رویارویی دو زن ـ مادر و دختر ـ از دو نسل متفاوت

نمایش “دلیلی برای صحبت” نوشته و بازی ساچلی غلام علیزاد، هنرمند بلژیکی ـ ایرانی از ۶ تا ۱۴ می در تورنتو به صحنه می آید.

ساچلی و من تلاش کردیم که گفتگویی درباره نمایش اش و اجراهای آن در تورنتو داشته باشیم، اما به علت تفاوت زمانی و مشغله های کاری طرفین موفق به این گفتگو نشدیم. نوشته زیر بر اساس مصاحبه ها، نقدها و نوشته های مطبوعات اروپایی و استنباط شخصی من تدوین شده است.

ساچلی پنج ساله، همراه با مادر و دو برادرش پس از انقلاب از ایران می گریزند و به بلژیک پناهنده می شوند. پدر خانواده پس از چندین سال به آنها می پیوندد. مادر و پدر زندگیشان را وقف بچه هایشان کرده و برای رفاه و خوشبختی شان تلاش می کنند. ساچلی در بلژیک با معیارها و ارزش جامعه میزبان که بسیار متفاوت از معیارهای فرهنگ خانوادگی اش است بزرگ می شود، تحصیل می کند و چهره ای موفق در تئاتر و هنر بلژیک می شود، اما سال های نوجوانی و رشد ساچلی آمیخته با بحران های هویتی است که سالها سبب سردرگمی و آشفتگی ذهنی او می شودsachli-S.

ساچلی پرورش یافته دو فرهنگ است. هویت فردی او آمیخته ایست از دو فرهنگ ایرانی و بلژیکی. درک تناقض ها و تضادهای دو فرهنگی که با آنها زندگی می کند برایش بی نهایت دشوار و غیرممکن است. عدم ارتباط فکری و روحی ساچلی با مادرش و درک معیارهای او از یک طرف، و تجربه های اجتماعی همچون تبعیض نژادی و اسلام هراسی در جامعه بلژیک از طرف دیگر نهایتا سبب عصیان او می شود.

نمایش “دلیلی برای صحبت” بر اساس تجربیات شخصی و واقعی ساچلی غلام علیزاد است. “دلیلی برای صحبت” مشخصا درباره رویارویی دو نسل است، رویارویی دو زن از دو نسل متفاوت، دختر و مادری، ساچلی و مادرش. ساچلی به دنبال ارتباط و درک مادر است. او تلاش می کند که ذهن و روح مادر را درک کند. او می خواهد بداند، بیشتر بفهمد، خود و مادرش را بیشتر بشناسد. او از این عدم ارتباط رنج می برد. ذهن ساچلی مملو از سوال هایی ست که اکثرا از سوی مادر بی جواب مانده. از طرفی سعی می کند که به مادر نزدیک شود و از طرفی دیگر آگاهانه او را از خود می راند. به نظر می رسد که او قادر به پذیرش و بخشش مادر برای تصمیماتی که در گذشته گرفته نیست. او مدام با سوال هایش مادر را به چالش می کشد: انتخاب های سیاسی اش در دوران انقلاب، تصمیم گیری هایش در مورد روابط اجتماعی ساچلی زمانی که او می خواسته همچون تمامی جوانان بلژیکی آزادانه انتخاب و زندگی کند. “من در بلژیک بزرگ شدم، اما نمی توانستم به مادرم بگویم که دوست پسری دارم و یا خدای نکرده با او رابطه جنسی دارم. اینها تابوهایی بودند که ما را از هم دور و بیگانه می کنند”.

این نمایش درباره خوب یا بد بودن هیچ یک از شخصیت ها نیست. “دلیلی برای صحبت” از ضایعه عدم ارتباط دو انسان سخن می گوید.

دلیلی برای صحبت کاریست به غایت نو، زیبا و نمایشی. غلام علیزاد به صورتی موثر از عوامل مختلفی همچون کامپیوتر، ویدیو، گفتگوهای ضبط شده، موسیقی و اصوات برای برای گفتن داستانش بهره می جوید. ما مادر واقعی را که از طریق ویدیو با ساچلی بر روی صحنه وارد گفتگو می شود خواهیم دید. زبان نمایش بین دو زبان فارسی و بلژیکی مدام تغییر می کند و ترجمه آنها به زبان انگلیسی بر پرده منعکس می شود. در این نمایش زبان مانعی برای ارتباط تماشاگر با کار نیست.

برای ساچلی غلام علیزاد این نمایش صرفا در مورد مهاجرت و یا زندگی مهاجران نیست. برای او این قصه ابعادی گسترده تر و جهانی تر از روابط یک خانواده مهاجر دارد. به گفته خودش “این داستان مادر و دختریست که قادر به گفتگو یا پرسیدن سوالاتی از هم نیستند و یا قادر به درک جواب های یکدیگر نیز”.

ساچلی غلام علیزاد با نمایش زیبا و ارزشمندش که مورد تقدیر بسیاری از منتقدان اروپایی قرار گرفته و جوایز متعددی را از آن خود کرده، از ۶ تا ۱۴ می در تورنتو مهمان ما خواهد بود. امیدوارم که جامعه ایرانی ساکن تورنتو از این کار کم نظیر استقبال کند.

نمایش “دلیلی برای صحبت”

نوشته و بازی: ساچلی غلام علیزاد، هنرمند بلژیکی ـ ایرانی

تحسین شده در فستیوال های معتبر تئاتری در اروپا با جوایزی متعدد

از ۶ تا ۱۴ می در تورنتو

The Theatre Centre: 1115 Queen St W, Toronto, ON M6J 3T4

بلیت ۲۰ دلار

جهت اطلاعات بیشتر و ساعات اجرا به سایت زیر مراجعه کنید:

https://tickets.theatrecentre.org/TheatreManager/1/login?event=144

تلفن گیشه و اطلاعات:

۴۱۶.۵۳۸.۰۹۸۸

Why Not Theatre, Richard Jordan Productions, Saskia Liénard, Big in Belgium and KVS The Royal Flemish Theatre (Brussels, Belgium) in co-production with Kunstz present

A Reason To Talk
May 6-14 at the Theatre Centre

A reason To Talk

– WINNER: Scotsman Edinburgh Fringe First Award

– WINNER: TAZ Theatre Festival’s Circuit X Award

– WINNER: Roel Verniersprijs at Het Theaterfestival 2015

– LONGLIST: Amnesty Freedom of Expression Award