در چند دهه اخیر میزان بروز نوعی سرطان غده ی تیروئید به شدت افزایش یافته است. به عبارت دیگر رقم بروز این سرطان در سه دهه گذشته دو برابر شده است. با وجود این نتایج بررسی نشان می دهد که این سرطان در مواردی که درمان نشود باز به ندرت سبب مرگ بیمار می گردد. این نوع بخصوص که به سرطان تیروئید Papillary معروف است درصد بالایی از سرطان های غده تیروئید را به خود اختصاص می دهد و به صورتی ساکت و بدون علائم در غده ی تیروئید برای مدتها باقی می ماند و فقط در اثر آزمایشات اختصاصی تشخیص داده می شود.

در یک بررسی علمی بر روی ۴۴۰ بیماری که به سرطان تیروئید نوع ذکر شده در بالا دچار بودند معلوم گردیده که حتی بدون هیچ نوع درمانی فقط ۶ نفرشان پس از ۶ سال جانشان را از دست داده اند. جالب اینکه نتایج مورد بحث در مقایسه با بیشتر از ۳۵ هزار بیماری که درمان گردیده بودند یکسان بوده که نشانگر به اصطلاح خوش خیمی این سرطان است. جالب تر اینکه ۹۷ درصد از بیمارانی که برای درمان سرطان تیروئید اقدامی نکرده بودند تا ۲۰ سال زنده مانده اند. این رقم برای آن دسته ای که درمان شده بودند ۹۹ درصد گزارش شده است که تفاوت چندانی از نظر طول عمر باهم ندارند. بررسی های مورد بحث را دانشمندان دانشگاه Dartmouth و انستیتوی ملی سرطان آمریکا انجام داده اند.

درمان و پیشگیری بوی بد دهان

بوی بد دهان یا Halitosis علل زیادی دارد. وجود باکتری در دهان و مری و معده و همچنین عفونت گلو و سینوس ها، سیگار، برخی از غذاها و مشروبات الکلی می توانند سبب بروز بوی بد دهان شوند. برای رفع این عارضه قبل از هر چیز باید علت اصلی آن را یافت و در درمان آن اقدام نمود. در ضمن گاهی تغییرات مهم در روش زندگی مانند دوری از الکل و سیگار و یا دقت در تمیز نگه داشتن دهان و دندانها لازمه ی جلوگیری از بروز بوی بد دهان می باشد.

از نظر تغذیه، بهترین غذا  برای جلوگیری از بوی بد دهان دانه های روغنی مانند پسته و بادام و گردو و غیره هستند. در ضمن اکثر میوه جات مخصوصاً آواکادو و بعضی از سبزیجاتی که بوی تند ندارند می توانند در این مورد مفید باشند. مصرف مواد قندی و نشاسته ای زمینه را برای رشد باکتری های مختلف در دهان آماده می کنند. تمیز کردن دهان، مخصوصاً زبان به وسیله ی مسواک و شستشوی دقیق و کامل دندانها در چنین مواردی بسیار موثر خواهد بود. قهوه و مشروبات الکلی عامل مهم بروز و ادامه بوی بد دهان هستند که مدتها در معده و دستگاه گوارش عملکرد دارند. بعضی از غذاها مانند سیر و پیاز و بعضی از ادویه جات حتی یکی دو روز پس از مصرف بوی بد دهان را موجب می شوند، زیرا بوی آنها وارد سیستم گردش خون می شود و در موقع تنفس از طریق بازدم به مشام می رسند در حالی که خود این غذاها ممکن است به کلی هضم و جذب شده و از بدن خارج شده باشند.

اگر بوی بد دهان به خاطر عفونت های دندان و دهان باشد همانطور که اشاره گردید باید معالجه شوند ولی به طور کلی شستن دهان با محلول جوش شیرین (Baking Soda) در تقلیل بوی بد دهان موثر خواهد بود.

جالب اینکه استرس یکی از عوامل مهم بوی بد دهان است. در چنین مواردی کمبود ویتامین های B  و C و روی (Zinc)  که در آنزیم های دستگاه گوارش نقش دارند نیز دیده می شود. خوردن جعفری به علت داشتن کلروفیل فراوان و سبزیجات سبز تیره رنگ در از بین بردن بوی بد دهان نقش دارند. عده ای از پژوهشگران پیشنهاد می نمایند که اضافه نمودن چند قطره روغن درخت چای Tea Tree Oil به مسواک و شستشوی دندانها و زبان یکی از روش های سالم و طبیعی مبارزه با بوی بد دهان خواهد بود. بعضی مواقع شستن دهان با مقداری از عصاره ی نعنا، گلاب و غیره نیز در خوشبویی دهان موثر خواهند بود.

علل بلوغ زودرس دختران

در آمریکا معدل سن بلوغ دختران ۱۰ سال و سه ماه است و به طور کلی برای هر نسل جدیدی یک سال از این سن کاسته می شود. به عبارت دیگر سن بلوغ برای نسل بعدی، سن ۹ سالگی است. بلوغ زودرس علل زیادی دارد که مهمترین آنها مواد شیمیایی محیط زیست و به کار رفته در غذا هستند که سبب تغییرات چشمگیری در ترشح و عملکرد هورمون های زنانه دارند. Bisphenol-A یکی از این مواد شیمیایی است که نقش بسیار مهم در این زمینه دارد و در اکثر غذاهای از پیش تهیه شده (کنسرو و کمپوت و غیره) وجود دارد. آمار نشان می دهد که از هر ۲۰ نوع غذای از پیش تهیه شده ۱۸ فقره ی آن به این ماده ی شیمیایی آلوده هستند. البته نباید فراموش کرد که خوردن غذاهایی غیر از کنسرو و کمپوت مانند گوشت قرمز و گوشت مرغ که اکثراً حاوی مقدار زیادی هورمون هستند نیز می توانند سبب بلوغ زودرس شوند.

در یک بررسی علمی بر روی بیشتر از یک هزار نفر از دختران آمریکایی که به مدت دو سال پیگیری شده اند، معلوم گردیده که به طور کلی سه دسته مواد شیمیایی در ادرار این دسته از افراد وجود دارد که عبارتند از فنول ها، Phthalates و فیتواستروژن که هر کدام آنها در بلوغ زودرس و یا بلوغ غیرطبیعی دختران مورد بحث دخالت دارند.

شکلات از بروز سکته ی مغزی جلوگیری می کند

پژوهشگران دانشگاه تورنتو اخیراً تحقیقات علمی جالبی را بر روی افرادی که به مصرف شکلات عادت دارند به پایان رسانیده و معلوم نموده اند که خوردن شکلات از بروز سکته ی مغزی جلوگیری می کند.

در این بررسی حدود پنجاه هزار نفر شرکت کرده اند و دقیقاً عادات غذایی آنها، مخصوصا مصرف شکلات مطالعه شده است. افرادی که هفته ای ۵۰ گرم شکلات می خوردند ۴۶ درصد کمتر به سکته ی مغزی دچار شده اند. در ضمن اگر سکته ی مغزی در این دسته از افراد بروز نماید امکان مرگ و میر آنها کمتر از دیگران خواهد بود.

در مورد نوع شکلات باید اضافه گردد که شکلات های تیره رنگ که حاوی مقدار زیادتری کاکائو هستند و میزان شکر موجود در آنها تقریباً ناچیز است مؤثرتر بوده و عملکرد بهتری داشته است. شکلات های معمولی حاوی مقدار زیادی مواد قندی و چربی هستند که نه تنها چاق کننده می باشند بلکه از نظر آنتی اکسیدانها و فلاوونوئیدها ارزش کمتری دارند.

بهتر است باور کنید

پکتین یا فیبر مخصوصی که در بعضی از میوه جات مانند سیب و گریپ فروت وجود دارد می تواند کلسترول خون را کاهش دهد و گرفتگی های داخل عروق را که رسوبی از کلسترول می باشد به تدریج باز نموده و حرکت خون را در عروق تسهیل نماید. مقدار زیادی از پکتین در پوست سیب وجود دارد .

آمار سخن می گوید

هر ساله در دنیا حدود ۴۷۷ هزار مورد جراحی پلاستیک یا زیبایی انجام می گیرد. از این تعداد حدود ۹۱ هزار مورد را مردم آمریکا به خود اختصاص می دهند. در بین کشورهای دنیا، کشور رومانی کمترین رقم جراحی پلاستیک را دارد. جالب اینکه کشور مکزیک از این نظر در ردیف دوم پس از آمریکا قرار دارد و هر ساله حدود ۵۳ هزار نفر دست به عمل جراحی پلاستیک می زنند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net