البته واضح ومبرهن است که ترور، بخصوص اگر درشهری مثل پاریس باشد که به مهد آزادی وتمدن معروف است، خیلی بهتراست.

ترور باعث می شود که مردم یاد آزادی بیان نداشته شان بیفتند و حالا که فرصتی دست داده ، بپرند توی فیسبوک و توئیتر و اینستاگرام و تلگرام و وایبر و بی بی سی و صدای آمریکا و شروع کنند به متهم کردن همدیگر…

ترور باعث اتحاد و همدلی ملت ها می شود و ما نیزدسته دسته با هم متحد شده و علیه دسته دیگر شعارمی دهیم.

یکی از خوبی های ترورکه من امروزمی خواهم برای آموزگارمحترم و همشاگردی های عزیزم شرح بدهم این است که وقتی ترورخیلی بدی صورت بگیرد و تروریست ها ۱۲۹ نفر را درپاریس قتل عام کنند، فرصتی دست می دهد که آدم هموطنانش را مواخذه کند که تو در فاجعه تل زعتر کجا بودی و چرا آن موقع اعتراض نکردی و نگفتی اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود؟ و اگر آن هموطن محترم بگوید که من آن موقع هنوز به دنیا نیامده بودم، می توانیم بگوئیم وقتی به دنیا آمدی چرا این کار را نکردی؟ چطور بلد بودی چنان جیغی بزنی که قابله در گوشش را بگیرد ولی نمی توانستی دوتا کلام راجع به تل زعتر اعتراض کنی؟

خاصیت دیگر ترور این است که انسان می تواند برای هموطنانش شرط و شروط تعیین کند و بگوید اگر تو حمله مغول و حمله تیمور و حمله اعراب را محکوم کرده بودی، امروز هم حق داشتی به شرط داشتن دفترچه بسیج و گواهی نامه رانندگی و چهارقطعه عکس شش درچهار، ترور پاریس را محکوم کنیparis

درجنگ که به قول قوم و خویش ما همه اش نعمت است و برکت، گوش آدم هر روز با خبرهای صد نفر کشته شدند و دویست نفر کشته شدند پر می شود و از آن پس خبرهای جنگ تازگی و لطف خود را از دست می دهد، صدتا کشته در روز می شود خوراک روزانه رسانه های خبری و اگر یک روز بمبارانی صورت نگیرد و صد نفر کشته نشوند، مردم به سوی اینترنت هجوم می برند و اخبار را تعقیب می کنند که ببینند چه اتفاق ناگواری افتاده که امروز کسی کشته نشده وآن صد نفری که طبق معمول نوبت شان بوده امروز کشته شوند و از آن زندگی سگی راحت شوند، اکنون چه حالی دارند و تا فردا چه جوری می خواهند صبرکنند؟

جنگ باعث ایجاد کارخانه های نظامی جدید و استخدام هزاران کارگر و مهندس و تکنسین می شود، انسان موشک ها، بمب ها و هواپیماهای جدید می سازد در نتیجه مملکت پیشرفت می کند و مردم هم خوشحال می شوند و می گویند خدا بده برکت!

یکی دیگر از خوبی های ترور این است که چون ناگهانی است، همه را از خواب می پراند و می فهمند چه دنیائی شده و اگر هرچه زودتر در اینترنت از آزادی بیان شان استفاده نکنند، کلاه سرشان رفته، چون دیگران صبح زود رفته اند نان بربری و حلیم شان را خریده اند و اکنون صندلی های جلوی سن را در اینترنت اشغال کرده اند و دارند دیگران را مواخذه می کنند که شما موقعی که ناپلئون به روسیه حمله کرد چرا از پوتین دفاع نکردید؟

ترور فوائد بسیار دارد از جمله این که ابرقدرت ها دوزاری شان می افتد که غولی را که خودشان ساخته اند ممکن است به خودشان هم حمله کند.

وقتی یک ترورحسابی صورت گیرد آنها معنی ضرب المثل “کسی که باد می کارد، توفان درو می کند” را می فهمند و متوجه می شوند وقتی هی اسلحه می سازند و می فروشند و با پولش کیف می کنند، یک روزی هم باید منتظرتروریست های داعش باشند چون تروریست های داعش اسلحه هایشان را از بقالی سرکوچه نمی خرند و از ابرقدرت های دور و نزدیک دریافت می کنند.

این بود انشای امروز ما که برای آموزگارمحترم و همکلاسی های عزیزم شرح دادم.

همه چی آرومه…

خانمم میگه هر ایرانی را می بینی بابت فسادی که در زمان احمدی نژاد وجود داشته، بهش بد و بیراه میگه غیر از تو که نشستی و ازش تعریف می کنی. چه خیری ازش دیدی؟ گفتم لطف احمدی نژاد این بود که حساسیت مردم را به فساد و اختلاس از بین برد.

زمانی بود که مردم و از جمله خود من، وقتی می شنیدیم یک نفر هزار تومن دزدی کرده، شب تا صبح فکر و خیال می کردیم و به آدم های نادرست لعنت می فرستادیم، ایشان کاری کردند که سطح فکر مردم رفت بالا و دیگر کسی زیر میلیارد را داخل آدم حساب نمی کند. اگر هم هفته ای بیاید که کسی دزدی نکند و اختلاسی صورت نگیرد، همه از همدیگر می پرسند چه اتفاقی افتاده؟ نکنه خدای نکرده اتفاقی افتاده باشه و وقتی خبر اختلاس جدیدی منتشرمی شود، انگار که یارانه ها را ریخته باشن به حساب همه خوشحال و خندان به همدیگه تلفن می کنند و میگن خدا را شکر، همه چی آرومه، ما چقدر خوشبختیم !

 

لذت بردن ازسیل!

 

flood

بوشهر ۱۹ آبان ۹۴

 

 

حالا که شکر خدا تحریم ها برطرف شده و قرار است سیل توریست های پولدار به ایران سرازیر شود، برخی از شهرها برای جلب نظر توریست ها به فکر ونیزی کردن شهرشان افتاده اند!

به لطف نداشتن اگو و زیرساخت، این کار بسیار ساده و بی خرج است. با یک نم باران، شهر تبدیل به یک ونیز کوچک می شود و مردم ایران هم که دل شان خوش است و جیب شان پرپول، به طرق مختلف شادمانی شان را از جریان سیل در شهرشان نشان می دهند تا توریست ها بدانند آن چنان خوشبختند که از سیل هم لذت می برند!

در سیلی که هفته گذشته در شهرهای مختلفی جاری شد، عده ای موتور سواری کردند و حاج آقا هم کنار سیل نشست به قلیان کشیدن که توریست ها ببینند سیل آنقدرها هم که می گویند چیز بدی نیست!

لامرد ، 20 آبان 94

لامرد ، ۲۰ آبان ۹۴

فنلاند ومردم سنگدلش…

من تا به حال به فنلاند نرفته ام، وچه خوب کاری کرده ام که نرفته ام، خیلی خسیسن بابا… وزیر بهداشت شان را مجبور به استعفا کرده اند برای این که سه بار از تلفن دولتی با زنش صحبت کرده!

وقتی مطبوعات این خبر ناراحت کننده و چندش آور را منتشر کردند، نه تنها آقای وزیر ناچاربه استعفا شد، بلکه کارش به دادگاه کشید و محکوم به پرداخت هزینه تلفن هم شد.

فنلاند رتبه ۳ در برخورد با مفاسد اداری را دارد و ایران خدا را شکر! رتبه ۱۱۵۳ .

کاش فنلاندی ها یک کمی هم گذشت و بخشش و فداکاری داشتند و (کشش ندادن) را از یک کشور هفت هزار ساله مثل ایران یاد می گرفتند.

ما این همه اختلاس را ندیده می گیریم بلکه مردم دنیا بزرگواری و دست ودلبازی را یاد بگیرند، ولی معلوم می شود تمام تلاش هایمان یک سرسوزنی در دل سنگ مردم فنلاند اثر نکرده است!

*میرزا تقی خان، طنزپرداز و سریال نویس پیشکسوت، با سابقه ۵۰ سال طنزنویسی در توفیق، کشکیات، کاریکاتور، کیهان و تلویزیون از همکاران افتخاری شهروند است. از این نویسنده کتاب “آدم های زیادی” در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است.