آمریکا، کانادا و برزیل مکان های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند

شهروند ـ علی شریفیان: تورنتو روز یکشنبه ۲۶ جولای۲۰۱۵ مسابقاتی که با شرکت ۶۱۳۲ ورزشکار از ۴۱ کشور جهان (آمریکای شمالی و جنوبی) از دهم جولای شروع شده بود با پیروزی و موفقیت به پایان برد و با جشن پرشکوه و زیبایی هفدهمین دوره بازی های پان ام را برای همیشه بی نظیر و خاطره انگیز کرد.PanAm-toronto-S

کانادا با ۷۲۳ ورزشکار، بیشترین ورزشکار را در این دوره از مسابقات به میدان فرستاد. دومین کشور از نظر تعداد ورزشکار آمریکا با ۶۲۴ نفر و سومین کشور برزیل بود که در این دوره ۵۹۲ ورزشکار داشت. ۲۳ هزار داوطلب علاوه بر مدیران و کارکنان رسمی به برگزاری این مسابقات با موفقیتی بی نظیر کمک کردند. جالب اینکه ۶۳ هزار تورنتویی داوطلب کمک به اجرای این بازی ها شده بودند.

تورنتو میهمانی این دوره از مسابقات را در رقابت با دو شهر لیما، پایتخت پرو و بوگاتا پایتخت کلمبیا در همان دور اول رای گیری در ۶ نوامبر ۲۰۰۹ به دست آورد. تورنتو در مقابل ۱۱ رای لیما و ۷ رای بوگاتا ۳۳ رای برای برگزاری بازی ها به دست آورد.

نکته بسیار مهم دیگر اینکه ۴۵ درصد ورزشکارانی که در این دوره به رقابت در رشته های مختلف پرداختند را زنان تشکیل می دادند که این رکوردی تازه است. در مجموع ۳۴۶ مسابقه در ۳۶ رشته ورزشی برگزار شد. تیم آمریکا با مجموع ۲۶۵ مدال ( ۱۰۳ طلا، ۸۱ نقره و ۸۱ برنز) در رده بندی نهایی در مقام نخست ایستاد. کانادا با مجموعه ۲۱۷

مدال (۷۸ طلا، ۶۹ نقره و ۷۰ برنز) دوم شد و برزیل با ۱۴۱ مدال(۴۱ طلا، ۴۰ نقره و ۶۰ برنز) سوم شد. کوبا و کلمبیا در مکان های چهارم و پنجم ایستادند. یک میلیون و ۴۰۰ هزار بلیت برای تماشای بازی ها به فروش گذاشته شد که بیشتر آنها به فروش رفت و اینهم رکورد تازه ای شد. قیمت ۷۵ درصد بلیت ها کمتر از ۴۵ دلار قیمت گذاری شده و این بلیت های عمدتا به وسیله لاتاری انتاریو به فروش می رسیدند. بلیت مراسم اختتامیه بین ۹۰ تا ۲۰۰ دلار قیمت داشت.

در جشن اختتامیه بازی ها سرنا رایدر، پیت بال و کانیه وست هنرنمایی کردند. جان توری، شهردار تورنتو پرچم این مسابقات را به شهردار لیما، پایتخت پرو، شهری که بازیهای دوره هیجدهم در سال ۲۰۱۹ در آنجا برگزار خواهد شد، تقدیم کرد.

هزینه برگزاری این بازیها دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.