گفت وگو با امیر گنجوی دبیر جشنواره

جشنواره سینه ایران تورنتو ۲۷ تا ۲۹ نوامبر در تیف بل لایت باکس برگزار شد. این جشنواره با حضور میهمانان ویژه خود، حامد بهداد، ساره بیات و شهرام مکری و استقبال علاقه مندان به سینمای ایران، رسما افتتاح شد.

۱۲ فیلم از فیلم های تحسین شده در جشنواره ها و تازه ترین فیلم های تولید شده در ایران در این جشنواره اکران شد.

همچنین میزگردهایی پیرامون “روند سینمای نوین ایران”،”ساخت فیلم مستقل در ایران” و “بازیگری و اجرا در سینمای مستقل ایران” با حضور اساتید دانشگاهی، منتقدان و میهمانان ویژه برگزار شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

امیر گنجوی دبیر جشنواره

امیر گنجوی دبیر جشنواره

همچنین میهمانان این جشنواره مستقیما با مخاطبانشان در فضایی دوستانه به گپ و گفت نشستند.

استقبال از این جشنواره بسیار جالب توجه بود و بار دیگر خاطرنشان کرد که ایرانیان هرچقدر از وطن خود دور باشند همچنان پیگیر اتفاقات هنری داخل ایران هستند.

جشنواره سینه ایران تورنتو در روز یک شنبه ۲۹ نوامبر با اکران فیلم “در دنیای تو ساعت چند است” رسما به کار خود پایان داد.

امیرگنجوی دبیر جشنواره سینه ایران در مورد برگزاری اولین دوره این جشنواره می گوید:

به حقیقت انگیزه اولیه شکل گیری این مراسم نقش کمرنگ فیلم های سینمای ایران در جشنواره فیلم تورنتو تیف بود که برخلاف کیفیت مطلوب و بالای آن تنها یک فیلم (تاکسی) در آن نماینده کشورمان بود. نگاه ما در گزینش فیلم های به نمایش درآمده به تنهایی مختص به فیلم های جشنواره سینمای ایران نبوده و با انتخاب گستره ای از آثار این سینما از قبیل فرم های مستند، تجاری، کمدی و سایر ژانرها به نمایش تنوع مطلوب آثار و ایجاد فرصتی برای دیده شدن آنها پرداختیم. توجه و حمایت از آثار کارگردانان زن مانند (اتوبوس ساخته نیکی کریمی) و (دو ساخته سهیلا گلستانی) که در جشنواره های ورشو و اسلوونی حضور داشته اند، کارگردانان مستقل و آثاری که برای نمایش عمومی به هر دلیل با مشکل مواجه شده اند از دیگر دلایل شکل گیری این فستیوال بوده است.

حضور بازیگران سینمای ایران همگام با نمایش آثارشان و توجه به انتخاب آثاری که در نمایش های پیشین دانشگاه تورنتو دیده نشده اند و انتخاب آثاری که نظر مثبت منتقدان را در نمایش های داخلی و خارجی به خود اختصاص داده هرچند به پتانسیل واقعی خود دست پیدا نکرده اند، موجب استقبال از این جشنواره شد

پنل جشنواره از راست: سیاوش شعبانپور، ساره بیات، حامد بهداد، امیر سلطانی

پنل جشنواره از راست: سیاوش شعبانپور، ساره بیات، حامد بهداد، امیر سلطانی

.

استقبال گسترده در روز افتتاحیه و تکمیل تقریبی ظرفیت سالن برای سال اول این فستیوال بسیار دلگرم کننده است که علاوه بر پوشش هزینه های برگزاری مراسم نوید دهنده ادامه برگزاری برای سال های آینده می باشد.

حمایت صمیمانه اجتماع ایرانی از این رویداد و دانشگاه تورنتو و یورک که از حامیان اصلی پروژه ما هستند پایداری ما را تضمین خواهد کرد.

دوری از جهت گیری های سیاسی و توجه به معیارهای هنری از دیگر رویکردهای ما در این فستیوال بود و خواهد بود و بدین گونه است که توان به انجام رساندن تمام رسالت خود را در قبال سینمای ایران خواهیم داشت.

در دوره های بعد با زمان بندی دقیق تر و فرصت بیشتر و جلب اسپانسرهای بیشتر و کمک های مالی قوی تر گام های بلندتری با حفظ استقلال مورد نظر به سمت هدف برخواهیم داشت.

سوی دیگر دشواری های برگزاری این فستیوال تهیه کپی فیلم ها با کیفیت مطلوب با توجه به تحریم های سینمای ایران و نامه نگاری های مکرر و زمان گیر با شرکت های خصوصی که کپی فیلم ها را در اختیار داشتند و زمان کوتاه باقی مانده تا آغاز جشنواره فیلم فجر در ایران و مشغولیت خاطر بازیگران برای اتمام آثارشان بود. با وجود تمام این محدودیت ها حضور سه تن از برجسته ترین ستارگان سینمای ایران رونق بخش اولین دوره جشنواره ما شد. تغییر احتمالی زمان برگزاری جشنواره با توجه به ترجیح تهیه و پخش کننده فیلم برای ارایه اولیه آن در جشنواره های بزرگتری مانند کن و برلین و تورنتو و سپس در جشنواره های کوچک تری مانند فستیوال نوپای ما محدودیت زمانی بعد از ماه اکتبر تا دسامبر و از دیگر سو تا قبل از آغاز جشنواره فجر را در بر می گیرد و با تمام این محدودیت ها برای سال آتی بازه زمانی یک ماه و نیم عقب تر (محدوده میانه اکتبر) را در نظر خواهیم گرفت. برگزاری مراسم در تیف، بهره گیری از بهترین امکانات و بهترین تکنیسین های آمریکای شمالی را در دسترس ما قرار خواهد داد. آنگونه که ما معتقدیم درخور سینمای ایران و اجتماع هنردوست ایرانی است.