اجرای آموزشی (ورکشاپ) گروه موسیقی‌ لیان ـ کنسرت تابستانی آموزشگاه آراز

 

شنبه اول آگوست ۲۰۱۵ کنسرت تابستانی آموزشگاه آراز و اجرای آموزشی (ورکشاپ) گروه موسیقی‌ لیان در سالن بنیاد پریا با استقبال بی‌نظیری از هنردوستان برگزار شد. این برنامه شامل دو بخش اصلی‌ بود:

بخش نخست به گروه بوشهری لیان به سرپرستی محسن شریفیان اختصاص داشت. لیان یکی‌ از نام های قدیمی‌ شهر بوشهر است. گروه لیان از سال ۱۹۹۳ فعالیت های اجرایی خود را آغاز کرده و از آن‌ زمان تا به حال به جز موسیقی‌ محلی بوشهر به تولید کارهای تلفیقی نیز مشغول بوده است.

این گروه اکنون به عنوان یکی‌ از پیشرو‌ترین‌های موسیقی‌ محلّی ایران در دنیا به حساب می آید. گروه لیان تا به حال موفق به دریافت جوایز زیادی در ایران و جشنواره‌های بین الملل شده است. این جوایز در زمینه تکنوازی ساز نی‌‌ انبان، اجرا‌های گروهی، خوانندگی و اجرای ساز‌های کوبه‌ای به گروه اهدا شده اند.

محسن شریفیان، سرپرست گروه، متولد ۱۳۵۴(۱۹۷۵میلادی) در بوشهر است. او مدرک کارشناسی علوم اجتماعی و کارشناسی ارشد موسیقی‌ دارد و علاوه بر تحقیقات بسیار در مورد ساز‌ها و موسیقی‌ بوشهری و تلفیقی، کتابها و آثار موسیقی‌ متعددی نیز منتشر کرده است.

اعضای گروه لیان، محسن شریفیان با ساز نی‌‌ انبان و نی‌‌ جفتی، آکا صفوی با صدایی زیبا، حمید اکبری، محمود بردکنیا و مرتضی‌ پالیزدان با ساز‌های کوبه‌ای، مهدی شریفیان با ساز عود و هادی منوچهری با رقصی فوق‌العاده به معرفی‌ ساز‌ها و انواع موسیقی‌ بوشهر پرداختند و شور و حال خاصی‌ در بین حاضران به وجود آوردند.Araz

بخش دوم شامل اجراهایی توسط هنرجویان آموزشگاه ساز‌های کوبه‌ای آراز بود که شامل گروه نوازی‌های تمبک و دف آموزشگاه و قطعه‌‌ خاطره انگیز چکاد با همراهی ارکستر کوبه‌ای بود.

آموزشگاه آراز اولین آموزشگاه متمرکز بر ساز‌های کوبه‌ای ایرانی‌ در کانادا است که در سال ۲۰۱۰ در تورنتو تاسیس شده است و اکنون کلیه ساز‌های ضربی ایرانی‌ در آن‌ تدریس می شود.

کلاس های گروهی آشنایی با ریتم برای کودکان و کارگاه‌های آموزشی جزء برنامه‌های ثابت این آموزشگاه هستند. این مرکز تا به حال ورکشاپ‌ها و کلاس های پیشرفته دیگری نیز برای استادان ساز‌های ضربی از ایران، اروپا و آمریکا برگزار کرده است. گروه‌های ساز‌های کوبه‌ای آموزشگاه موفق به دریافت جوایز زیادی از سازمانهای مختلف در کانادا شده اند.

مدرسین این آموزشگاه سیاوش کاوه، امین افشین منش، آراز نایب پاشایی و ماتیاس ریکارته و گروهی از هنرجویان تمبک و دف نواز به همراه نوازندگان مهمان این بخش، زهره شهبازی، نیما رحمانی، مهدی یوسفیان، آرش جوادپور، امیر صمیمی‌ و نوژن رحمانی به ترتیب با ساز‌های دف، سنتور، عود، تار، ضرب زورخانه و تمبک جلوه‌ای زیبا به این شب دادند.

گفتنی است از دو بخش کنسرت استقبال بسیار خوبی شد به طوری که با پر شدن صندلی‌های سالن تعدادی ایستاده برنامه را مشاهده کردند.

افراد دیگری نیز در برگزاری این شب هنری با آموزشگاه آراز همکاری داشتند که ذکر نام همه آنها در این گزارش نمی‌گنجد