پنج هزار بنیادگرای اسلامی از قفقاز شمالی در کنار داعش می جنگند. بیشتر آن ها از جمهوری چچن به دولت اسلامی پیوسته اند. آن ها می خواهند انتقام سرکوب های دهه نود میلادی را از مسکو بگیرند

 

امارت قفقاز که “دوکو عمراف” رهبر آن به وسیله روسیه کشته شده به تازگی به داعش پیوست

  

روز یکشنبه دوم اوت امسال مقامات امنیتی روسیه ادعا کردند که در یک حمله غافلگیرانه در کوهستان های جنگلی اینگوشت واقع در قفقاز شمالی هشت عضو داعش را کشته اند. به گفته همین مقامات در حال حاضر ۵ هزار شهروند قفقاز شمالی در صفوف داعش می جنگند و بخش عمده آنان را مسلمانان چچن تشکیل می دهند.

روس ها بیمناک بازگشت افراد آموزش دیده دولت اسلامی (داعش) به جمهوری های چچن، داغستان و اینگوشت در قفقاز شمالی هستند. در ماه ژوییه امسال گروهی که خود را “امارت قفقاز” می نامد در یک پیام اینترنتی اعلام کرد که به دولت اسلامی پیوسته است.

 

ابوعمر الشیشانی رهبر جهادی های چچنی  در سوریه که اعلام شد در درگیری ها کشته شده است

ابوعمر الشیشانی رهبر جهادی های چچنی در سوریه که اعلام شد در درگیری ها کشته شده است

رهبر این گروه “دوکو عمراف” که خود را امیر قفقاز می نامید، بهار سال ۲۰۱۴ در مصاف با یکان های ویژه روسیه در قفقاز به قتل رسید.

 

اسلامگرایان و تشکیل حکومت مخفی در قفقاز

 

همزمان با پخش پیام اینترنتی امارت قفقاز، یک حکومت مخفی نیز در شمال قفقاز اعلام موجودیت کرد. این اقدامات نشانه آن است که داعش می کوشد نفوذ خود را در جمهوری های روسی چچن، داغستان و اینگوشت گسترش دهد.

 

قفقاز شمالی خود به خود منطقه ای بسیار بحرانی است. اسلامگرایان می توانند با دریافت اسلحه و پول از داعش تقویت شوند و این منطقه را ناآرام تر کنند. “گوردون هان” کارشناس آمریکایی امور روسیه در گفت و گویی با خبرگزاری بلومبرگ از تحولات قفقاز به عنوان “بمب ساعتی روسیه” نام برده است.

 

زمینه روانی و تاریخی برای گسترش نفوذ داعش در قفقاز شمالی فراهم است. هنوز بسیاری از چچن ها تشنه انتقام از روسیه هستند. پوتین در دهه ۹۰ میلادی شورشیان مسلمان چچن را با خشونت کامل سرکوب کرد و غرب نیز در این مورد سکوت کامل برگزید. شورشیان در اندیشه جدا کردن چچن از روسیه بودند. جمهوری چچن، به عنوان یکی از جمهوری های وابسته به مسکو، اکنون به وسیله رمضان قدیرف اداره می شود که به کرملین وفادار است. او از آنچه مسکو “نبرد با تروریسم” می خواند پشتیبانی می کند.

 

ریشه نفرت بنیادگرایان اسلامی شمال قفقاز در واقع به قرن نوزدهم میلادی باز می گردد. از همان زمان گروه های اسلامی این منطقه علیه مسکو می جنگیده اند. اکنون بنیادگرایان اسلامی مردم را به ادامه همان مبارزات فرا می خوانند. “اودو اشتاین باخ” شرق شناس آلمانی که در عین حال از او به عنوان “کارشناس ترور” هم نام برده می شود، به تازگی در گفت وگویی با هفته نامه فوکوس آلمان گفته است:”جهادگرایان تصمیم دارند نوعی جنگ آزادی بخش به نام خدا در منطقه به راه بیاندازند.”

 

احتمال گسترش ترور در روسیه

 

کارشناسان آلمانی معتقدند که هنوز جهادگرایان به آن قدرتی نرسیده اند که بتوانند در شمال قفقاز یک جنبش جدایی طلبانه کارآمد به راه بیاندازند، اما می توانند با دست زدن به عملیات تروریستی ثبات منطقه را به هم بزنند. آن ها همزمان خواهند کوشید برای ایجاد وحشت در میان روس ها این عملیات تروریستی را بار دیگر در مناطق مرکزی روسیه و مسکو از سر بگیرند.

 

عملیات تروریستی دسامبر سال ۲۰۱۳ در ولگاگراد نمونه ای از این تهدیدها بود. در این عملیات ده ها نفر به قتل رسیدند. روسیه سال ها است که در شمال قفقاز درگیر نبرد با گروه های اسلامگرا است. بهار سال ۲۰۱۴ یکان های ویژه روسیه توانستند “دوکو عمرف” را که از خود به عنوان “امیر قفقاز” نام می برد به قتل برسانند.

 

گزارش مقامات امنیتی روسیه حاکی از آن است که در عملیات روز یکشنبه دوم اوت از جمله “آدام تقی اف” سرکرده یک هسته عملیاتی داعش در قفقاز شمالی نیز به قتل رسیده است. مسکو تقی اوف را مسئول یک عملیات تروریستی در گروسنی پایتخت چچن معرفی کرده بود. این عملیات در ماه دسامبر سال گذشته منجر به مرگ ۲۵ تن شد.

 

*جواد طالعی، شاعر، نویسنده و روزنامه نگار آزاد با بیش از ۴۰ سال سابقه روزنامه نگاری حرفه ای از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو مسئولیت دفتر اروپائی شهروند را به عهده دارد. او همزمان با رسانه های معتبر فارسی زبان دیگر مثل بی بی سی، رادیو فرانسه، دویچه وله و سایت های اینترنتی متعدد همکاری داشته است.