شهروند: با خبر شدیم که شادی موسوی نیا پنج شنبه ۲۱ اپریل ۲۰۱۶ مهمترین جایزه انجمن سرطان کانادا را از آن خود کرد.

او این جایزه را به خاطر نقش مهم و موثرش در کامیونیتی برای آگاهی بخشی و هشدار به جوانان در مورد دلایل ابتلا به سرطان کسب کرده است.

شادی موسوی نیا این جایزه را که از سوی شورای انجمن سرطان کانادا به او تعلق گرفته، از دست دکتر رضا مریدی، وزیر دانشگاهها- کالج ها و آموزش حرفه ای و نیز وزیر پژوهش های علمی در روز کاری پارلمان انتاریو دریافت کرد.

جایزه Impact Award for Outstanding Youth Leadershipهر ساله به جوانی شایسته که با رهبری خود نقش مهمی در پیشبرد اهداف انجمن سرطان کانادا داشته باشد، تعلق می گیرد. شادی به مدت شش سال به صورت داوطلب با انجمن سرطان کانادا همکاری داشته است.

شادی که هم اکنون دانشجوی دانشگاه تورنتو در رشته عصب شناسی در مقطع لیسانس است، به سلامت محیط زیست که مسائل و موارد متعددی را در بر می گیرد، علاقمند است و در آن زمینه ها کوشش می کند. از جمله: آشنا کردن نوجوانان و جوانان به خطرات استفاده از دخانیات، هشدار به ضرر رسانی توتون ها و تنباکوهای معطر، عدم استفاده از روش های کلینیکی برای برنزه شدن پوست، سالم خوری و ورزش. فعالیت های او منجر به ممنوعیت استفاده از تخت های برنزه سرطان زا برای افراد زیر ۱۸ سال و ممنوعیت استفاده از تنباکوهای معطر در سطح استان انتاریو شد

.

این یک واقعیت است که ایرانی کانادایی ها نمونه ی موفق جوامع ایرانی در سراسر دنیا هستند. در هر زمینه و عرصه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، ادبی، اقتصادی که وارد شویم قطعا با نام ها و چهره های آشنای ایرانیان برخورد می کنیم و بی دلیل نیست که آوازه این جامعه ی پویا و خلاق در جهان شهر ایرانیان(سراسر دنیا) پراکنده شده و غالبا با تحسین و کنجکاوی نسبت به این جامعه ی موفق و خلاق و پیش رونده برخورد شده است.

یکی از زیباترین اتفاقاتی که دارد رخ می دهد ورود نسل دوم مهاجران و پناهندگان ایرانی به عرصه ی فعالیت های اجتماعی است. نسلی که سختی ها و گرفتاری ها و مشکلات نسل اول را ندارد، و نه تنها این که به درستی بر شانه های نسل اول و با کوله باری از تجربیات گرانبهای تلخ و شیرین او نشسته و با گام های مطمئن برای کسب پیروزی ها و موفقیت های بیشتر به سوی هدف های دور و دراز خود می رود.

شادی موسوی نیا یکی از نمونه های جوانان موفق ایرانی کانادایی است. او با شرکت در کارهای کامیونیتی از نوجوانی، به چهره ای شناخته شده و مطرح و نیز الگویی موفق برای نوجوانان و جوانان ایرانی و خانواده های آنان تبدیل شده است.

شادی به درستی آموخته است همان طور که خانواده و جامعه در قبال او مسئول است و باید امکانات لازم را برای پرورش و آموزش او در اختیارش بگذارد، او هم به عنوان یک شهروند، در قبال جامعه اش مسئول و مؤظف است که در حد توان و امکانات و البته علائقش در بهبودی و رشد جامعه بکوشد.

شادی در تدارک یک کنفرانس در سطح استان است برای آشنایی جوانان با چگونگی پیشگیری از سرطان. بودجه این کنفرانس از سوی انجمن سرطان کانادا تأمین شده است. او همچنین به همراه گروهی دیگر از جوانان رهبری یک کمپین به نام awareness raising را به عهده دارد که هدفش فشار بر روی کارخانه های تولید دخانیات است که در هنگام عرضه محصولات خود به بازار اطلاعات واقعی را در اختیار خریداران خود بگذارند و در این امر شفافیت و درستکاری پیشه کنند.

شادی موسوی نیا که در سال ۲۰۱۴ بورسیه ملی انجمن سرطان کانادا را دریافت کرده است، می گوید:”تمامی تلاش‌های من تنها یک هدف دارد. امیدوارم با تغییرات مثبت علمی‌ و همچنین سیاسی و اجتماعی، بتوانیم متحدانه آینده ای‌ فراهم سازیم که در آن‌ بدون ترس از سرطان زندگی‌ کنیم.”

شهروند این موفقیت بزرگ را به شادی موسوی نیا و خانواده اش تبریک می گوید و امید دارد که این آرزوی انسانی و تلاش های زیبای شادی جامه ی عمل بپوشند.