رحمانی فضلی وزیرکشور ایران، در اظهاراتی کم سابقه اعلام کرد که ۲۰ هزار میلیارد تومان پول کثیف مواد مخدر وارد سیاست ایران شده است.

برخی از سیاستمدارانی که دست شان به این پول کثیف رسیده بود ضمن اه، اه و تف، تف، و در حالی که در دماغ شان را گرفته بودند به خبرنگار ما گفتند آقا نمی دونید چه کشیدیم تا مقداری از این پول های نکبتی را جمع کردیم که دست و دامان مردم شریف و نجیب ایران را آلوده نکند.

پول نبود که …، کثافت بود. اینورش بوی هروئین می داد و آنورش بوی شیشه …و آنقدر چرک و سیاه که انگار از توی لوله وافور درش آورده اند …لامصب با هیچ ماده شوینده ای هم غیر از ویسکی پاک نمی شد …

خبرنگار ما پرسید یعنی شما شیشه شیشه ویسکی را می ریختید روی اسکناس ها و با کیسه حمام می افتادید به جانش؟

moneyطرف خندید و گفت نه جانم، شیشه شیشه ویسکی را سر می کشیدیم که بوی گند این اسکناس ها کلافه مان نکند…

وی که با وجود کار سخت و طاقت فرسای تمیزکردن یک گونی اسکناس شنگول و سرحال بود قسم خورد و گفت به کی به کی قسم وقتی شنیدم ۲۰ هزار میلیارد تومان پول کثیف وارد سیاست ایران شده به خودم نهیب زدم که : فلانی بجنب! الان وقتشه و الانه که باید برای مردم مملکت ات کاری بکنی ….

آقا لباس پاره های مستخدم خانه ام را پوشیدم و پریدم توی خیابان و شروع کردم به فریاد زدن که آی پول می شوریم، اسکناس تمیز می کنیم و توانستم با تلاش و فداکاری و پارتی بازی و این را ببین و آن را ببین، مقدار قابل توجهی از این پول های آلوده را جمع کنم.

وی توضیح داد که به خاطر تمیز ماندن دست های کارگران و کارمندان زحمت کش ایران، یک دانه از این ماشین های خشک شویی بزرگ خریده است و شب و روز خودش و زن و بچه هایش مشغول شستن و اتوکردن پولهای کثیف هستند.

او در پاسخ خبرنگار ما که پرسید بعداً با این پول های شسته شده و اتو شده چه می کنید؟ جواب داد می دانید که این پول ها حتی اگر تمیز تمیز و نوی نو هم بشود، به خاطر نجس بودنش باید آنها را دور ریخت. به همین دلیل بعد از آنکه آنها را قشنگ شستیم و تمیز و مرتب کردیم، نصف شب ها که سپور محله خواب است یک جوری آنها را سر به نیست می کنیم که اثری از آثارش باقی نماند!

رشوه را بهتر که قانونی کنیم …

درست است که من حقوقدان نیستم ولی حقوق بگیر که هستم؟ بنابراین اندک اطلاعاتی در مورد حقوق انسان ها دارم و چون بارها از جلوی دادگستری و مجلس رد شده ام، می دانم که قوانین براساس حقوق انسانی مردم و رفتارهای اجتماعی آنان تنظیم و تصویب می شود.

مثلا اگر در ایران زن و شوهری در خیابان همدیگر را ببوسند، به دلیل اینکه رگ غیرت بعضی ها ورم می کند و چهارستون شهر به لرزه درمی آید و احتمال دارد که مملکت کن فیکون شود، قانون چنین حقی را به کسی نمی دهد و زن و شوهری که دست به چنین جنایت هولناکی بزنند، مجازات می شوند.

اما همین جنایت در کشورهای اروپایی مجاز است، دم به ساعت انجام می شود و چون نه زمین به آسمان می رود و نه آسمان به زمین می آید، مجازات هم ندارد. تازه نصف زن و شوهرهایی که در خیابان همدیگر را می بوسند، چندان هم زن و شوهر نیستند!

منظور من از این مقدمه این است که اگر در یک اجتماع عملی هرروز تکرار شود، می توان آن را به نوعی قانونی دانست چون آن اجتماع آن عمل را پذیرفته است.

همین رشوه گرفتن در ادارات ایران هم که دیگر همگانی و همه جایی شده وکاری پنهانی نیست و بر سر مبلغ آن می توان در حضور دیگران چانه هم زد، کاریست که اجتماع آن را پذیرفته است بنا براین چرا نباید آن را قانونی اعلام کرد؟

اگر این کار قانونی شده بود الان آقای رحیمی معاون آقای احمدی نژاد و بنیانگزار پاک ترین دولت تاریخ! بابت چند میلیارد رشوه ناقابل به زندان نمی رفت.

باور کنید اگر رشوه قانونی شود مردم اول برج که حقوق می گیرند، همچنانکه پول آب و برق وکرایه خانه را کنار می گذارند تا بموقع پرداخت کنند، مبلغی هم برای رشوه درنظر می گیرند تا هنگام مراجعه به ادارات مشکلی پیدا نکنند. بدیهی است که بودجه خانواده براساس همین بدهی ها و پرداختی ها و رشوه هایی که کم و بیش پیش می آید تنظیم می شود و اگر چیزی از حقوق ماهیانه باقی ماند، با آن زندگی می کنند.

رشوه های کلان مسئله ایست مربوط به بزرگان و در صلاحیت بنده نیست که درباره اش صحبت کنم ولی اتاق اصناف می تواند همچنان که برای پیاز و سیب زمینی نرخ تعیین می کند، برای رشوه های جزیی در ادارات هم نرخ تعیین کند که به مردم اجحاف نشود.

مثلا اگر آدم بداند نرخ بردن پرونده از این اتاق به آن اتاق پنج هزار تومان است، اسکناس ده هزارتومانی را نمی گذارد کف دست مستخدم تا او هم به بهانه نداشتن پول خرد بقیه اش را بالا بکشد…!

اوباما در نقش شاه عباس!

globe 

“کاسپارسکی” بزرگترین شرکت تولیدی آنتی ویروس روسی اعلام کرده است که آمریکا در سخت افزارهای کامپیوترهایی که می سازد، دستگاهی را نصب می کند که می تواند اطلاعات لازم در هر کشوری را ضبط و به آمریکا مخابره کند.

من چون آدم خوشبینی هستم و نیمه پرلیوان را می بینم، فقط نکات منفی این پدیده را نگاه نمی کنم و به نکات مثبت آنهم فکر و توجه می کنم.

مثلا اگر همین الان یک جاسوسه زیبای آمریکایی خودش را به صورت یک نرم افزار کوچولو موچولو درآورده و درلپ تاپ من دراز کشیده باشد تا ببیند که در منزل ما چه خبر است، وقتی من و زنم صحبت از این می کنیم که دو ماه اجاره خانه مان عقب افتاده، بدیهی است با لطفی که به من دارد! آن را به صورت یک خبر دست اول مخابره و به اوباما توصیه می کند که آقا فورن دو هزار دلار بریز به حساب این بابا وگرنه ممکن است لپ تاپش را بفروشد و بدهد به صاحبخانه و ما دیگر نتوانیم در منزل ایشان جاسوسی کنیم!

بدیهی است که اوباما برای اینکه هم سنگرش را در منزل ما حفظ کند و هم دست و دلبازی خودش را به بنده ثابت کند، هزار دلار هم می گذارد روی آن دو هزار دلار پیشنهادی دختره و پنج هزار دلار سرراست می ریزد به حساب بنده. هرچی باشه اوباما از شاه عباس کمتر نیست که شب ها با لباس درویشی می رفت ببیند کی چی کم دارد تا کمبودهایش را برطرف کند؟!

موزه

موحدی کرمانی خطیب موقت نماز جمعه تهران گفته است که منتخبین مجلس خبرگان باید صد در صد مطیع رهبری باشند.

موزه هنرهای تجسمی از آقای موحدی کرمانی درخواست کرده اگر نماینده ای را می شناسد که مطیع رهبر نباشد، به این موزه معرفی کند تا او را به نمایش بگذارند و مردم به چشم خودشان ببینند نماینده ای که مطیع رهبر نیست چه شکلیه!

 

فیل طلا

پس از آن که فیلم تاکسی جعفر پناهی برنده جایزه خرس طلای برلیناله شد، فرج اله سلحشور کارگردان و فیلمسازی که به خاطر توهین به هنرپیشگان زن ایرانی شهرت جهانی پیدا کرد تصمیم به ساختن فیلم ” قطار” گرفت.

وی در پاسخ خبرنگار ما که پرسید چرا قطار؟ جواب داد وقتی “تاکسی” که سروته اش دو متر هم نیست برنده خرس طلا شود، قطار که یک کیلومتر طول دارد بدیهی است که برنده فیل طلا خواهد شد!

 

خسته شدم

به ابوالفضل خسته شدم بسکه شنیدم و خواندم که ایران یکی از کم ارزش ترین پول های جهان را دارد.

بی انصاف ها اینقدر ننویسید و نگوئید. اگر پول مان بی ارزش است در عوض دومین منابع نفت وگاز جهان را داریم، این به آن در!

ما بهترین فرش، بهترین خاویار، بهترین پسته و بهترین زعفران دنیا را داریم. اینها را چشمتان نمی بیند؟

ما با یک ساعت پرواز می توانیم از ۳۰ درجه زیر صفر در اینورکشور به ۳۰ درجه بالای صفر در آن طرف کشور برسیم. چرا این مزیت و اینهمه امکانات را نمی بینید؟

ما مرغوب ترین برنج و چای دنیا را داریم. چرا از آنها حرفی نمی زنید؟

حالا در مقابل اینهمه دارایی فقط پولمان بی ارزش ترین پول دنیاست، چه اشکالی دارد؟ تازه یادم رفت بگویم که به قول آقای احمدی نژاد بهترین “دم و کراسی” دنیا را هم داریم و آزادترین کشور دنیا هم هستیم. دیگه چی می خواهید آخه؟!

 

فاتحه ۵۰ دلاری!

 

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در مراسم ترحیم ملک عبداله به عربستان رفته بود پس از بازگشت به خانه ۵۰ دلار جریمه شد.

جریمه وسیله شهرداری و به علت پارو نشدن برف جلوی خانه درنظرگرفته شده بود.

جان کری در حالی که پارو به دست مشغول پاروکردن برف ها بود به خبرنگار ما گفت تا حالا فاتحه ۵۰ دلاری خونده بودی؟ اومدیم ثواب کنیم، کباب شدیم!

*میرزا تقی خان، طنزپرداز و سریال نویس پیشکسوت، با سابقه ۵۰ سال طنزنویسی در توفیق، کشکیات، کاریکاتور، کیهان و تلویزیون از همکاران افتخاری شهروند است. از این نویسنده کتاب “آدم های زیادی” در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است.