امروز دیگر شکی وجود ندارد که آب و هوای کره زمین دارد به طور مداوم گرم و گرم تر می شود. سال گذشته گرم ترین سال ثبت شده در تاریخ هواشناسی بوده است و امسال می رود تا رکورد سال گذشته را بشکند.

همه روزه اخبار آتش گرفتن بی سابقه جنگل ها و خانه های مردم، جاری شدن سیل های خانمان برانداز، بروز طوفان های سهمگین، قحطی و بی آبی و سایر بلاهای جوی از گوشه و کنار کره زمین گزارش می شود.

در میان دانشمندان شکی وجود ندارد که تغییرات بی سابقه جوی و گرم شدن به دلیل تولید اکسید کربن و حاصل استفاده بی حد انسان از سوخت های فسیلی است.

تحقیقات حاکی از آن است که این گرم شدن زمین را به سوی ششمین نابودی همه گیر به پیش می برد. در ۳۵ سال گذشته انواع حیوانات به نصف تقلیل پیدا کرده اند و از تعداد پرندگان تا ۴۰ درصد کاسته شده است.

جای مسامحه و تامل نیست. اثرات منفی گرم شدن آب و هوا تازه دارد شروع می شود. می توانید تصور کنید که در سال های آینده بهار بدون آواز پرندگان بیاید و برود؟

تخمین زده می شود که در سال ۲۰۱۳ بیش از نیم میلیون انسان جان خود را بر اثر تغییرات جوی از دست داده اند. این رقم به صورت تصاعدی بالا می رود.

سالهاست که مجامع بین المللی لزوم یک اقدام جدی برای کنترل مصرف سوخت فسیلی را به دولت ها گوشزد می کنند، اما سیاستمدارها به منظور دستیابی به منافع کوتاه مدت اقتصادی از به کارگیری یک اقدام موثر طفره می روند. بخصوص دولت کانسرواتیو کانادا در طی این سالها نه تنها در نشست های بین المللی همکاری جدی از خود نشان نداده است، بلکه می توان ادعا کرد که در بسیاری موارد راه دستیابی به یک توافق بین المللی را سد کرده است.

در دسامبر امسال سازمان ملل نشست مهمی را در پاریس برگزار می کند. امید می رود که بالاخره در این کنفرانس کشورها به یک توافق قطعی برای کنترل تولید گاز اکسید کربن برسند.

نقش و عملکرد دولت کانادا در این کنفرانس اهمیت ویژه ای دارد. به این منظور بد نیست اهداف اعلام شده احزاب عمده کانادایی را در برخورد با این مهم ترین مسئله ای که انسان با آن درگیر است و کنفرانس پاریس بررسی کنیم.

climate-change-S

حزب کانسرواتیو برنامه محیط زیست خود را به شرح زیر اعلام کرده است:

ـ ادامه احداث خط لوله شمال که نفت قیری (بیچمن) را از آلبرتا به بریتیش کلمبیا می برد تا از آنجا صادر شود.

ـ ادامه خط لوله شرق که نفت قیری آلبرتا (خط شماره نه که ازشمال تورنتو می گذرد) تا ایالت نیو برانزویک برای صدور

ـ ادامه خط لوله کی استون برای صدور نفت قیری به جنوب. (احداث این خطوط به دلیل خطر نشت نفت قیری و آلوده کردن محیط زیست مورد اعتراضات بسیاری بوده و هست. تولید نفت قیری خود منبع آلوده کننده عمده ای است که اعتراضات بین المللی را به دنبال داشته است)

ـ کاهش مالیات سوخت دیزلی به نصف

ـ تخصیص ۱۱۳ میلیون دلار در طی پنج سال برای برنامه های محیط زیستی (با توجه به اهمیت موضوع و در مقابل بودجه سالانه ۲۴۱,۶ میلیارد دلاری این رقم بسیار ناچیز است) به اضافه ۲۵ میلیون دلار دیگر برای؛

ـ وضع جرایم سنگین تر تا حد ۶ میلیون دلار برای شرکت ها (توجه بفرمائید که در مقابل سود سرشار شرکت های بزرگ این رقم به حساب نمی آید و بازدارنده نیست) و یک میلیون دلار برای افرادی که محیط زیست را آلوده می کنند.

ـ وضع قوانینی که دادگاه ها را مجهز می کنند برای محکوم کردن کسانی که به محیط زیست صدمه می زنند.

ـ اعلام لیست شرکت هایی که جرائم محیط زیستی مرتکب می شوند. برای اطلاع عموم از شرکت های خاطی خواسته خواهد شد که سهام داران خود را در جریان خطا هایشان قرار دهند.

ـ منع صدور نفت قیری به کشورهایی که کاهش گازهای گلخانه ای را نپذیرند.

ـ سعی در جلوگیری از صدور آب شیرین به کشورهای دیگر عضو نفتا (دولت هارپر تمام قوانینی که برای محافظت از آبهای شیرین کانادا وضع شده بود را واژگون کرده است. با بی اثر شدن این قوانین در صورت مخالفت دولت، کمپانی های امریکایی یا اروپایی می توانند دولت کانادا را سو کنند. هم اکنون دو مورد اقدام قانونی از این قبیل با تکیه بر موافقت نامه نفتا بر ضد کانادا در جریان است. در یکی از این موارد رای به نفع کمپانی مربوطه داده شده است.)

ـ تشکیل سازمان مسئولی که صاحبان صنایع را موظف کند تا میزان تولید گازهای گلخانه ای را بیست در صد تا سال ۲۰۲۰ کاهش دهند.

ـ تخصیص ۲میلیارد دلار برای تشویق استفاده عاقلانه تر از انرژی و استفاده بیشتر از انرژی تمیز

ـ حفظ مناطق حفاظت شده و منابع آب شیرین.

جالب است که در برنامه کانسرواتیو ها کمتر نام تغییر آب و هوا(کلایمت چنج) ذکر شده است و نامی از کنفرانس مهم سازمان ملل در پاریس نیست. اخیراً لئونا اگلوکاگ وزیر محیط زیست از شرکت در نشست آب و هوای امریکا خودداری کرد.

 

آمار مربوط به کاهش حیوانات بر روی زمین

آمار مربوط به کاهش حیوانات بر روی زمین

برنامه لیبرال ها بشرح زیر است،

ـ کاربرد سیاست های مالیاتی به منظور سرمایه گذاری در تکنولوژی انرژی تمیز (کلین انرژی). ـ همکاری با ایالات و مناطق به منظور تبدیل کانادا به اولین کشور تحقیق، توسعه و تولید انرژی تمیز.

ـ صدور باند دولتی برای سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ و کوچک انرژی باز یافتنی(ری نو ابل). استفاده وسیع از انرژی تمیز در فعالیت ها، ساختمان ها و پروژه های دولت فدرال به منظور حمایت از تولید کننده های انرژی تمیز

ـ افزایش افی شنسی محصولات مصرفی و تجارتی به منظور ایجاد رقابت در میان تولیدکنندگان تا تازه ترین تکنولوژی ها را برای انرژی افی شنسی به کار برند.

ـ کمک به تولیدکنندگان انرژی تمیز تا بتوانند محصولات خود را صادر کنند.

ـ در مورد کنفرانس پاریس لیبرال پارتی اعلام کرد که در این کنفرانس شرکت می کند و در مدت سه ماه کنفرانس وزرا را تشکیل می دهد تا شالوده برنامه مبارزه با کلایمت چنج را پایه ریزی کند.

ـ لیبرال ها با خط لوله شمال و کی استون مخالفند ولی با ادامه خط لوله نفت قیری شرق موافقت دارند.

ـ قطع تدریجی یک میلیارد دلار سوبسید پرداختی به شرکت های تولیدکننده سوخت فسیلی

ـ تماس با ایالات متحده و مکزیک برای هم آهنگ کردن در حفظ محیط زیست و ایجاد یک برنامه جدی برای تولید انرژی تمیز

 

نیو دمکرات ها (ان دی پی) قول می دهند در صورت انتخاب شدن از طرق زیر محیط زیست را برای نسل فعلی و نسل های آینده حفظ کنند:

ـ ان دی پی منابع انرژی بازیافتنی (ری نو ابل) را به سرعت راه می اندازد.

ـ تولید گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد.

ـ شرکت های آلوده کننده را وادار می کند تا جریمه بپردازند.

ـ قوانین جدیدی برای حفظ رودخانه ها و دریاچه ها از مجلس می گذراند.

ان دی پی مخالف خط لوله شمال و کی استون است. در مورد خط لوله شرق معتقد است که قبل از اجرا، باید بررسی محیط زیستی انجام شود.

ـ ان دی پی معتقد به مالیات بر مصرف سوخت است. درآمد حاصله صرف سرمایه گذاری درتولید سوخت تمیز می شود.

ـ با استانها هم آهنگی می کند تا ساکنان، خانه هایشان را برای صرفه جوئی در مصرف سوخت تعمیر کنند.

ـ یک میلیارد دلاری را که امروز خرج پرداخت سوبسید به شرکت های نفتی می شود، بلافاصله قطع کرده و به مصرف بخش انرژی تمیز می رساند.

ـ خیال دارد با سرمایه گذاری در تکنولوژی جدید از جمله نیروگاه های بادی، آبی، خورشیدی، و جئوترمال شغل های بسیاری ایجاد کند.

تام مولکر رهبر حزب نیو دموکرات، سابقاً وزیر محیط زیست ایالت کبک بوده است و در حفظ محیط زیست کبک نقش موثری ایفا کرده است.

 

گرین پارتی (حزب سبز) وعده می دهد که:

ـ قیمت مصرف کربن را بالا ببرد تا مصرف سوخت فسیلی کم شده و سرمایه گذاران خصوصی برای تولید انرژی تمیز تشویق شوند.

ـ سعی خواهد کرد که بیشتر نیاز های کانادا را تا سال ۲۰۲۵ با انرژی تمیز تامین کند.

ـ جلوی احداث نیروگاه های ذغالی جدید را خواهد گرفت. (نیروگاه های ذغالی بیشترین آلودگی را ایجاد می کنند. به همت دولت لیبرال استان انتاریو این نیروگاه ها از سطح این استان برچیده شده اند)

ـ حفظ زمین برای ادامه یافتن زندگی نه تنها یک وظیفه بلکه یک ضرورت عاجل است. برفرد فرد ما واجب است که در حد توان از مصرف سوخت فسیلی بکاهیم و از هر اقدامی که برای حفظ محیط زیست لازم است کوتاهی نکنیم.

شرکت فعال و هوشیارانه در انتخابات امکانی را به دست می دهد تا قدمی در راه حفظ تنها کره ای که برای زندگی در اختیار داریم برداریم. نباید بگذاریم که حب و بغض های فردی یا گروهی توجه ما را از مهم ترین مسئله ای که در پیش روی ماست منحرف کند.

 

 

گزارش سال ۲۰۱۴ را اینجا بخوانید.

http://assets.worldwildlife.org/publications/723/files/original/WWF-LPR2014-low_res.pdf?1413912230&_ga=1.252022537.1400967450.1438625790