Farhad-Farsadi-n

یکی از موارد مهمی که در بیمه های مسافرتی مطرح می شود وجود بیماری های قبلی Pre-existing conditionو تاثیرش بر شرایط فعلی مسافر است. آیا اگر شخصی در سال یا سالیان گذشته دارای بیماری بوده و در حال حاضر تحت مداوا است می تواند بیمه مسافرتی خریداری نماید؟ پاسخ این سئوال مثبت است، ولی شرایطی بر آن حاکم می باشد.

۱ـ در زمان تنظیم بیمه نامه حتما بایستی در پرسشنامه نوع بیماری و مدتی که شخص تحت مداوا است، آورده شود. در ثانی آیا بیماری تحت کنترل است و در مدت مثلا ۳ ماه گذشته فرد مورد نظر شرایط سلامتیش تثبیت بوده یا خیر؟

۲- آیا فرد مورد نظر از دارو استفاده می کند یا اینکه بیماری برای همیشه کنترل شده و نیازی به استفاده دارو نیست.

اگر چنانچه هر یک از موارد یاد شده در پرسشنامه مربوطه ذکر نشود شرکت بیمه قادر است طبق قوانین بیمه از پرداخت هرگونه غرامت یا خسارت خودداری نماید. نکته جالب توجه آن است که اگر حتی غرامت بر اثر حادثه هم باشد و اصلا ربطی به بیماری قبلی نداشته باشد باز هم این حق از شرکت بیمه سلب نمی شود، بلکه با استناد به اصل کتمان حقایق جهت کلاهبرداری بیمه ای می تواند همه خسارت یا بخش مهمی از آن را نپردازد.

اخیرا در مورد مشابهی پرونده ای بر علیه شرکت بیمه در حال تشکیل بود که وکیل خواهان آقای سیمان تومارکین (از وکلای مجرب تورنتو) بعد از مطالعه پرونده جلوی تسلیم پرونده به دادگاه را گرفت و اعلام کرد که متاسفانه بیمه شده با اعلام نکردن بیماری قبلی اش مرتکب اشتباه بزرگی شده و قادر نیست به حقوق قانونی خود که دریافت خسارت است نایل شود. به قول معروف خود کرده را تدبیر نیست.

در آخرین تحقیقاتی که جامعه بیمه گران به همراه جامعه بروکرهای خبره کانادا انجام داده اند دریافتند که ۴۰ درصد خریداران بیمه مسافرتی در کانادا از مفاد بیمه خود اطلاعی ندارند و متاسفانه زمانی متوجه این مساله می شوند که بسیار دیر است.

حق بیمه اضافی برای بیماری های قبلی:

اکثر شرکت های بیمه مسافرتی برای تحت پوشش درآوردن بیماری های قبلی مبلغی را به عنوان حق بیمه اضافی از خریداران بیمه (بیمه گذار) دریافت می کنند تا اگر حتی بر اثر همان بیماری شخص مورد نظر احتیاج به مراقبت های پزشکی داشت بتواند از پوشش بیمه استفاده نماید. حالا فقط لازم است با دقت به سئوالات بروکر خود پاسخ دهید تا او بتواند تمامی شرایط سلامتی شما را به شرکت بیمه منتقل کرده و بر اساس نیاز بیمه ای شما بیمه نامه را طراحی نماید.

مورد بسیار حائز اهمیت آن است که چنانچه بر اثر بیماری یا حادثه مجبور شدید به بیمارستان مراجعه نمایید در اولین فرصت ممکن و از بخش اورژانس بیمارستان با شماره تلفنی که بر روی کارت بیمه خود دارید (بخش خسارت/غرامت) تماس بگیرید و اجازه دهید پزشکان معالج شما با بخش خسارت درمان شرکت بیمه تماسشان مستقیم شود تا نیازی به پاسخگو بودن شما نباشد. در مراحل بعدی و برای اطمینان از درست پیش رفتن پرونده حتما بروکر خود را هم مطلع کنید.

آرزوی سفری خوش و بی خطر برای شما خوانندگان محترم دارم.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com