نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته /۱۴

 

یک

یکی از پدیده‌های نوظهور در دولت احمدی نژاد و ارتقای سطح روابط در دولت «امام زمان»، بحث رمالی و جن‌گیری و سحر و جادو بود که با دستگیری جن‌گیران وابسته به دولت ابعاد وسیعی به خود گرفت.

سایت «جوان آنلاین» وابسته به سپاه پاسداران در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ با تأیید گزارش‌ بازداشت جن‌گیران تیم محمود احمدی‌نژاد این دو را عباس غفاری (الیاس) و علی یعقوبی معرفی کرد. و به نقل از یک کار‌شناس سیاسی نوشت:

تیم احمدی‌نژاد در برخی «از مناسبات سیاسی از توان شیطانی و غیرشرعی این افراد استفاده کرده و برنامه‌ها، تصمیمات و راهبردهای اساسی خود را براساس توصیه‌های غیرشرعی آنان تنظیم می‌کرده است!»

footbal-Hاین سایت از علی یعقوبی به عنوان «ایدئولوگ» دولت دهم یاد کرده و نوشته است: «نامبرده دارای محکومیت‌های قضایی بنا به برخی دلایل می‌باشد و حتی حکم انفصال از خدمت وی نیز صادر شده است.»

البته سایت جوان آنلاین لینک خبر را برداشته است.

محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ در کنفرانس مطبوعاتی خود با تایید خبر دستگیری دو «جن‌گیر» آن‌ها را «جن‌گیر دولتی»خواند و گفت: «دو جن‌گیر دولتی» بازداشت شده‌اند و برای این افراد کیفرخواست و قرار مجرمیت صادر شده و پرونده آن‌ها در حال رسیدگی است.

سایت شفاف نزدیک به قالیباف با انتشار مطلبی تحت عنوان «افشای جزئیاتی دیگر از هویت مدعی تسلط به علوم غریبه که به جریان انحرافی نزدیک بود + متن دستخط» داستان‌های عجیبی در مورد وی انتشار داد که بیش از هر چیز ماهیت کسانی را که بر کشورمان حکمرانی می‌کنند فاش می‌سازد. نکته‌ی جالب آن که رمال دولت قدرت عجیب خود را از در آمدن به آیین «شیطان پرستی» و «اهانت‌های بی شمار به مقدسات اسلامی» کسب کرده است.

هرچند گفته می‌شد عباس غفاری به اعدام محکوم شده است، اما وی در اثر لابی مقامات بالای حکومتی به هشت سال زندان محکوم شد و عاقبت پیش از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۹۲ از زندان ‌آزاد شد.

موضوع سحر و جادو و رمالی و … به دولت احمدی نژاد و هرم قدرت محدود نشد. فوتبال نیز به آن آلوده شد و اخبار متفاوتی در این زمینه انتشار یافت.

علی دایی دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی مهندسی دانشگاه صنعتی شریف و کسی که دنیا دیده است و در بهترین تیم‌های دنیا مانند بایر مونیخ و هرتابرلین توپ زده است، مدعی طلسم تیم‌اش از سوی رمالی شد و از آیت‌الله بهجت برای شکستن آن مدد خواست. او در این رابطه می‌گوید:

«یک روز تلفن همراهم را روشن کردم … دیدم نوشته پسر یک رمال و دعانویس است که به حج و زیارت خانه خدا مى رود، نوشته بود که حلالیت بگیرد. گفته بود پدرش دعانویس است که از طرف یک نفر مأمور شده تا تیم ما را طلسم کند. حلالیت خواست چون مى‌گفت نان این پدر را خورده! ما خیلى دنبال فرستنده گشتیم. تمام آن نوشته ها عین واقعیت بود.»

علی دایی در پاسخ به این سوال که «چه کسى سفارش این جادو را مى‌داد؟» افزوده است: مى‌دانم، ولى نپرسید! این یکى را نمى گویم. … ما به خیلى چیزها اعتقاد داریم ولى قرآن براى همه ما سند است. در همین قرآن آمده که از سحر و جادو بترسید. … سرمربی تیم سایپا در پاسخ به این سوال که “چطور باطلش کردید؟” گفت : با دعا، با توسل و البته در محضر و با کمک دعاى خیر آیت‌الله العظمى بهجت. ” سپس در پاسخ به سوال دیگری ادامه داد:

ایشان اصلاً مرا نمى‌شناخت. یک بار رفتم دفتر ایشان وگفتم حاضرم زندگى ام را فدایش کنم. من فقط ۳۰ ثانیه روبروى آیت الله‌العظمى بهجت نشستم. سرشان را بلند کردند، چند توصیه کوتاه کردند و در آخر هم گفتند تو آدمى هستى که زیاد در چشم مردم قرار مى‌گیرى. بعد پشت سر ایشان نماز خواندم. هر زمان به یاد آن نماز آیت الله‌العظمى بهجت مى‌افتم مو به تنم راست مى‌شود.

سرمربی تیم ملی همچنین در این گفتگوی نوروزی در جواب خبرنگار ایران که پرسیده بود «روى نیمکت هم ذکر مى‌گویید. » اذعان کرده است: «صلوات مى‌فرستم»

محمد رویانیان مدیرعامل پرسپولیس در ارتباط با نقش جادوگر و ساحر و رمال و پیش‌بین و دعانویس گفت:

« یک سری جادوگر، ساحر، رمال، پیش بین، دعانویس و … در این سال ها که پول نقش بیشتری در فوتبال ایران پیدا کرده توانسته‌اند به نظام فوتبال ایران رسوخ کرده و به نوعی در فوتبال ایران فعالیت کنند. آنها می‌روند و می‌بینند که کدام تیم، بازیکن، مدیر، مربی و … دچار مشکل و بحران شده و سعی می‌کنند از این شرایط استفاده کرده و القا کنند که عوامل فوتبال با توسل به این مسائل می‌توانند از بحران خارج شده و به توفیقاتی دست یابند.»

عبدالمجید باقری‌نیا سرمربی تیم فوتبال استقلال خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: «در لیگ یک استفاده تیم‌ها از جادوگر در حال همگانی شدن است و مسئولان باید فکری به حال این موضوع کنند». عبدالمجید باقری‌نیا مدعی است که در برخی از تیم‌های لیگ یک، رمال وجود دارد! وی با بیان این‌که لیگ یک به حال خود رها شده است، گفت: متوجه شدم بعضی از تیم‌ها برای هر بازی با یک رمال قرارداد ۲۵ میلیون تومانی می‌بندند که امیدوارم مسئولان به این مساله رسیدگی کنند.»

سایت مشرق نیوز در همین رابطه گزارش داد:«در دیگر سو از جادو و قدرت‌های ماورایی گفته می‌شود. در حقیقت، کار به جایی رسیده که دیگر می‌توان عنوان داشت که فوتبال این مرز و بوم در خارج از مستطیل سبز رقم می‌خورد. نکته حایز اهمیت، در جذب بازیکنان در فصل نقل و انتقالات لیگ سیزدهم بود. این مورد به قدری زیاد شد که عملا فرآیند انتقال بازیکنان را تحت تاثیر خود قرار داد. از تداخل ستاره بازیکنان با مربیان تا استخاره، مواردی بود که در این روزها به گوش می‌رسید. البته باید توجه داشت که دیگر حرف‌ها در گوشی نبود و به رسانه‌ها کشیده شد. فوتبال ایران روزهای عجیبی را تجربه می‌کند و هر روز نیز بر اتفاقات آن افزوده می‌شود. در سال های اخیر، مربیانی بوده اند که عملا به مدیر اجرایی جادوگران تبدیل شده‌اند. مربی یک تیم صنعتی که در این زمینه ید طولایی دارد، حتی تعویض و تاکتیک تیمش را نیز بر حسب دستورات جادوگر طراحی می کند. البته، این شخص نیز که در کرج ساکن است، درآمد میلیونی بسیار خوبی کسب کرده که به نظر می‌رسد در این سال ها، به میلیارد نیز رسیده باشد. او آدابی نیز برای زندگی بازیکنان طراحی کرده و حتی به زندگی شخصی آن‌ها نیز وارد شده که ریشه در باورهای غلط و ضعیف اهالی این رشته دارد.»

فتح‌الله زاده در گفتگو با سایت جهان نیوز گفت:‌ »در این چند سالی که مدیرعامل استقلال بوده‌ام چندین بار جادوگران خواسته‌اند به سراغم بیایند، اما هرگز حاضر نشدم با آن‌ها همکاری کنم.»

newspaperسایت شفاف نیوز گزارش داد:

«یکی از تیم‌های لیگ برتری که در آستانه سقوط به دسته اول قرار دارد از مدت‌ها قبل به رمل و اسطرلاب متوسل شده است.

مدیر عامل این باشگاه که سال گذشته پرونده‌ای هم در مورد دعانویسی و سحر و جادو داشت به سرمربی تیم توصیه می‌کرد که سه ترکیب مختلف برای تیم نوشته و این ترکیب‌ها را به او بدهد و در نهایت تیم با ترکیبی که مدیرعامل با جادو تعیین می‌کند به میدان برود. به گفته برخی بازیکنان این تیم، مدیر عامل از مسایل فنی فوتبال آگاهی چندانی ندارد.

گفته می‌شود در برخی از بازی های مهم، در رختکن این تیم لیگ برتری حتی موی دست بازیکنان را برای رسیدن به پیروزی چیده و داخل ظرفی می‌ریختند تا با سوزاندن موی دست بازیکنان، تیم فوق بازنده از میدان خارج نشود. سرمربی قبلی این تیم فوتبال هم در نهایت این رفتارها را تحمل نکرد و از این باشگاه جدا شد.»

حضور جادوگران و ساحران در فوتبال به همین مورد ختم نمی‌شود. موارد زیر تنها اشاره‌ای گذرا به چند نمونه است:

 

*مرد ردا سفید که بود؟! تقوی متهم ردیف اول

سال ۱۳۸۲ در دومین دوره لیگ برتر برای اولین بار بحث جادوگر در فوتبال ایران رواج یافت. بازیکنان باشگاه سایپا که آن روزها تحت نظر مجتبی تقوی تمرین می کردند از رفت و آمد مردی با ردایی سفید به تمرینات تیم شان سخن می گفتند که همه کاره تیم است. مردی که اسمش امیر الف بود، درویش مسلکی ساکن مهرشهر کرج که کارش جادونویسی بود. او با سحر و جادو باعث شده بود تا سایپا هفته های متوالی بازی هایش را از حریفان ببرد. البته همه این ها حرف هایی بود که بازیکنان سایپا درباره آن روزها می گفتند. خاطراتی اعجاب انگیز که باورش حتی در ذهن نمی گنجید؛

(ا ـ ص): «پایش آسیب دیده بود و وقتی آقا مجتبی لیست ۱۸ نفره تیم را خواند نامی از او در لیست دیده نمی شد. همان موقع درویش به رختکن آمد. او مدام بچه ها را نگاه می کرد و سر آخر گفت، نیست. آن بازیکنی که خواب دیدم گل می زند، در بین شان نیست. با گفته هایش فهمیدیم منظورش کیست. او که اسمش در لیست نبود ساکش را جمع کرده بود و داشت برمی گشت، به اصرار جادوگر زنگ زدند و به ورزشگاه برگرداندنش. او در آن مسابقه ۳۰ دقیقه با پای بانداژ شده بازی کرد و یک گل زد و بعد تعویض شد. ما آن بازی را با همین تک گل بردیم.»

این خاطره ی یکی از بازیکنان سابق سایپاست که حالا در تیمی دسته اولی بازی می کند و البته تنها اتفاق عجیب نیست که از تیم تقوی نقل شده! خاطره دیگر از آن تیم ماوراء الطبیعه سایپا به چند هفته بعد از بردهای متوالی برمی گردد که یکباره این تیم روی دور باخت افتاد. سایپا بیش از ۱۰ بازی را باخت و از صدر جدول به انتها رفت. درست اتفاقی شبیه به ماجرایی که گریبان برق را در لیگ هشتم گرفت. در آن زمان سایپا بازیکنی به نام حمید جعفری داشت که کاپیتانشان بود، تقوی در دعوایی کلامی حکم به اخراج این بازیکن از تیم داد. البته این اخراج را هم به نقش جادوگر ربط می دادند!

«حمید که اخراج شد به نوشهر رفت و در کوهستان های آن قسمت از شمال درویشی را پیدا کرد که می گفتند نفسش حق است. او سایپا را طلسم کرد و دیگر تیم ما نبرد.»

این جمله را بسیاری از بازیکنان آن زمان سایپا تکرار می کنند. البته مجتبی تقوی دو سال بعد وقتی سرمربی نفت آبادان شده بود قسم می خورد هیچ وقت از رمال یا جادوگر در تیمش استفاده نکرده، اما همان جا در آبادان هم شایعاتی علیه او رواج داشت!

ball 

پاس را جادوگر قهرمان کرد…؟!

منوچهر صالحی، مدیر عامل سابق سایپا که از قضا رفیق گرمابه و گلستان الف.الف بوده در جایی ادعا کرد که پاس تهران در سال ۸۳ با کمک امیرخان (؟!) قهرمان شده و اصلا مجید جلالی رفیق فابریک امیر اسکندری است و سردار آجورلو هم ممکن است منکر شود، اما کامل در جریان بوده است. صالحی قبل تر از امیر اسکندری بسیار تعریف کرده و با این عنوان که نیروی ماورایی او بسیار موثر است به تمجید از او در رسانه های ورزشی پرداخته بود. صالحی در جایی دیگر گفته بود که علاوه بر مجید جلالی، فرهاد کاظمی و امیر قلعه نویی و علی دایی و مجتبی تقوی هم به خانه جادوگر رفت و آمد دارند. حالا هشت سال می‌گذرد و پرونده دوباره باز شده است و تقوی هم متهم ردیف اول است.

 

*جادوگر سر تمرین تیم ملی

همین سه سال پیش و در زمان سرپرستی منصور پورحیدری در تیم ملی، فردی با لباس مرتب سر تمرین تیم ملی حاضر شد و به پورحیدری گفت: «اگر شما، مربیان و مسئولان فدراسیون بخواهید من می‌توانم تیم ملی را در مقابل کره شمالی پیروز و شما را راهی جام جهانی کنم که در همین زمان با واکنش شدید منصور پورحیدری مواجه شد و به او اعلام گردید که به خرافات و جادو اعتقادی نیست و دیگر دور و بر تیم ملی حاضر نشود. او هم رفت و دیگر پیدایش نشد و البته ایران هم به جام جهانی نرفت!»

 

* گلاب بریز گالن، گالن!

یکی از مربیان صباباطری خاطره ای را از فصل سوم لیگ برتر از بازی با پیکان نقل می کند که مهر تائیدی بر باورهای خرافی در لیگ برتر است: «با پیکان بازی داشتیم. بازی در زمین ما در صباشهر انجام می شد. چند ساعت قبل از شروع مسابقه درویشی که ذکر می گفت همراه با اعضای کادرفنی تیم چرخی در زمین زدند. دایی فرهاد (فرهاد کاظمی) حسابی ترسید. او می گفت احتمالا دعانویس آورده اند و تیم ما را سحر کرده اند. به همین دلیل دستور داد ۴۰ گالن گلاب دور زمین بریزند تا سحر جادوگر پیکان را باطل کنند!» آن بازی را صبا با دو گل از حریفش برد.

 

* نجاست چاره درد است…!

این یک روایت واقعی از نادر دست نشان است. او خاطره ای را از فصلی تعریف می‌کند که سرمربی مس کرمان در لیگ برتر بود. تیم آنها در شیراز باید به مصاف مقاومت سپاسی می رفت. آقای جادوگر با واسطه درخواست اجرت از مربی مس کرده بود و گفته بود به ورزشگاه می آید تا آنها را طلسم کند. دست نشان در این باره می گوید: «گفته بودند می آید تا باخت ما را ببیند. ما هرچه فکر کردیم، چاره ای بهتر از این ندیدیم که با نجاست به مصافش برویم. می گفتند او ورد می خواند و یکی از دوستان نزدیکم گفت اگر ما جاهایی را که او طلسم می کند نجس کنیم طلسمش نمی گیرد. ما با همکاری بازیکنان تیم! دبه ای ۲۰ لیتری را آماده کرده بودیم که البته آقای جادوگر خلف وعده کرد و نیامد تا ما هم از معجون مان استفاده نکنیم! ما آن روز مقاومت را در شیراز با دو گل شکست دادیم.»

 

* من فرشید گ، جادوگر فوتبالی

فرشید گ شخصی است که ادعا دارد برق را طلسم کرده. او که متولد قائمشهر است و در مشهد زندگی می کند ادعا دارد دوره ای مشاور اکبر میثاقیان بوده و در دوره آری هان با محمد حسن انصاری فرد همکاری می کرده است. پس از آن با راه آهن همراه بوده و تقریبا به تمام تیم ها تماس می گیرد تا با این بهانه از آنها اخاذی کند. این مدعی سحر و جادو پسر عمویی دارد که به رغم حضور آقای جادوگر هیچ وقت بازیکن موفقی نشد و غیر از یک دوره موفقیت نسبی در ابومسلم در همان فصل کذایی، هیچ وقت جایگاهی ویژه در فوتبال ایران نداشته؛

بقیه را می‌توانید در اینترنت بخوانید.

مجتبی شریفی رئیس کمیته‌ی انضباطی فوتبال در مورد اقدامات این کمیته برای مقابله با سحر و جادو در فوتبال گفت:«طبق تبصره ۲ ماده ۴۲ آیین‌نامه کمیته انضباطی با توجه به اینکه سحر و جادو حرام است و با توجه به اینکه این کار ناجوانمردانه است اگر اثبات شود؛ برای جادو کردن بین ۶ ماه تا ۲ سال محرومیت و اگر سحر صورت بگیرد ۳ سال محرومیت برای فردی که این عمل را انجام داده در نظر گرفته می‌شود.»

وی که همچنین مشاور قضایی رئیس کل دیوان محاسبات کشور هم بود در آبان ۸۸ در مورد سحر و جادو در فوتبال ایران و نحوه‌ی برخورد کمیته‌ی انضباطی با آن گفت: «معمولاً همه باشگاه‌ها با افرادی که در سحر و جادو دستی دارند در ارتباط هستند و مبالغ کلانی به آن‌ها می‌پردازند. هر باشگاهی که درآمد بیشتری از تماشاگران حرفه‌ای خود به دست می‌آورد، جادوگران و ساحران قویدست‌تری را به استخدام خود در می‌آورد. البته باید توجه داشت که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این مورد بسیار سختگیر است و اگر برای ما اثبات شود که باشگاهی با جادوگر ارتباط دارد، برایش شش ماه تا دو سال محرومیت در نظر می‌گیریم.

دلیل این امر هم آن است که برای ما مسلّم شده که جادو در فوتبال تاثیر دارد و موضوعی ناجوانمردانه است! یعنی اگرچه ممکن است که بین کسانی که مدعی جادوگری هستند، یک عده حقه باز و شیاد هم پیدا شوند، اما کسانی که به راهکارهای مرموز سحر و جادو آشنایی دارند، جدّاً می‌توانند در پیروزی یک تیم یا شکست یک تیم تأثیر داشته باشند، و چون این امر دخالت در رقابت‌های ورزشی از راه‌های غیر ورزشی است، یک عمل ناجوانمردانه به شمار میرود. علاوه بر این اگر برای ما ثابت شود که علاوه بر جادو، بحث سحر در میان باشد چون به گفته ی اسلام “سحر یک عمل حرام ” است، اشد مجازات را در نظر گرفته و سه سال محرومیت در نظر خواهیم گرفت. در این‌جا یکی از خبرنگاران از رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره تفاوت سحر و جادو پرسید، و شریفی در پاسخ گفت: در این مورد به آلات و لوازم استفاده شده استناد خواهیم کرد، زیرا در کارهای مرموز معمولاً راهکارهای مختلفی استفاده می شود. بعضی‌ها فقط از اوراد و اذکار استفاده می‌کنند، بعضی ها هم از وسائلی استفاده می‌کنند مثل قفل و زنجیر و رشته‌های نخ و قوطی‌های مخصوص و طلسم سازی، یا درست کردن عروسک بازیکنان و سوزن زدن به آنها و همه کارهایی که در این قبیل جریانات وجود دارد. برای این کارها هم مراسمی دارند و قبل از مسابقه ها، برای پیروزی و شکست این یا آن تیم این مراسم را انجام می‌دهند.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال کشور گفت: ما متوجه شده ایم که این کارهای غیرشرعی را عده ای ساحر سودجو فقط به نفع تیمی که برای آن کار می‌کنند انجام نمی‌دهند، بلکه چون وضعیت مسابقات در ایران حالت جدولی دارد، شکست یا پیروزی هر تیمی می‌تواند در وضعیت کلی جدول مسابقات موثر باشد و روی پیشرفت یا عقب ماندن تیم‌های دیگر تاثیر داشته باشد. به همین دلیل بعضی از این جادوگرها با کارهای سحر و جادو اصولاً مجموعه مسابقات سالیانه فوتبال را زیر نظر دارند و به این دلیل هم وضعیت رقابت و مسابقات دچار بحران شده.

سرانجام اسماعیل حسن‌زاده ضمن اشاره به برنامه‌هایی که برای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال دارد در مورد احتمال دعوت از سرمربی تیم فوتبال مس کرمان به این کمیته گفت: آقای مرفاوی صحبت هایی در مورد سحر و جادو داشته اند که البته ما برای اصلاح ذهنیت مردم نسبت به فوتبال این کلمه را از آیین‌نامه انضباطی جدید حذف کردیم.

ادامه دارد