شهروند- به قرار اطلاع روز چهارشنبه ۲۰ اپریل، دکتر رضا مریدی وزیر دانشگاهها- کالج ها و آموزش حرفه ای و نیز وزیر پژوهش های علمی با آقای استفان دیان وزیر خارجه کانادا در دفتر ایشان در اتاوا ملاقات کرد.

در این ملاقات که مدیر سیاست گذاری و رئیس دفتر آقای دیان نیز حضور داشتند مسائل مربوط به استقرار مجدد روابط دیپلماتیک بین ایران و کانادا مورد گفت و گو قرار گرفت.

دکتر مریدی با اشاره به تصمیم حزب لیبرال به برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با ایران که در دوران انتخابات اخیر پارلمان فدرال اعلام شد، موضوع رعایت حقوق بشر در ایران را مطرح کرد و اظهار داشت با طرح استقرار روابط دیپلماتیک مسائل حقوق بشر در ایران نیز بایست در کنار این گفت و گوها مطرح شود

دکتر رضا مریدی

دکتر رضا مریدی

.

او آن گاه به مسائل و مشکلات کانادایی های ایرانی تبار اشاره کرد که جهت امورات کنسولی بایست با تحمل مشقت، صرف وقت و هزینه ی قابل توجه به سفارت پاکستان حافظ منافع ایران در واشنگتن مراجعه کنند، و از طرف دیگر بستگان کانادایی های ایرانی تبار که برای دیدار بستگان خود علاقه مند سفر به کانادا هستند، بایست برای اخذ ویزا با صرف هزینه و وقت به ترکیه سفر کنند. برقراری روابط دیپلماتیک و ارائه خدمات کنسولی در سفارتخانه های مربوطه به کانادایی های ایرانی تبار و بستگان آنان در ایران می تواند بار بزرگی از دوش آنان بردارد.

دکتر مریدی اشاره کرد که پس از پذیرش قرارداد توقف غنی سازی اورانیم و تولید پلوتونیم توسط جمهوری اسلامی ایران و لغو تحریم های اقتصادی که توسط سازمان ملل متحد برقرار شده بود،  بازرگانان کشورهای اروپایی به سرعت وارد صحنه های تجاری ایران شده اند و از این نظر بازرگانان کانادایی در موقعیت ضعیفی قرار دارند که تأثیر آن در اقتصاد کانادا می تواند محسوس باشد.

آقای دیان ضمن تشکر از دکتر مریدی در این گفت و گو اظهار کرد که گفت و گو برای استقرار مجدد روابط دیپلماتیک بین ایران و کانادا از طریق اداری مسیر خود را طی می کند و امیدوار است که در آینده به نتیجه مثبتی برسد.

استفان دیان وزیر امور خارجه کانادا

استفان دیان وزیر امور خارجه کانادا

در یک گفت و گوی تلفنی با شهروند دکتر مریدی اظهار کرد که همان گونه که طی ۸ سال دولت محافظه کار آقای هارپر برای رفع مشکلات ویزا و امور کنسولی و نیز مسائل مربوط به اقامت هموطنان ایرانی کوشش کرده است، کماکان به این کوشش ها ادامه خواهد داد و امیدوار است که از این طریق آسایش هموطنان کانادایی ایرانی تبار بیشتر فراهم شود.