شهروند ـ فرح طاهری: جمعه ۱۷ اپریل ۲۰۱۵، اعضای هیئت مدیره و کارکنان سازمان زنان ایرانی انتاریو در دفتر این سازمان جمع شدند تا از زبان سخنگوی دولت در پارلمان، آقای پیتر ون لون، حمایت مالی دولت کانادا را از یکی از پروژه های سازمان زنان بشنوند.

شری درویش، نایب رئیس هیئت مدیره سازمان زنان ضمن خوشامدگویی به حاضران در آغاز از آقای جو دانیل Joe Daniel، نماینده ی محافظه کار حوزه ی شرق “دان ولی” در پارلمان کانادا دعوت به سخنرانی کرد

پیتر ون لون سخنگوی دولت کانادا در مجلس در دفتر سازمان زنان ایرانی انتاریو

پیتر ون لون سخنگوی دولت کانادا در مجلس در دفتر سازمان زنان ایرانی انتاریو

.

آقای جو دانیل ابراز خوشوقتی کرد که از طرف نخست وزیر و خانم الیس وونگ Alice Wong وزیر امور سالمندان در این مراسم به میزبانی سازمان زنان ایرانی حضور دارد.

او گفت، دولت از همکاری با سازمان هایی همچون سازمان زنان ایرانی انتاریو برای حمایت از سالمندان در تورنتو و پاسخگویی به نیازهای آنها، استقبال می کند و این همکاری در آینده ادامه خواهد داشت.

او سپس از آقای پیتر ون لون Peter Van Loan نماینده محافظه کار حوزه ی یورک ـ سیمکو و همچنین سخنگوی دولت در پارلمان که در کابینه های پیشین چندین بار سمت وزارت را عهده دار بود، دعوت کرد تا درباره ی جزئیات اهدای کمک مالی به برنامه ی سالمندان سازمان زنان ایرانی انتاریو بگوید.

آقای ون لون از میزبانی سازمان زنان ایرانی انتاریو سپاسگزاری کرد و ادامه داد: ما امروز اینجا هستیم تا اعلام کنیم از طرف وزارت امور سالمندان و پروژه ی “افق تازه برای سالمندان” مبلغ ۲۵۰۰۰ دلار در اختیار سازمان زنان ایرانی انتاریو قرار می گیرد تا به ارتقای کیفیت زندگی سالمندان یاری رساند. برای دولت حفظ کیفیت خوب زندگی سالمندان مهم است.

آقای ون لون با اشاره ی کوتاه به خانواده ی خودش که پناهندگانی از استونی بودند، گفت که از بزرگ شدن نزد مادربزرگ و مادرش بهره ها برده؛ مادربزرگی که از دهه ی ۱۹۲۰وقایع بسیاری را تجربه کرده و از سر گذرانده است؛ از انقلاب روسیه، تا استقلال استونی، تا اشغال توسط شوروی کمونیست و بعد اشغال توسط نازی ها، بعد فرار برای نجات جان و رسیدن به کانادا و کار کردن در اینجا. او با این تجربه از زندگی به من درس های زیادی داده است و فکر می کنم نسل جدید از چنین تجاربی می تواند استفاده کند. به همین دلیل است که من با چنین برنامه هایی برای سالمندان موافقم. مخصوصا کامیونیتی مثل ایرانیان که در جستجوی فرصت ها و آزادی به اینجا آمده اند. انتقال تجارب و خاطرات به نسل بعدی مهم، و حفظ ریشه ها و ارزش ها است. چنین پروژه هایی مهم است که سالمندان را از انزوا درمی آورد

اعضای هیئت مدیره و کارکنان سازمان زنان ایرانی انتاریو به همراه مقامات دولت کانادا

اعضای هیئت مدیره و کارکنان سازمان زنان ایرانی انتاریو به همراه مقامات دولت کانادا

.

از طریق برنامه ای با عنوان “افق های جدید” (New Horizons for Seniors Program) برای سالمندان، سازمان زنان ایرانی انتاریو ۲۵۰۰۰$ برای پروژه بین نسلی دریافت می کند.

به گفته ی شری درویش، در این پروژه جوانان به یاری سالمندان می آیند و به آنها مهارت های کامپیوتر یاد می دهند تا از این راه از انزوا درآمده و از طریق شبکه های اجتماعی با دنیای جدید بیرون در تعامل قرار گیرند. آنها می توانند با افزایش توانایی خود در کار با کامپیوتر، خاطرات و تجارب خود را بنویسند و بدین طریق آنها را به نسل بعدی منتقل کنند.

از سال ۲۰۰۶، “افق های جدید”برای برنامه سالمندان” بودجه ی بیش از ۱۳۰۰۰ پروژه را در صدها جامعه ی مختلف در سراسر کانادا تأمین کرده است.

در پایان سخنرانی آقای ون لون، شری درویش ضمن سپاسگزاری از حضور مقامات و اختصاص این بودجه به سازمان زنان، حاضران را با تاریخچه ی کوتاهی از سازمان زنان آشنا کرد.

سازمان زنان ایرانی انتاریو ۲۶ سال پیش برای کمک به زنان فارسی زبان انتاریو تأسیس شد. خدمات ارائه شده از سوی سازمان زنان ایرانی انتاریو شامل خدمات بهداشتی، کلینیک حقوقی، خدمات اسکان، کارگاه های آموزشی، برنامه های ادبی، سالمندان، مادران، و برنامه های تفریحی می باشد

از راست: پیتر ون لون، شری درویش، فرزانه لطفی، جو دانیل ،

از راست: پیتر ون لون، شری درویش، فرزانه لطفی، جو دانیل ،

.

درویش گفت، برای این پروژه، نیاز است که آی پد هایی خریداری شود تا به سالمندان نحوه کار با کامپیوتر و اینترنت را آموزش دهند. این باعث می شود که سالمندانی که زبان اولشان انگلیسی نیست، بتوانند با زبان خودشان با جهان بیرون ارتباط برقرار کنند و از تنهایی بیرون آیند.

به گفته ی شری درویش، با این برنامه بین جوانان و سالمندان نوعی وابستگی پدید می آید که برای پیشبرد کامیونیتی موثر است.