* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

بخش دوم و پایانی

چند راهنمایی برای پیشگیری از اتیت های تکراری

ـ غذاهای آلرژیک را شناسایی کرده از آنها استفاده نکنید. بعضی از مطالعات نشان داده که میزان آلرژی های غذایی در کودکان که به اتیت مبتلا می شوند بیشتر است، یک مطالعه در سال ۱۹۹۴ نشان داد که نیمی از کودکان مبتلا به اتیت، آلرژی غذایی داشتند و عدم مصرف آن غذا باعث شد که ۸۶ درصد این کودکان دارای سلامتی بهتری شدند.

ـ آلرژی های دستگاه تنفسی باید درمان شوند، زیرا اتیت های تکراری می توانند بر اثر این حساسیت ها باشند.

ear-infection

ـ سیگار نکشید.

ـ مصرف دوز ضعیف آنتی بیوتیک ها: پزشکان به والدین کودکانی که دچار اتیت های تکراری می شوند (سه اتیت در ۶ ماه یا ۴ تا ۶ اتیت در سال) پیشنهاد می کنند که از دوز کم آنتی بیوتیک ها به مدت ۶ ماه یا بیشتر استفاده کنند.

ـ عدم استفاده از پستانک: کودکانی که از پستانک استفاده می کنند بیشتر از اتیت های تکراری رنج می برند. به نظر می رسد که مکیدن بر روی فعالیت های شیپور استاش اثر بد دارد.

ـ نصب لوله تخلیه کننده در پرده گوش: باعث تخلیه مایع تولید کننده انفلاماسیون و کم شدن تکرار بیماری و بهتر شدن شنوایی در بعضی از کودکان مبتلا به اتیت سروزی می شود.

 

درمان های دارویی اتیت میانی

*برای اتیت حاد

ـ داروهای ضد درد: فشاری که مایع تولید کننده انفلاماسیون بر روی پرده گوش وارد می کند بسیار دردناک است و اتیت حاد همراه با تب اغلب شدید است. برای درمان درد و تب از استامینوفن مثل تایلنول، تمپرا یا ایبوبروفن مثل ادویل، موترن استفاده می شود. از بعضی داروهای ضد درد به صورت قطره در گوش هم استفاده می شود مثل اورال گان.

توجه: به کودکان نباید آسپرین داد، زیرا آسپرین می تواند باعث سندروم Reye بشود که اگر به مغز و کبد حمله کند، کشنده است.

ـ مواظبت شدید از کودک: در حدود ۸۰ درصد اتیت ها بدون درمان با آنتی بیوتیک ها در مدت ۲ تا ۱۴ روز خوب می شوند به همین  دلیل انجمن متخصصان کودکان کانادا پیشنهاد می کنند که به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت نوزادان بیشتر از ۶ ماه که سیمپتوم های سبک دارند به جای این که فوراً از آنتی بیوتیک ها استفاده شود تحت نظارت شدید باشند و برای رفع درد از داروهای ضددرد استفاده شود. اگر سیمپتوم ها ادامه داشت با پزشک مشورت شود تا آنتی بیوتیک لازم را تجویز کند.

آنتی بیوتیک ها: اگر سیمپتوم ها شدید هستند مثل درد شدید و تب بالا زیادتر از ۳۹ درجه سانتی گراد و کودک کمتر از ۶ ماه دارد معمولاً آنتی بیوتیک ها تجویز می شوند و پزشک باید تصمیم بگیرد که آنتی بیوتیک بدهد یا نه. این داروها برای این تجویز می شوند که امکان بروز ماستوئیدت و یا مننژیت را کم کنند.

برای درمان اتیت میانی معمولاً از آنتی بیوتیک های خوراکی استفاده می شود و بیشترین آنها را آموکسی سیلین تشکیل می دهد و مدت درمان ۵ روز برای کودکان بالای ۲ سال و ۱۰ روز برای کودکان کمتر از دو سال.

برای اتیت های مقاوم و تکراری: بعضی از کودکانی که از اتیت های حاد تکراری رنج می برند می توانند به عنوان پیشگیری از آنتی بیوتیک ها در پائیز و زمستان استفاده کنند با این که احتمال ابتلا را کم می کند ولی کاملاً از بین نمی برد و ضمناً استفاده از یک آنتی بیوتیک می تواند بعضی از باکتری ها را مقاوم تر کند.

استفاده از آنتی بیوتیک ها به صورت قطره مستقیماً در گوش بیشتر برای اتیت های خارجی انجام می شود، زیرا نمی تواند از تمپان (پرده گوش) عبور کند، اگر گوش عمل شده و یک لوله در پرده گوش نصب شده باشد گاهی می شود از این قطره ها استفاده کرد که اجازه می دهد آنتی بیوتیک به عفونت برسد.

هم میهنان عزیز من توجه داشته باشند که استفاده زیاد یا بد از آنتی بیوتیک ها مثل مصرف نکردن کامل دارو طبق تجویز پزشک باعث مقاوم شدن باکتری به دارو می شود. آنتی بیوتیک تجویز شده باعث تخریب فلور میکروبی طبیعی گوش خارجی هم می شود که امکان تولید عفونت های قارچی را زیاد می کند.

برای درمان اتیت های مقاوم و تکراری

باید با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کرد و علت تکرار عفونت را پیدا و درمان کرد.

ـ آنتی بیوتیک ها: اگر اتیت حاد بازگشت می کند می شود از آنتی بیوتیک های قوی تر استفاده کرد.

 

طب مکمل

پیشگیری

 

Xylitol : به طور طبیعی در بعضی از میوه ها مانند آلو، توت فرنگی و تمشک وجود دارد و ثابت شده که اگر به آدامس، خمیردندان و آب نبات اضافه شود از کرم خوردگی دندان ها محافظت و از تولید مثل و زیاد شدن باکتری استرپتوکوک پنومونی جلوگیری می کند. چندین مطالعه که یکی از آنها به مدت سه ماه بر روی ۸۵۷ کودک که به مهد کودک می رفتند نشان داد که آدامس و یا شربت حاوی Xylitol  ۵ بار در روز می تواند از تولید اتیت گوش میانی جلوگیری کند.

درمان

ـ معجون تهیه شده از عصاره سیر، هندوانه، گل همیشه بهار، گل چای مخلوط شده در روغن زیتون به صورت قطره گرم به رفع درد اتیت میانی کمک می کند. این موضوع را دو مطالعه کلینیکی بر روی ۲۷۴ نفر (۵ تا ۱۸ ساله) که از اتیت میانی حاد رنج می بردند، ثابت کرده  است.

این معجون ساخت اسرائیل است و Otikon otic soloution نام دارد و هیچ گونه آثار ناخواسته ثانویه ندارد و در بازار داروی مشابه آن نیز وجود دارد. مشورت با پزشک پس از درمان از واجبات است.

توجه: بعضی از متخصصان عقیده دارند که اگر پرده گوش پاره شده و یا از گوش چرک می آید نباید از قطره استفاده شود.

 

ـ کایروپراکتیس: مطالعات کمی درباره آثار کایروپراکسی بر روی درمان اتیت میانی انجام شده و چند مطالعه می گوید که این نوع درمان مفید واقع می شود.

 

ـ هومیوپاتی: چند مطالعه کلینیکی نشان داده که هومیوپاتی می تواند درد و فرکانس اتیت را کم کند ولی متدولوژی این مطالعات ضعیف بوده. مطالعه دیگری نشان داده که داروی هومیوپاتی فرقی با دارو نما نداشته است.

 

ـ استئوپاتی: یک مطالعه چاپ شده در سال ۲۰۰۳ نشان داد که استئوپاتی به عنوان مکمل درمان های دارویی برای اتیت میانی باعث می شود که بازگشت عفونت و استفاده از آنتی بیوتیک ها و تیوب نصب شده در پرده گوش کمتر بشود. این مطالعه بر روی ۵۷ کودک در سنین ۶ ماهه تا ۶ ساله انجام شد. مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۶ انجام شد نشان داد که استئوپاتی برای درمان اتیت های عودکننده نیز موثر است.

دکترWeil  Andrew شدیداً موافق درمان اتیت های عود کننده با استئوپاتی است اگر توسط یک متخصص قابل انجام شود. ایشان همین طور عقیده دارند که عفونت های تکراری گوش در نزد کودکان بر اثر مصرف شیر و لبنیات است و کازئین که یک پروتئین شیر است باعث تحریک سیستم دفاعی و تشویق تولید مخاط می شود و باید به جای شیر گاو از شیر سویا، برنج، بادام، بز و گوسفند استفاده کرد. این تئوری در مطالعات کلینیکی ثابت نشده است.

 

ـ طب چینی: معجون ها و مکمل های گیاهی پزشکی چینی برای درمان اتیت وجود دارند که دو تای آنها عبارتند از:

برای درمان عفونت های ویروسی از این معجون استفاده می شود Long Dan xie Gan Wan

برای درمان همه نوع عفونت از این معجون استفاده می شود Huang lian jie du wan

* عطا انصاری استاد سابق دانشکده پزشکی دانشگاه کیسانگانی است.

Ataansari(at)videotron.ca