در این مقاله به بررسی بیماری پانکراتیت در سگ خانگی می پردازیم.

بیماری مذکور از دسته بیماری های بسیار شایع در سگ های خانگی بوده و با وجود شیوع  بیشتر در نژادهایی مانند لابرادور رتریور و گلدن رتریور، در اغلب نژادهای دیگر سگ نیز دیده می شود.

بیماری معمولا با استفراغ ممتد آغاز شده، با  بی حالی، از دست دادن اشتها، از دست دادن مایعات بدن و در نتیجه دهیدراته شدن بیمار و گاهی درد آشکار در ناحیه شکم ادامه می یابد. در صورت ادامه بیماری و عدم  درمان بموقع و مناسب به ضایعات گسترده تر در سیستم گوارشی و حتی در درون شکم و حتی فوت بیمار منجر می شود.

این بیماری با پیش آمدن التهاب و یا عفونت در پانکراس (لوزالمعده) آغاز می شود. توجه به این نکته که پیدایش التهاب در پانکراس سگ همیشه به همراه عفونت نمی باشد از جهت تشخیص و مخصوصا درمان دارای اهمیت زیادی است.

به جز پانکراتیت عفونی که معمولا همراه با افزایش ناگهانی فعالیت باکتری های بیماری زا در پانکراس است نوع  دیگر و شایع تر این بیماری که غیر عفونی است و ارتباط چندانی با فعالیت باکتری های بیماری زا ندارد به صورت التهابی شدید و دردناک در این عضو در شکم پدیدار می شود. در اغلب موارد نقطه آغازین این التهاب خوردن مواد غذایی چرب توسط سگ است. بیشترین مواردی که من به عنوان پزشک حیوانات شاهد آن بوده ام ناشی از مصرف غذای انسانی چرب مانند پیتزا و یا انواع گوشت های طبخ شده به همراه چربی زیاد بوده که سگ خانگی آن را چند ساعت قبل از پیدایش علائم بیماری و یا شب قبل به مصرف رسانده بوده است.
dogتشخیص قاطع  بیماری مستلزم انجام معاینه دقیق بیمار، گرفتن اطلاعات از صاحب بیمار، آزمایش خون اختصاصی این بیماری و رادیوگرافی و سونوگرافی شکم می باشد.

پس از تشخیص، درمان غالبا همراه با بستری شدن بیمار در بیمارستان حیوانات به مدت ٢ تا ٣ روز، اتصال بیمار به سرم، استفاده از داروهای ضد درد تزریقی و داروهای ضد استفراغ می باشد. استفاده از آنتی بیوتیک بستگی به تشخیص پزشک حیوانات و ماهیت بیماری دارد. تغییر رژیم غذایی بیمار به غذای خیلی کم چرب به مدت دست کم ١٠ روز بخش بسیار مهمی از درمان این بیماری به شمار می آید.
در صورت تشخیص و درمان بموقع و مناسب معمولا این بیماری ظرف حدود ٧ تا ١٠ روز تحت کنترل کامل قرار گرفته و بیمار به زندگی روزانه بازمی گردد.

در پایان از تمامی دوستداران و صاحبان خوب سگ های خانگی خواهشمندم در صورت مشاهده علایم  این بیماری، بدون فوت وقت، با دامپزشک خانوادگی خود تماس بگیرید. سرعت عمل در تشخیص و درمان این بیماری از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.

*دکتر داور شهیری بُناب، دامپزشک در شهر تورنتو می باشد.

Unionville South Pet Hospital

  info@unionvillevet.com