* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

با اینکه شخصاً به تساوی حقوق زن و مرد ایمان دارم، ولی زن و مرد در مقابل بیماری ها مساوی نیستند. در این جا به طور خلاصه به پنج بیماری اشاره می کنم که معمولاً آقایان را مبتلا می کند.

men-diseaseبیماری های قلبی ـ عروقی

بیماری های قلبی عروقی در اکثر موارد بر اثر رسوب کلسترول بد (LDL) در سرخرگ های کرونارین تولید می شود. قلب مسئول اکسیژن رسانی به سایر اعضا توسط خون است که اکسیژن لازمه را حمل می کند. اگر این عروق بر اثر رسوب کلسترول تنگ شده باشند میزان کمتری خون و اکسیژن به قلب می رسد و در نتیجه تولید آنژین در پواترین می کند که باعث دردهای شدید قفسه سینه می شود. اگر این کمبود اکسیژن مهم باشد قسمتی از عضله قلبی می تواند نکروزه شده و تولید سکته قلبی (حمله قلبی) بکند.

سوابق فامیلی، بیماری قند، فشار خون بالا، مصرف دخانیات، چاقی و استرس مزمن از عوامل اصلی تولید کننده سکته قلبی هستند که پس از سرطان دومین عامل مرگ و میر مردان است.

دالتونیسم

دالتونیسم بیماری دید غیرطبیعی است و رنگ ها به صورت دیگری دیده می شوند. در این بیماری، فرد سبز را با قرمز اشتباه می کند یا آبی را با زرد و یا همه را خاکستری می بیند.

دالتونیسم در اکثر موارد ارثی می باشد. این بیماری در اثر کارکرد بد چشم، عصب بینایی و یا مغز است، و بیماری نادری است و آزمایش های مختلفی برای تشخیص آن وجود دارد، ولی قابل علاج نیست. این بیماری با گذشت زمان پیشرفت نمی کند. میزان بیماری دالتونیسم در ۸ درصد مردان و کمتر از نیم درصد زنان دیده می شود.

خانم ها در این مشکل دارای ژن وکتور هستند یعنی بیمار نمی شوند ولی می توانند بیماری را به کودکانشان انتقال بدهند.

سرطان ریه

سرطان ریه سرطانی است که در نزد مردان بسیار شایع است و میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به آن همه ساله زیادتر می شود.

این نوع سرطان در اغلب موارد خیلی سریع به اعضای دیگر حمله ور می شود، زیرا خونی که باید اکسیژن را به سایر اعضا ببرد قبل از این که به طرف سایر اعضا گردش کند باید از ریه ها اکسیژن بگیرد. عامل اصلی ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماری سرطان ریه مصرف دخانیات است. استنشاق دود ثانویه سیگار، در معرض مواد سمی قرار داشتن مثل آمیانت، آرسنیک و گاز کربنیک و هوای آلوده نیز از عواملی هستند که به تولید بیماری کمک می کنند. ترک کردن سیگار عامل اصلی پیشگیری از بیماری است.

سرطان پروستات

سرطان پروستات سرطان مخصوص مردان است و از هر ۷ مرد یک نفر به آن مبتلا می شود. پروستات غده ای در دستگاه تولید مثل مردان است و زیر مثانه و دور مجرای خروج ادرار از مثانه را می پوشاند و عامل تولید کننده مایع سمینال (منی) است که باعث لیز شدن مجرا و محافظت اسپرم ها در سفرشان است. با این که در اکثر موارد سرطان پروستات هیچ سیمپتومی ندارد ولی از عوامل اصلی مشکلات ادراری و نعوظی است. تشخیص بیماری با توشه رکتال، اکوگرافی، بایوپسی (بافت برداری) و آزمایش خون انجام می شود.

این بیماری اغلب پس از ۵۰ سالگی تولید می شود.

ریزش موها (طاسی)

ریزش موها یک مسئله طبیعی و اغلب ارثی است و اگر بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ مو در روز بریزد می توان گفت که پاتولوژیک است و به طور کلی آقایان دچار می شوند.

در طاسی معمولاً همه موها و یا قسمتی از موها می ریزد. استرس عامل ریزش و یا سرعت ریزش مو است. شامپوی واقعاً موثر برای جلوگیری از ریزش مو وجود ندارد ولی درمان هایی برای ریزش مو هست.

اگر فکر می کنید ریزش موهای شما بیشتر از طبیعی است با پزشک مشورت کنید مخصوصاً اگر ریزش مو به صورت پلاک در ناحیه ای از سر است.

* عطا انصاری استاد سابق دانشکده پزشکی دانشگاه کیسانگانی Kisangani است