Farhad-Farsadi-n

حدودا یکسالی است که شرکت های بیمه عزمشان را جزم کردند تا مشتریان خود را تشویق نمایند تا با تکیه بر تکنولوژی بتوانند از حق بیمه های بهتر بهره مند شوند. موضوع بر این قرار است که شرکت بیمه با نصب یک دستگاه کوچک در اتومبیل شما قادر خواهد شد بر نوع رانندگی شما نظاره کند و بر اساس زمان رانندگی، نوع شتابان یا روان رانندگی و مسافت پیموده شده حق بیمه را محاسبه و از شما اخذ نماید. این قطعا منصفانه ترین نوع تعیین حق بیمه خواهد بود. عواملی که در این میان در تشدید حق بیمه موثر خواهند بود عبارتند از:

۱- ترمز سریع که نشان دهد سرعت اتومبیل در کمتر از یک ثانیه ۱۲ کیلومتر کاهش یافته.

۲- شتاب سریع(گاز دادن ماشین) که نشان دهد سرعت اتومبیل در کمتر از یک ثانیه ۱۲ کیلومتر افزایش داشته است.

۳- رانندگی بعد از ساعت۱۲نیمه شب تا ۴ صبح / طبق آمار تصادفات بیشترین صدمات جانی/ نقص عضو و از کار افتادگی در این موقع به وقوع می پیوندد.

توانایی بالای تکنولوژیک این دستگاه به نحوی است که در طول روز کلیه موارد یاد شده به مرکزی گزارش می شود و در پایان روز هم شرکت بیمه و هم بیمه گذار (خریدار بیمه) قادرند تا با دسترسی به این اطلاعات از میزان حق بیمه همان روز مطلع شوند. مزیتی که شرکت های بیمه در اختیار قرار می دهند به این شکل است که با نصب این دستگاه از تخفیف ۵ درصدی فوری بهره مند می شوید در ثانی اگر راننده خوبی باشید این تخفیف تا ۲۵ درصد افزایش می یابد و بر فرض محال اگر از نظر شرکت بیمه راننده مطلوبی نباشید افزایشی برایتان در نظر گرفته نمی شود و اتوماتیک نسبت به گذشته هم یک ۵ درصدی تخفیف نصیبتان شده است. اطلاعات شما محرمانه تلقی شده و به هیچ نهادی داده نمی شود فقط در صورت رای دادگاه و جستجو برای کشف جنایات یا موارد جرحی این مورد طی گزارشی به دادگاه منتقل می شود.

تا به حال این مورد فقط شامل حال ماشین های سواری (شخصی) می شد، ولی اخیرا شرکت بیمه اینتکت این طرح را برای اتومبیل های تجاری نیز ارایه داده است. این طرح در چندین ایالت آمریکا سالها است که قابلیت اجرایی داشته و مردم از آن رضایت کامل دارند حال باید دید که در کانادا چطور پیش خواهد رفت، البته بعضی از حقوقدانان و مدافعان حقوق بشر آن را مغایر با آزادی های فردی می دانند و با آن مخالفت کرده و اعتقاد دارند که «اتومبیل وسیله شخصی است و مثل هواپیما نیست که عمومی باشد و برایش جعبه سیاه لازم داشته باشیم.»

البته شروع چنین حرکاتی از طرف شرکت های بیمه نشان از آن دارد که خودشان هم قانع هستند که میزان حق بیمه ها نسبت به محاسبات ریسک بالاتر است و به هر روشی می خواهند آن را تقلیل دهند.

در هفته گذشته سمیناری از طرف انستیتو بیمه گران کانادا با همکاری جامعه خبرگان بیمه تشکیل شد که هدفش نگاه دوباره به اصول و بازنگری ریشه ای به ریسک رانندگی در کانادا مخصوصا انتاریو بود. می دانید مشکل در چیست؟

بیمه انتاریو بسیار کامل طراحی شده و همه نیازهای بیمه ای را از به علاوه تا منهای یک میلیون پوشش می دهد و این نسخه بیمه ای برای سال های ۱۹۹۰ مناسب بوده است، ولی حالا شرایط تغییر کرده و هر شخصی متناسب با نیاز بیمه ای اش بایستی پوشش خریداری نماید، لذا برای نمونه ممکن است شما نیاز بیمه ای تان از ۱۰۰ الی ۵۰۰۰ باشد ولی دارید از منهای ۱۰۰۰۰۰۰ تا به علاوه ۱۰۰۰۰۰۰ حق بیمه می دهید که اجحافی است به جامعه خریدار بیمه و بایستی قطعا تغییر نماید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com