیرد، شما می توانید مستقیما نظرات کاندیداها را از آن طریق بشنوید.

در بخش پرسش و پاسخ، سئوالات بسیاری طرح شد. از نکاتی که در پرسش و پاسخ ها مطرح شد:

ـ چرا همه اعضای هیئت مدیره امروز در اینجا حضور ندارند، این یعنی ارزشی برای اعضای کنگره قائل نشده اند.

(از اعضای هیئت مدیره، بجز رئیس کنگره ارسلان کهنمویی پور، بیژن احمدی، سوده قاسمی، علی نیک جو و میترا صفاری حضور داشتند)

ـ خانمی که خودشان را دیرهنگام کاندیدا کردند، حتی امروز هم اینجا نیامده اند که ما ایشان را بشناسیم.

(آقای کهنمویی پور در مورد خانم درنا مژدمی توضیح داد که ایشان عذرخواهی کرده اند و گفته اند که یک برنامه قبلی، قبل از کاندیدا شدن، برای این روز گذاشته اند و برایشان تغییر آن برنامه مشکل بوده.)

ـ هیئت مدیره کنگره نماینده اعضای کنگره است نه نماینده کل جامعه ی ایرانی ـ کانادایی.

ـ فعالیت های سیاسی برای کنگره باید فراحزبی باشد.

ـ از اظهارنظرهای شخصی در قالب سمتی که در کنگره داریم پرهیز کنیم.

ـ پیشنهاد نظرسنجی از کامیونیتی داده شد تا دغدغه ها و اولویت هایشان را کنگره بداند.

ـ چرا به انگلیسی در جلسه صحبت می شود.

ـ آقای سیف زاده از شهروندان ارشد حاضر در سالن گله داشت که مردم خدمات می خواهند و مشکلات خیلی زیاد است. چرا کنگره به مسائل سالمندان ایرانی تاکنون بی توجه بوده. او به سازمان هایی در کامیونیتی ایرانی اشاره کرد که بودجه زیادی از دولت می گیرند ولی چند نفر سودجو بر آنجا حاکم هستند و اعمال نفوذ و تبعیض می کنند.

در پاسخ به این پرسش اکثر کاندیداها متفق القول بودند که باید بین کنگره و نهادهایی که پیگیر مسائل اعضایشان هستند، ارتباط قوی تر وجود داشته باشد تا مشکلات را حل کنند.

یکشنبه ۱۵ می ۲۰۱۶ روز رای گیری برای تعیین هفت عضو هیئت مدیره خواهد بود تا در کنار دو عضو باقیمانده از هیئت مدیره ی قبلی ـ بیژن احمدی و سوده قاسمی ـ هیئت مدیره ی ۹ نفره ی کنگره ایرانیان کانادا را تشکیل دهند.