بهروز آلخانی به اتهام ‘محاربه’ اعدام شد

 

بی بی سی: حکم اعدام بهروز آلخانی، که در دادگاه انقلاب و به اتهام “محاربه” و دست داشتن در ترور دادستان خوی در سال ۱۳۸۸ صادر شده بود، به اجرا درآمد.

پیمان آلخانی برادر او، چهارشنبه ۴ شهریور در گفتگو با بی بی سی گفت که دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه، امروز صبح به خانواده او خبر داده که حکم اعدام این زندانی کُرد، شب گذشته اجرا شده است.

او با ذکر اینکه به همراه بهروز آلخانی، ۵ زندانی دیگر هم اعدام شده اند، افزود که اجساد این ۵ نفر به خانواده هایشان داده شده، اما مقام های قضایی هنوز جسد برادرش را به خانواده وی تحویل نداده اند.

به گزارش سایت “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان”، حکم ۵ نفر دیگری که اعدام شده اند، به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر اجرا شده است.behrooz-alkhani

سازمان عفو بین الملل، دیروز از مقام های ایران خواسته بود از اجرای حکم آقای آلخانی، که در هنگام اعدام ۳۰ سال داشت، خودداری کنند.

این سازمان، با اشاره به اینکه بهروز آلخانی درخواست تجدید نظر داده، اعلام کرده بود:‌ “اجرای مجازات اعدام در حالی که زندانی در انتظار نتیجه درخواست تجدید نظر به سر می برد، نقض فاحش قوانین ایران و قوانین بین‌المللی و دهن کجی به عدالت است.”

بیانیه سازمان عفو بین الملل تاکید داشت که آقای آلخانی، پس از دستگیری بیش از یک سال بدون دسترسی به وکیل یا خانواده در حبس انفرادی بوده است.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، بهروز آلخانی در ۷ بهمن‌ماه ۱۳۸۸، به همراه ۱۵ تن دیگر و به اتهام “رابطه با پژاک” در سلماس بازداشت شده بود.

به نوشته این سایت، پس از چند ماه به وی اتهام جدید “مشارکت در قتل دادستان خوی” تفهیم شده و به خاطر “همکاری موثر با پژاک” و “قتل دادستان شهرستان خوی” به اعدام محکوم شده است.

ولی حاجی قلی‌زاده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خوی، ۲۸ دی ۱۳۸۸ و در مقابل منزل خود به ضرب گلوله کشته شد.

 

 

 

بهاره هدایت ۲ سال دیگر در زندان می‌ماند

 

بی بی سی: بهاره هدایت، فعال دانشجویی و از زندانیان بند زنان زندان اوین که از سال ۱۳۸۸ در زندان است، در پایان دوره محکومیت زندان خود به دو سال دیگر حبس محکوم شد.

به نوشته سایت کلمه، خانم هدایت در نامه ای به همسرش امین احمدیان خبر داده که مسئولان زندان وی را احضار کرده و خبر داده اند که حکم آزادیش صادر شده است، اما قاضی تصمیم گرفته که یک حکم تعلیقی دو ساله زندان را، که ۹ سال پیش صادر شده، به اجرا بگذارد.

این زندانی، در نامه خود نوشته در روز ۳۱ مرداد، دفتر اجرای احکام زندان به او اطلاع داده که چهار روز پیش، حکم آزادی او صادر شده و همان روز، حکم دو سال زندان جدید او هم به زندان ابلاغ شده است.

بهاره هدایت نوشته که یک مسئول زندان، در پاسخ به سوال او که پرسیده چطور او را بدون حکم در چهار روز گذشته در زندان نگه داشته اند گفته که حتی اگر او را آزاد می کردند، با حکم جدید دوباره زندانی می شده و بنابراین رها کردنش کار زائدی بوده است.

خانم هدایت در دهم دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد و به ۲ سال حبس به دلیل توهین به رهبری، ۶ ماه حبس به دلیل توهین به رییس جمهوری و ۵ سال حبس به خاطر اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب محکوم شد. او پیشتر به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری تجمع اعتراضی زنان در ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.Bahareh-Hedayat

با توجه به اینکه خانم هدایت از ۵/۵ سال پیش در زندان بود، خانواده او از چند ماه پیش منتظر بودند که بر مبنای ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی آزاد شود.

در ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی آمده است: “در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند.”

امین احمدیان، همسر بهاره هدایت، سه هفته پیش با تاکید بر اینکه نزدیکان خانم هدایت از یک سال پیش پیگیر اعمال این ماده قانونی بوده اند گفته بود: “با توجه به ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، بهاره هدایت باید در بدبینانه‌ترین حالت در خردادماه امسال آزاد می‌شد.”

بهاره هدایت، متولد ۱۳۶۰ است و پیش از دستگیری، عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت بود.

 

 

سعید متین پور آزاد شد

 

خبرگزاری هرانا – سعید متین پور زندانی سیاسی بند هفت زندان اوین با اعمال ماده ۱۳۴ و پایان محکومیت آزاد شد.Saeid-Matinpour

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید متین پور امروز چهارشنبه چهارم شهریورماه پس از اعمال ماده ۱۳۴ و پایان محکومیت از بند هفت زندان اوین آزاد شد.

به گفته منابع هرانا همایون روستایی دیگر زندانی بند هفت و کاردار سابق سفارت ایران در روسیه و تایلند نیز مشمول آزادی مشروط شده است.

سعید متین پور فعال مدنى و فارغ التحصیل فلسفه دانشگاه تهران، در چهارم خرداد ماه ٨٨، به اتهام تبلیغ علیه نظام و ارتباط با بیگانگان بازداشت و توسط شعبه ١۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضى صلواتى به ٨ سال حبس تعزیرى محکوم شد.

این روزنامه نگار هویت طلب، عضو هیئت تحریریه هفته نامه هاى “یارپاق” و “موج بیدارى” بوده و همچنین با روزنامه هاى محلى آذربایجان همکارى مى کرده است.