شهروند- علی شریفیان: روز دوشنبه صبح وکلای ژیان قمیشی، روزنامه نگار، برنامه ساز و گوینده مشهور شبکه رادیو و تلویزیون سی بی سی با ارائه دادخواستی به دادگستری انتاریو، از سوی موکل خود خواستار پنجاه و پنج میلیون دلار غرامت از این شبکه غیرانتفاعی شد. ژیان قمیشی مدعی است که سی بی سی وی را به دلیل آنچه او رفتارجنسی اش در حریم خصوصی خود خوانده و قضاوت اخلاقی، به طور غیر قانونی اخراج کرده است.

ژیان قمیشی یکی از خالقان برنامه «کیو» ست. این برنامه که به هنر و فرهنگ و مصاحبه با هنرمندان و چهره های مشهور اختصاص دارد، یکی از پرطرفدارترین برنامه های تاریخ سی بی سی است که صبح ها از رادیو و تلویزیون پخش و شب ها هم تکرار می شود. «کیو» علاوه بر کانادا در بیش از ۱۷۰ jian-Sایستگاه رادیویی آمریکای شمالی هم پخش می شود و در تمام جهان از طریق اینترنت، ماهواره و پادکست هم شنوندگان و بینندگان بسیاری دارد. این برنامه یکی از پولسازترین برنامه های شبکه سی بی سی است.

خبر پایان کار ژیان قمیشی با سی بی سی ابتدا روز جمعه گذشته با انتشار این خبر شروع شد که قمیشی به دلیل «رسیدگی به یک سری مسائل بسیار خصوصی» که نیاز به توجه فوری دارد، مدتی مجری «کیو» نخواهد بود. پس از آن اعلام شد که سی بی سی به سبب اینکه به دلایلی امکان ادامه همکاری قمیشی با این شبکه وجود ندارد و پس از بررسی های دقیق به این همکاری پایان داده است. قمیشی بلافاصله اعلام کرد که از سی بی سی اخراج شده و به دلیل این که اخراجش غیرقانونی است، خواستار ۵۵ میلیون دلار غرامت از سی بی سی خواهد شد.

غروب یکشنبه ژیان قمیشی در صفحه فیس بوک خود مطلبی خطاب به علاقمندانش نوشت و توضیح مفصلی درباره روابط جنسی و زندگی خصوصی خود داد. قمیشی یادآور شده که علاقه زیادی به روابط جنسی ماجراجویانه مازوخیستی ـ سادیستی (BDSM) دارد ولی همیشه با معشوقه هایی که داشته به شرط موافقت آنها، اینگونه روابط را داشته است و ادامه داده: «دو سال پیش با دختری حدود ۲۰ ساله رابطه ای شروع کردم و برای مدتی با هم روابط جنسی ماجراجویانه ای داشتیم اما هرچه با هم می کردیم با رضایت و اجازه و توافق کامل دو طرف بود. پس از مدتی متوجه شدم که این رابطه به جایی نمی رسد و در نتیجه آن را ادامه ندادم…» سپس قمیشی اشاره می کند:«از حدود چندماه پیش به کمک و تحریک یکی از این معشوقه های جفاکار و یک روزنامه نگار توطئه ای برای بدنام کردن من در یکی از نشریات شروع شد. این نشریه معتبر پس از این که دید دلایل محکمی برای انتشار مطالبی که درباره من مطرح می شود، وجود ندارد، از انتشار آنها خودداری کرد.» معلوم شد که این نشریه تورنتو استار بوده است. مایکل کوک سردبیر تورنتو استار بلافاصله مقاله ای منتشر کرد و در آن توضیح داد که تورنتو استار از ماه مه در جریان یک سلسله شکایت از سه زن جوان حدودا ۲۰ ساله که مدعی هستند قمیشی با آنها رفتار جنسی بسیار خشنی داشته که حتی در مواردی از شدت خشونت احتمال صدمات جدی بدنی، خفگی و خطرات جانی برای آنها وجود داشته، قرار گرفته اند. با هر سه زن هم چندین مصاحبه انجام شده، اما به دلیل اینکه این زنان حتی به پلیس هم شکایت نکرده و حاضر نیستند نامشان مطرح شود، انتشار گزارش یا این مصاحبه ها برخلاف عرف و مسئولیت رسانه ای بوده و تورنتو استار آنها را منتشر نکرده است. از سوی دیگر قمیشی در دادخواست خود علیه روسایش گفته آنها بر اساس اطلاعاتی که خودش داوطلبانه به آنها داده و با عدم رعایت حریم خصوصی، سوءاستفاده از اعتماد و با «نیت بد» او را اخراج کرده اند. مایکل کوک در مقاله خود به زن چهارمی اشاره کرده که در سی بی سی کار می کرده است. آن زن هم به تورنتو استار گفته بوده که قمیشی در محل کار برای وی مزاحمت جنسی ایجاد کرده و قصد تجاوز جنسی به وی را داشته است. انتشار این اخبار جنجالی و همینطور انتشار مطلب مفصل قمیشی در صفحه فیس بوکش، به طور ناگهانی شمار آنهایی که در صفحه او بودند را از حدود ۴۰ هزار نفر به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسانده است و تاکنون مقالات مفصلی در مهمترین رسانه های کانادا و جهان درباره «اخراج ژیان قمیشی از سی بی سی» منتشر شده است. در صفحه فیس بوک شماری از او انتقاد و شماری هم حمایت کرده اند. مدیران جایزه مشهور کتاب «گیلر» که قرار بود قمیشی مجری برنامه امسال آن باشد، اعلام کردند که مراسم دهم نوامبر امسال با مجری دیگری برگزار خواهد شد.

ژیان قمیشی متولد سال ۱۹۶۷ در لندن انگلستان و ایرانی تبار است و در ۷ سالگی همراه با خانواده اش به کانادا مهاجرت و در تورن هیل (تورنتوی بزرگ) ساکن شدند. ژیان قمیشی در رشته علوم سیاسی و تاریخ از دانشگاه یورک فارغ التحصیل شده است. او کار هنری فرهنگی خود را با موسیقی شروع و از سال ۱۹۹۹ آغاز به همکاری با سی بی سی کرده است. دو سال پیش کتاب خاطرات خود را با عنوان ۱۹۸۲ منتشر کرد. قمیشی از سال ۲۰۰۷ برنامه «کیو» را شروع کرده بوده است.