دو هفته پس از هشدار سرویس اطلاعاتی آلمان در مورد احتمال وقوع عملیات تروریستی بسیار بزرگ در سال ۲۰۱۶، اکنون پلیس اروپا (اویروپل) نیز در گزارشی به نشست وزیران داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا هشدار می دهد که داعش برای انجام عملیات تروریستی گسترده ای در کشورهای اروپایی آماده شده است.

جزئیاتی از گزارش سرویس اطلاعاتی آلمان اوایل ژانویه از سوی شبکه های تلویزیونی آلمان و یک روزنامه اتریشی منتشر شد.

سرویس اطلاعاتی آلمان در این گزارش اعلام کرده بود که خطر ترور در سال ۲۰۱۶ میلادی بسیار بزرگ تر از سال ۲۰۰۱ خواهد بود. در این سال حمله هواپیماهای مسافربری به برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک و مقر پنتاگون در واشنگتن منتهی به ویرانی کامل برج ها و مرگ نزدیک به ۳ هزار نفر شد.

سرویس اطلاعاتی آلمان همچنین اعلام کرد که دولت اسلامی (داعش) در حال حاضر در بیش از ۳۰ کشور جهان حضور دارد و مایل است یک جنگ مستقیم و تمام عیار را با جهان غرب آغاز کند تا بتواند خشونت را به خاک کشورهابی انتقال دهد که با آن می جنگند.

داعش در جایگاه قربانی؟

همدردی مردم پاریس با قربانیان حملات تروریستی در این شهر

همدردی مردم پاریس با قربانیان حملات تروریستی در این شهر

بر پایه گزارش سرویس اطلاعاتی آلمان، داعش تغییر استراتژی خود در این مسیر را در ماه سپتامبر سال گذشته اعلام کرده است. بسیاری از کارشناسان امور امنیتی غرب تاکنون بر این نظر بوده اند که داعش می خواهد با ارتکاب عملیات تروریستی در اروپا کشورهای مخالف خود را وادار به عقب نشینی از جبهه جنگ عراق و سوریه کند، اما سرویس اطلاعاتی آلمان به این تحلیل رسیده است که داعش قصد دارد از طریق عملیات تروریستی پای کشورهای بیشتری را به منطقه بکشاند. در نهایت، با این سیاست داعش می تواند جنگ خود را توجیه کند و نیروهای بیشتری را از جهان اسلام به سوی خود جلب کند.

سرویس اطلاعاتی آلمان بر این نظر است که حمله کشورهای غربی به مواضع داعش سبب نخواهد شد که این گروه دست از جنگ بردارد، بلکه برعکس به این گروه کمک می کند که در پوست “قربانی” فرو برود و از این طریق حتی پشتیبانی مسلمانان معتدل را نیز که تاکنون مخالف آن بوده اند، جلب کند.

به نظر کارشناسان سرویس اطلاعاتی آلمان، در درازمدت عملیات نظامی به تنهایی نمی تواند باعث شکست داعش شود، بلکه باید زمین به لحاظ ایدئولوژیک در زیر پای این گروه خالی شود و این ممکن نیست، مگر آن که کشورهای غربی بکوشند چشم انداز آینده بهتر مردم منطقه و زمینه مشارکت بیشتر آن ها را در تعیین سرنوشت خودشان فراهم آورند.

گزارش هراس برانگیز اویروپل

با فاصله دو هفته از انتشار گزارش سرویس اطلاعاتی آلمان، مسئولان مرکز تازه تاسیس ضد تروریسم “اویروپل” یا پلیس اروپا در تازه ترین نشست وزیران داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در آمستردام تشکیل شد، اعلام کردند که داعش به امکانات زیادی برای توسعه عملیات تروریستی خود در اروپا دست یافته و خود را برای وارد آوردن ضربه های بسیار سنگین تری علیه غیرنظامیان غربی آماده کرده است.

“ادموند واین رایت” رئیس اویروپل خطاب به وزیران داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت:”داعش امکانات تازه ای برای وارد کردن ضربه های بزرگ تدارک دیده تا یک سلسله عملیات بزرگ تروریستی را در سراسر جهان سازماندهی کند”.

گزارش اویروپل تاکید می کند که جهادگرایان داعش و سایر گروه های مذهبی به ویژه اروپا را هدف قرار داده اند. این خارج از انتظار نیست که امسال ضربه های تروریستی بزرگ دیگری بر اروپا وارد آید. کارشناسان امور امنیتی گمانه زنی می کنند که داعش توانسته است تعداد زیادی از تروریست های خود را در پوشش پناهجو به اروپا بفرستد. دست کم دو تن از تروریست هایی که در ماه نوامبر سال گذشته با انجام یک سری عملیات تروریستی بیش از ۱۳۰ نفر را در پاریس به خاک و خون کشیدند، پناهجو بودند.

به نظر پلیس اروپا خطر عملیات پرتلفات تروریستی همچنان فرانسه را بیش از همه کشورهای اروپایی تهدید می کند. اویروپل برای مقابله با این خطرها به تازگی مرکز ضد ترور خود را افتتاح کرده است. در این مرکز ۴۰ تا ۵۰ کارشناس سرگرم به کار شده اند. مهمترین هدف تاسیس این مرکز انتقال بهتر اطلاعات میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا است تا بتوان اقدامات ضدتروریستی را بهتر هماهنگ کرد.

*جواد طالعی، شاعر، نویسنده و روزنامه نگار آزاد با بیش از ۴۰ سال سابقه روزنامه نگاری حرفه ای از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو مسئولیت دفتر اروپائی شهروند را به عهده دارد. او همزمان با رسانه های معتبر فارسی زبان دیگر مثل بی بی سی، رادیو فرانسه، دویچه وله و سایت های اینترنتی متعدد همکاری داشته است.