روز شنبه ۲۸ نوامبر فرصتی شد که به دیدار نمایشگاه نقاشی شهلا اعتمادزاده جمال با عنوان «شب نوستالژی ایران» در مرکز شهر تورنتو بروم. اگرچه شنبه‌ شب بود و شلوغی و راه‌بندانِ خیابان‌ها و دوری راه، ولی دست آخر خوشحال بودم که رنج راه را تحمّل کردم و در شب شلوغ گشایش نمایشگاه به تماشای نقاشی‌ها و دیدار با نقاش خوش‌قریحهٔ شهرمان رفتم.

این نمایشگاه، رونمایی و نمایشی است از قریب به ۴۰ تابلو نقاشی بسیار زیبا که با الهام از اشیاء عتیقهٔ ایرانی کشیده شده‌اند، اشیائی که اینجا و آنجا- کمتر در ایران و بیشتر در خارج از کشور- در موزه‌ها نگهداری می‌شوند. می‌گویم «با الهام از آن اشیاء» چون هنرمند خوش‌ذوق و ایران‌دوست، صرفاً از طرح و شمایل آن میراث‌های فرهنگی و تاریخی الهام گرفته است و به قول معروف نقش خودش را بر آنها زده است و آثاری اصیل و به قول فرنگی‌ها «اوریژینال» خلق کرده است

شهلا اعتمادزاده در کنار تابلوهایش

شهلا اعتمادزاده در کنار تابلوهایش

.

خانم اعتمادزاده- که ده‌ها سال است نقاشی می‌کند و آموزش نقاشی می‌دهد- می‌گوید که طی سال‌ها تصویرهایی از اشیاء تاریخی ایران را به دست آورده است و بر اساس آن تصاویر، این مجموعه را در ۶-۷ سال گذشته به روی تابلو آورده است.

این مجموعه، مُهر و نشان تاریخ و فرهنگ و هویّت ایران و ایرانی را دارد، و نمایشی امروزی، شخصی، و خلّاقانه از هنری زیباست.

 لازم نیست که هنرمند بود تا از تماشای این تابلوها لذّت برد. تردید ندارم که هر ایرانی‌ای از تماشای این تابلوها لذّت خواهد برد. در شب افتتاح، شوق و تحسین را در چهره ی غیرایرانی‌ها هم می‌شد دید. تماشای این تابلوها حسّ و حال خوبی به آدم می‌دهد. آنچه می‌بینی، آمیزه‌ای است از شکوه فرهنگ و هنر تاریخی ایران و ایرانی و تبلور آن در هنر معاصر؛ زنده کردن نقشِ روی سنگ و فلز است بر روی پردهٔ نقاشی؛ حظّ بصر است و تحسین آثاری که با هنرمندی خلق شده‌اند و چشم‌نوازند.

 متأسفانه قلم و کلام من نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند. باید خودتان بروید و ببینید. این فرصت را از دست ندهید!

تا ۱۳ دسامبر فرصت است که چند ساعتی وقت بگذارید و از این تابلوهای منحصربه‌فرد دیدن کنید… شاید هم نتوانستید جلوی خودتان را بگیرید و با اشتیاق خرید هم کردید! از من گفتن بود!

نمایشگاه در گالری پروپلر در آدرس زیر، هر روز- به استثنای دوشنبه و سه‌شنبه، بین ساعت ۱۲ ظهر تا ۶ بعدازظهر، برقرار استShahla-Etemadzadeh-paintings:

Propeller Gallery – ۳۰ Abell Street, Toronto, ON.

(off of Queen St. W., between Bathrust and Dufferin)