در حالی که یک مقام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز پنج شنبه ۱ آبان  از «شناسایی عوامل» اسیدپاشی در اصفهان خبر داده، غلامحسین اسماعیلی، رییس کل دادگستری استان تهران می گوید تلاش های جدی برای شناسایی اسید پاشی در حال انجام است.

وزارت بهداشت نیز تعداد قربانیان اسیدپاشی در اصفهان را چهار نفر اعلام کرد و افزود که از ابتدای سال ۹ مورد اسیدپاشی در این شهر رخ داده است.

acid-protestبه گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عبدالله محمودزاده، مسئول دفتر جانشینی فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی، خبر داد که «عوامل» اسیدپاشی در اصفهان شناسایی شده اند.

وی در همین حالی اضافه کرد: «فرد مظنون حساب شده عمل می کرد، اما بزودی دستگیر خواهد شد.»

الهام امین‌زاده، معاون حقوقی حسن روحانی، سی‌ام مهرماه، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مسئله اسیدپاشی اصفهان بر مبنای روابط شخصی بوده و ارتباطی با امر به معروف و نهی از منکر نداشته است.

در روزهای گذشته اظهارات متناقضی از سوی مسئولین دولتی و قضایی درباره شناسایی و دستگیری عوامل اسیدپاشی در اصفهان بیان شده است.

مرتضی میرباقری، رئیس مرکز امور اجتماعی وزارت کشور، روز دوشنبه ۲۸ مهر از دستگیری ۴ مظنون اسیدپاشی در اصفهان خبر داده بود. مسئولین قوه قضائیه اما این سخنان آقای میرباقری را تکذیب کرده اند.

اسماعیل  احمدی‌ مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، نیز روز چهارشنبه ۳۰ مهر گفته بود که  سرنخ‌هایی از عامل اسیدپاشی در اصفهان به دست آمده و به نظر می‌رسد این اقدام توسط یک نفر انجام شده است.

آقای محمودزاده در ادامه سخنان خود تاکید کرد که اقدام اسیدپاشی ربطی به «بدحجابی» نداشته است و افرادی که مورد اسیدپاشی قرار گرفته اند از خانواده های «مذهبی» بوده اند .در روزهای گذشته تعدادی از مسئولین جمهوری اسلامی ارتباط موضوع اسیدپاشی با موضوع حجاب و «امر به معروف و نهی از منکر» را تکذیب کرده اند.

این درحالی است که برخی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس پیش از این ارتباط این اسیدپاشی‌ها با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» را تائید کرده بودند.

عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس روز یکشنبه ۲۷ مهر در این باره گفته بود: «این دقیقاً شبیه اقداماتی است که داعش در عراق و سوریه به دنبال اجرای آن است و با انجام کارهای خلاف شرع در بروز چهره خشن از اسلام تلاش می‌کند.»

در این حال برخی از شهروندان اصفهان نیز از دریافت پیام‌های هشدارآمیز درباره اسیدپاشی در صورت رعایت نکردن حجاب خبر داده‌اند.

«هانیه» یکی از دختران اصفهانی در گزارشی که خبرگزاری ایسنا روز ۲۷ مهر منتشر کرده گفت  که از یک شماره ناشناس هشداری را دریافت کرده که اگر حجابش را رعایت نکند به او اسیدپاشی می‌شود.

پیش از این یک منبع مطلع در اصفهان به رادیو فردا گفته بود که جوان، کم‌حجاب و زیبا بودن، مشخصه مشترک زنانی است که اخیرا در این شهر با اسید هدف حمله قرار گرفته‌اند .وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز پنج شنبه گفت: «تعداد قربانیان اسیدپاشی چهار نفر است اما از ابتدای سال در مجموع ۹ نفر بودند.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا سیدحسن هاشمی اضافه کرد: «همه این قربانیان در اصفهان بودند که سوختگی های آنها سطحی بوده و بطور سرپایی درمان شده اند و البته چهار نفر از آنان مرد بودند.»

وی خبر داد که دو چشم سهیلا جورکش «قربانی» اسیدپاشی چهارشنبه شب عمل شده و افزود: «چشم راست او بطور جدی آسیب دیده و چشم چپ وی نیز ۵۰ درصد آسیب دیده است.»

روز چهارشنبه ۳۰ مهر هزاران تن در اصفهان و تهران در اعتراض به مسئله اسیدپاشی‌های اصفهان مقابل دادگستری اصفهان و مجلس شورای اسلامی در بهارستان تهران دست به تجمع زدند که بنا به گفته شاهدان عینی پلیس تجمعات آن‌ها را متفرق کرده است.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور روز چهارشنبه درباره تجمع معترضان در مقابل دادگستری اصفهان گفته بود: « با اینکه مجوزی برای برپایی این تجمع صادر نشده بود اما نیروی انتظامی مانع برگزاری این تجمع نشد.»

حسین ذوالفقاری همچنین گفته بود که عده ای که به گفته وی «قصد داشتند اعتراض این افراد را به سمت و سوی دیگری سوق دهند» توسط ماموران امنیتی شناسایی شده اند.