آشتی با حیوانات

 بسیاری از ما در خانه هایمان گربه و خرگوش و سایر حیوانات خانگی را نگهداری می کنیم، به آنها غذا و جای گرم و نرم می دهیم، ناز و نوازشان می کنیم، دوستشان داریم و با آنها عکس می گیریم و در فیس بوک می گذاریم، ولی همه ی گربه ها و خرگوش ها مثل حیوانات ما خوش شانس نیستند.

در همان زمان که گربه مان دارد برایمان شیرین کاری می کند و ما را می خنداند، گربه ها و خرگوش هایی هم هستند که در قفس های تنگ آزمایشگاه منتظرند تا یک محصول آرایشی جدید روی آنها آزمایش شود؛ آزمایشی که به نابینا شدن، مسموم شدن و بیمار شدن آنها منجر می شود. وقتی برای آرایش جلوی آینه می روید و کرم به صورت تان می زنید، یک لحظه فکر کنید که برای ساخت این کرم چند گربه و خرگوش و موش در آزمایشگاه صدمه دیده اند و روزها زجر کشیده اند.be-curelty-free--vafa-S

امروزه، بیش از ۱۷۰۰ شرکت محصولات آرایشی آزمایش بر روی حیوانات را متوقف کرده اند و بسیار هم شرکت های موفقی هم هستند.

چندین کشور از جمله اتحادیه اروپا، نروژ، اسرائیل، هند و نیوزیلند تست حیوانی را برای لوازم آرایشی ممنوع کرده اند و قوانین مشابهی در حال حاضر در ایالات متحده، برزیل، کره جنوبی، تایوان و استرالیا در انتظار تصویب است.

۸۱درصد کانادایی ها هم موافق قانون منع آزمایش بر روی حیوانات برای محصولات آرایشی هستند.

انجمن حمایت از حیوانات کانادا کمپینی به راه انداخته و دوستداران حیوانات را بسیج کرده تا از نمایندگانشان بخواهند با لایحه ی S-214 درخصوص منع آزمایش حیوانی برای محصولات آرایشی در کانادا موافقت کنند.

سازمان پتاPETA (People for the Ethical Treatment of Animals) ادعا می کند که فقط در آمریکا به طور تقریبی دقیقه ای ۲۱۹ حیوان در آزمایشگاه ها کشته می شوند، در حالی که با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از این آزمایشات غیرضروری است.

 

اگر می خواهید در این خشونت علیه حیوانات شریک جرم نباشید، هنگام خرید محصولات بهداشتی و آرایشی از مارک هایی استفاده کنید که چنین آزمایشاتی را انجام نمی دهند. بیش از ۱۷۰۰ شرکت سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آزمایش بر روی حیوانات را متوقف کرده اند و شما می توانید با جستجو در سایت پتا متوجه شوید که مارک مورد استفاده شما جزو کدام دسته از شرکت هاست.

در اینجا نام چند کمپانی مشهور در عرصه ی لوازم آرایشی که دستشان آلوده به این جنایت نیست و آزمایش حیوانی را انجام نمی دهند، برای اطلاع شما می آوریم.

Bath & Body Works ، LUSH Cosmetics, Lippy Girl, The Body Shop,

Cake Beauty, Batty’s Bath.

 

توجه داشته باشید که مارک های مشهورهمچون کلینیک، رولن، شیسیدو، لانکوم، ل اورآل، می بلین همگی روی حیوانات آزمایش می کنند. لیست آنها را در زیر می بینید. این اسامی از سایت پتا و http://www.animalsaustralia.org/features/animal-testing-list.php استخراج شده است.

L’Oreal, Lancôme, Shiseido, Maybelline, Revlon, Clinique, Avon, Biotherm, Aveeno, Covergirl, Crest, Dolce & Gabbana,Donna Karan, Dove, Elizabeth Arden, Estee Lauder, Garnier, Gillette,Giorgio Armani, Gucci Fragrances, Head & Shoulders, Herbal Essences, Hugo Boss, Johnson & Johnson, Listerine, MAC, Max Factor, Michael Kors,Neutrogena,Olay, Old Spice,Oral B,Palmolive, Ralph Lauren Fragrances

 

انجمن بین المللی حمایت از حیوانات Humane Society International با به راه انداختن کمپین Be Cruelty-Free تلاش دارد تا بیش از صد میلیون حیوان را در سراسر جهان از شرایط اسفناک و زجرآور و مرگ در گوشه ی آزمایشگاه ها آزاد کند. شما هم به این کمپین بپیوندید.

 

 

 

“شادی” به کانادا آمد

 

دوستان وفا در کانادا گروهی خودجوش، تازه پا، کوچک اما پرنیرو و پر کاریست که نتیجه ی کارش  را در دم جنباندن بیش از ۶۰۰ سگ ساکن در پناهگاه‌های وفا در هشتگرد و قزوین می‌‌توان دید. سگ هایی که از آوارگی، گرسنگی، جراحت و کشته شدن به دست نامردمان روزگار، نجات می‌‌یابند، و برای باقی‌ عمر کوتاه‌شان، سیر، سالم و امن زندگی‌ می‌‌کنند.

دوستان وفا در کانادا، البته تنها مهره‌ای کوچک از این جمع بزرگ انسانی‌ ‌ست که دلهای مهربان‌شان را در ایران، و گوشه گوشه ی این دنیا وقف خدمت به بهترین دوست انسان کرده اند و می‌‌کنند. اگر نبود کمک تک‌ تک‌ شما که با کمک مالی، کار داوطلبانه، و دلسوزی شبانه‌ روزی این چرخه را می‌‌چرخانید، هیچ کدام از این کارها امکان پذیر نبود.vafa-1

دیدن آگاهی‌ بیشتر روز به روز هم وطنانمان  درباره ی حیوانات، و پیوستن به حرکت زیبای حمایت از آنها از مهمترین نتیجه ی این گونه گروه‌های فعال است.

دوستان وفا در کانادا، افتخار دارد که بر محور بانی‌ این سازمان غیر انتفاعی، فاطمه معتمدی که در تورنتو زندگی‌ می‌‌کند، فعالیت‌های خود را انجام دهد. برگزاری بازارهای تابستانی و زمستانی، برگزاری مراسم خیریه، تولید کالا‌های هنری، و دستی‌ به منظور فروش، آگاهی‌ بخشی و اطلاع رسانی، پخش اخبار مربوط به حیوانات و بسیاری دیگر از جمله کارهای این گروه است.

و اما از زیباترین فعالیت‌های دوستان وفا در کانادا، که به گفته ی تک تک اعضای این گروه در دلشان جای دارد، کمک به سگ هایی ا‌ست که برای زندگی امن، به این سوی آبها فرستاده می شوند. سگ‌های خوشبختی‌ که از پناهگاه وفا در هشتگرد یا قزوین برای یافتن خانه ی همیشگی‌ شان، در میان اندوه و شادی توأمان کارمندان و داوطلبان وفا به فرودگاه می‌‌روند، به دست مسافر مهربانی سپرده می‌‌شوند، ساعتها آرام اما کنجکاو (و شاید نگران) در قفس‌شان بر بال هواپیمایی می‌‌نشینند، تا به دنیایی‌ تازه، با زبانی تازه و دوستانی نو برسند، و زندگی‌ جدیدی را تجربه کنند.

اعضای گروه دوستان وفا در کانادا، اما با اشتیاق از مدتها پیش از آغاز این سفر، در التهاب و هیجانی وصف نشدنی‌ به سر می‌‌برند. با همکاری دوستان در ایران و آمریکا، انتخاب، آماده سازی، یافتن مسافر، جمع آوری کمک‌های مالی، و یافتن پشتیبان، هماهنگ کردن خانه‌های امن  موقت و سپس همیشگی‌، تنها بخشی از این فعالیت گروهی است.

شاید بهترین و زیباترین بخش این کار گروهی، زمانی‌ باشد، که در باز می‌‌شود و مسافر یا مسافر‌های دم جنبان ما به سالن استقبال می‌‌رسند. سلام‌ها گفته می شود، و با زبان مادری مسافران خسته ما، خود را در پناه امن دوستانی می‌‌یابند، که تا به حال ندیده اند. دستانی به کار می شود و نخستین جرعه‌های آب را به زبان خشک و تشنه سگ‌های مسافر‌ می‌‌رساند. دستی‌ دیگر غذایی را که با عشق برای مهمانان تازه از راه رسیده اش‌ آماده کرده است در ظرفی‌ می ریزد تا از آنها پذیرایی کند. مسافر داوطلب همراه،  پا به پای ما گریه می‌‌کند، و می‌خندد، و باز بُعدی دیگر از انسانیت را در کاری که انجام داده می‌‌بیند. ماشینی آماده می‌‌شود، و مسافران را به  خانه‌ای می‌‌رساند، که دوستی‌ دیگر از دوستان وفا در کانادا، چشم از پنجره به‌‌‌ خیابان دارد، که مهمانش برسد، حمامی‌ بگیرد، و به‌‌‌ رختخوابی تمیز، نرم و گرم برود، و خستگی از تن‌ به در کند تا در ساعتها یا روز‌های بعد برای پیوستن به خانواده جدیدش آماده شود. اگر دکتر و درمان لازم دارد، رسیدگی شود، و اگر تشنه نوازش است سیراب شود.vafa-2

کمک در به‌‌‌ سرانجام رساندن بیش از ۱۰ سگ و گربه، در ۲-۳ ماه گذشته ابعاد این حرکت انسانی‌ را به دست این گروه پرکار نشان می دهد. بسیاری از این حیوانات ساکن همیشگی‌ کانادا شده اند، و گروهی نیز در سفری دیگر، به مقصد نهایی رفته اند.

جدیدترین این مسافران، “هپی” و “ویلر” هستند که با مسافر عزیزمان، مریم طلایی(والش) وارد تورنتو شدند و مورد استقبال تیم وفا قرار گرفتند.

شما هم می توانید در این سفر خاطره انگیز سهمی داشته باشید. اگر برای دیدار به ایران می روید، در برگشت می توانید مسافران در انتظار ما را با خودتان بیاورید و بدانید که هیچ زحمتی بر دوش شما نخواهد بود و یاران وفا در ایران تمام مراحل کار را تا تحویل سگ ها به قسمت بار هواپیما انجام می دهند.

 

گروه دوستان وفا در کانادا همواره به کمک‌های بیشتری نیاز دارد، با همراهی تان به وفا کمک کنید. اگر ساکن کانادا هستید، و می‌خواهید به این گروه بپیوندید، راه‌های بسیاری برای همکاری وجود دارد. با فرستادن پیامی به‌‌‌ صفحه ی فیسبوک ما، می توانید از این راه‌ها آگاهی‌ یابید. دست ما را در کمک به حیوانات بی‌ پناه سرزمین مان، در دست هایتان بگیرید. آنها چشم به راه هر کمکی از سوی شما هستند.

 

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران، در دو شعبه (هشتگرد کرج و قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.

Facebook: Friends of Vafa Animal Shelter

www.vafashelter.com