شهروند ـ فرح طاهری: کنگره ایرانیان کانادا، روز یکشنبه ۱۹ اکتبر ۲۰۱۴، برنامه ای در سالن اجتماعات مرکز امور شهری نورت یورک برگزار کرد که طی آن تعدادی از کاندیداهای احراز مقام شهردار تورنتو در آن به سخنرانی پرداختند و به پرسش ها پاسخ دادند.

رضا بنایی رئیس هیئت مدیره کنگره و بهروز آموزگار عضو هیئت مدیره به همراه بابک اصلاح جو (مدیر Core Architects Inc.)، گردانندگی و طرح پرسش ها را برعهده داشتند.

این جلسه برای معرفی سه کاندیدای پیشتاز شهرداری، جان توری، داگ فورد و الیویا چاو، به جامعه ی ایرانی تورنتو سازماندهی شده بود، ولی از آنجا که محل برنامه از مکان های مربوط به شهرداری بود، به آنها اعلام شد که بایستی فرصت برابر در اختیار تمام کاندیداها قرار داده شود و از آنجا که بیش از ۶۰ نفر کاندیدای شهرداری تورنتو بودند، خوشبختانه تنها ۱۲ تن از کاندیداها اعلام آمادگی برای حضور در این مراسم کردند.

شیوه اداره برنامه بدین صورت برنامه ریزی شده بود که هر یک از کاندیداها تک به تک به سالن می آمدند و دیگر کاندیداها در سالن حضور نداشتند، این مسئله با توجه به این که تقریبا آخرین جلسات پیش از انتخابات است به حضار این فرصت را می داد که با دقت صحبت ها و نظرات هر یک از کاندیداها را بدون هیچ گونه اختلالی دنبال کنند. یکی دیگر از ویژگی های این برنامه این بود که از پیش خواسته شده بود که حضار سئوالاتشان را کتبی مطرح کنند. رعایت این دو مسئله باعث شده بود که جلسه منظم و بدون اتلاف وقت برگزار شود.

ابتدا رضا بنایی به حضار خوش آمد گفت و سپس بهروز آموزگار اسامی کاندیداهایی را که در این جلسه حضور داشتند به این ترتیب اعلام کرد: جان توری، داگ فورد، الیویا چاو، اری گلدکایند، محمد اخوت، Himy Syed ، Matthew Crack  ، Erwin Sniedzins ، Michael Nicula، Oweka-Arac Ongwen ، Steven Lam ، Renee Dionne

هر یک از کاندیداها ده دقیقه برای سخنرانی و ۱۵ دقیقه برای پاسخ به پرسش ها وقت داشتند.

بهروز آموزگار همچنین اعضای هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا که در سازماندهی برنامه همکاری داشتند، به حاضران معرفی کرد: رضا بنائی (رئیس هیئت مدیره)، شهرام نامورآزاد (معاون)، رضا قاضی (خزانه دار)، بهمن رودگرنیا، شهلا غفوری، آرشاک شجاعی، سیما دینی و بهروز آموزگار اعضای هیئت مدیره.

جان توری

جان توری

جلسه با جان توری، کاندیدایی که در نظرسنجی ها بالاتر از همه قرار دارد، در ساعت ۲ بعدازظهر آغاز شد.

رئیس هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا جان توری را معرفی کرد: جان توری، پرزیدنت کمپانی رسانه ای راجرز و کمیسیونر لیگ فوتبال کانادا بوده، رهبر حزب محافظه کار انتاریو (پی سی)، رهبر اپوزیسیون رسمی در کوئینزپارک، متأهل و دارای چهار فرزند و نوه.

همراه با جان توری، دکتر رضا مریدی وزیر پژوهش و نوآوری و وزیر آموزش عالی هم به سالن آمد و گرداننده جلسه حضور ایشان را به حاضران اعلام کرد.

جان توری ضمن تشکر از دعوت کنندگان و جامعه ی ایرانی که در جشن هایی چون نوروز همیشه به گرمی پذیرای او بوده اند، به سرعت از ده دقیقه وقت خود استفاده کرد و به مهمترین مسائل مورد نظرش اشاره کرد.

او گفت برای ورود به رقابت های شهرداری، دو انگیزه داشتم. یکی اینکه مردم تورنتو که بزرگترین شهر کانادا و به نظرم یکی از بهترین شهرهای جهان است، به دنبال رهبری مطمئن، حساس، قابل اتکا و پاسخگو هستند.

او افزود، وضعیت ترافیک و سیستم حمل و نقل شهر بسیار بد است، بویژه در ساعات شلوغی روز و این نیاز به مدیریت بهتر دارد.

جان توری از طرح سیستمsmart track خود گفت که می تواند به نجات سیستم حمل و نقل و ترافیک شهری که در حال گسترش و رشد است، بیاید. این طرح شامل ۵۳ کیلومتر خط آهن برای قطار پرسرعت از روی زمین است که مناطق کاری شهر را به هم متصل می کند. در طرح توری، این خط آهن می تواند در کنار خط آهن قطارهای “گو” کشیده شود و ظرف هفت سال این پروژه با هزینه ۸ بیلیون دلار ساخته می شود. این خط آهن از می سی ساگا شروع می شود و می تواند مارکهام را به دانزویو و اتوبیکو وصل کند. قطارهای الکتریکی هر ۱۵ دقیقه و در تمام طول روز از ایستگاه های مختلف حرکت می کنند. این پروژه هزاران شغل ایجاد می کند.

توری گفت، طرح اسمارت ترک، کمترین زمان ممکن را برای ساخت دارد در حالی که طرح های سایر کاندیداها برای بهبود حمل و نقل بسیار طولانی تر است.

او همچنین به پروژه هایی که در حال حاضر شهرداری در دست دارد و بیش از بودجه اختصاصی هزینه کرده و زمان پایان طرح را هم نیمه تمام گذرانده اند، اشاره کرد.

توری برای موفقیت در کار، داشتن روابط بهتر و سازنده با اعضای شورای شهر و همچنین با مقامات سطوح استانی و فدرال را حیاتی خواند.

توری انگیزه ی دیگر خود را “گردهم آوردن شهر” خواند و منظورش را از این عبارت چنین بیان کرد که باید کاری کرد که افراد احساس کنارگذاشته شدن نکنند و ترتیبی دهیم تا افراد با مهارت ها و تحصیلات و استعدادی که دارند، راه شان را برای اشتغال در زمینه ی تخصصی شان پیدا کنند.

رضا بنایی، بابک اصلاح جو، بهروز آموزگار در بخش پرسش و پاسخ با جان توری

رضا بنایی، بابک اصلاح جو، بهروز آموزگار در بخش پرسش و پاسخ با جان توری

پس از پایان سخنرانی، نوبت به پرسش و پاسخ رسید. چند پرسش مشترک برای کاندیداها تهیه کرده بودند که پرسیده شد.

ـ وضعیت ترافیک لس آنجلس بسیار بدتر از تورنتو است و در نهایت به این نتیجه رسیده اند که تنها دریافت عوارض اتوبان در بلندمدت علاج کار است. آیا شما با این استراتژی موافقید؟

جان توری پاسخ داد نه و گفت، مردم به اندازه کافی روی بنزین، اتومبیل، گواهینامه رانندگی، عوارض جاده و … مالیات می دهند و این پول ها صرف ساختن جاده ها می شود. بنابراین منصفانه نیست که بخواهیم برای یک بار دیگر هم برای همان منظور پول بدهند.

سئوال بعدی در مورد جمع آوری زباله شرق خیابان یانگ توسط بخش خصوصی بود براساس تجربه ای که در غرب خیابان یانگ در این خصوص وجود دارد، آقای توری موافق این مسئله بود، چون هم شکایت ها کمتر شده و هم هر سال یازده میلیون دلار صرفه جویی می شود.

همچنین در مورد وضعیت ترافیک و حمل و نقل عمومی در منطقه ی ایرانی نشین نورت یورک از آقای توری سئوال شد. او گفت، اسمارت ترک بخشی از مشکل ترافیک منطقه را حل می کند. مردم اسکاربرو و اتوبیکو گزینه هایی برای تردد به دان تاون خواهند داشت. و همینطور اختصاص اتوبوس های اکسپرس از دان میلز به دافرین و درون نورت یورک به روان شدن ترافیک کمک خواهد کرد.

سئوال دیگر در مورد اقدامات برای محیط زیست بود. آقای توری طرح های خود را در این زمینه اعلام کرد. نصب کنتورهای هوشمند در تمام ساختمان های شهر برای استفاده هوشمندانه از انرژی.

نوبت به کاندیدای بعدی، داگ فورد رسید. داگ فورد پرزیدنت و از مالکان شرکت Deco Labels and Tags بوده و در سال ۲۰۱۰ به عضویت شورای شهر از حوزه ی دو اتوبیکو انتخاب شده است. او متأهل است و چهار دختر دارد.

داگ فورد ضمن تشکر از دعوت کنندگان با توجه به اینکه خود را دنباله روی برادرش راب فورد، شهردار تورنتو، می داند، از اقدامات مثبت زمان فورد یاد کرد و گفت، ما در چهار سال پیش ۵۶هزار شغل برای شهر تورنتو ایجاد کردیم. این تعداد بیشتر از تمام فرصت های شغلی بود که در بیست سال گذشته توسط شهرداران قبلی ایجاد شده بود. وقتی دوستان من به شهر ما می آیند از فرودگاه جزیره ی ما خیلی تعریف می کنند و می گویند چقدر برای بیزنس این فرودگاه مهم است. دومین چیزی که توجه مردم را جلب می کند، تعداد بالای پروژه های در حال ساخت است که این به این معنی ست که تورنتو به سرعت در حال رشد است.

فورد از ساختمان ترایدل در یانگ و شپرد گفت و این که چه ساختمان عظیم و جالبی ست ولی مهمترین مشخصه اش این است که مستقیم به ساب وی راه دارد و این نشان می دهد که برای مردم دسترسی به ساب وی خیلی مهم است.

ford

داگ فورد

فورد گفت، توری و چاو می خواهند روی خیابان شپرد قطارهای کم وزن راه بیندازند ولی داگ می خواهد زیر تمام خیابان ها مترو بسازد.

او افزود، مترو تنها پاسخ برای بهبود ترافیک و حمل و نقل مردم در بلندمدت است. همینطور زمستان ها، مترو برای ما کارآمدتر است.

فورد گفت، ساکنان شپرد و فینچ خواهان امتداد مترو هستند و او تنها کسی ست که این متروها را برای آنها خواهد ساخت.

فورد همچنین در مورد مالیات فروش ملک گفت که مردم دو بار برای ملک شان مالیات می دهند و او می خواهد بخشی از این مالیات را کم کرده و به آنها برگرداند. در این صورت مردم می توانند پولی که از کم شدن مالیاتشان دریافت می کنند دوباره در بخش دیگری خرج کنند.

او ادامه داد، قبل از اینکه راب فورد به قدرت برسد شهر تورنتو بودجه ای از کنترل خارج شده داشت و مالیات های مردم در زمان دیوید میلر، ۵/۲۷درصد بالا رفته بود، ولی بعد از راب فورد مالیات ها در سال اول بیشتر نشد و در سال های بعد فقط ۲ و ۵/۲ درصد بالا رفت. ما بیش از ۷۵۰ میلیون دلار از خرج های اضافی بودجه شهر کم کردیم. مالیات ۶۰ دلاری پلاک ماشین ها را قطع کردیم. جمع آوری زباله را در غرب خیابان یانگ به کمپانی های خصوصی سپردیم و این کار برای ما ۹۶میلیون دلار صرفه جویی به همراه داشت.

در بخش پرسش و پاسخ، داگ فورد نیز در پاسخ به پرسش اختصاص عوارض اتوبان، گفت که اصلا با عوارض موافق نیست، در عوض می خواهد دان ولی پارک وی را امتداد دهد. او همچنین گفت، ما ۵۰۰میلیون دلار برای تعمیر گاردینر خرج کردیم. ده بیلیون دلار برای تعمیر خیابانها، ۵۰۰ میلیون دلار برای بهتر کردن تی تی سی. سال ۲۰۱۳ از بودجه ۲۱۸ میلیون دلار اضافه آمده بود. این اولین بار در ده ها سال بود که تورنتو در پایان سال برایش پول اضافی می ماند. ۷۵درصد این پول را روی تعمیر خیابانها خرج کردیم، و ۲۵درصد را پس انداز کردیم.

پرسش بعدی در مورد مالیات فروش ملک بود. فورد گفت، ما ۸ سال پیش این مالیات را نداشتیم و مشکلی هم وجود نداشت، پس این نشان می دهد که ما این مالیات را لازم نداریم. شهر ما مشکل پول درآوردن ندارد، مشکل خرج کردن این پول را دارد.

پرسش دیگر این بود که بزرگترین شهرهای آمریکای شمالی، اعضای شورای شهر کمتری از تورنتو دارند، نظر شما در این مورد چیست؟

فورد گفت، لس آنجلس که ۵/۴ میلیون جمعیت دارد، فقط ۱۸ عضو شورای شهر دارد، ما که ۵۰درصد جمعیت مان از آنها کمتر است، ۴۴ عضو داریم و تازه شورای شهر می خواهد این تعداد را افزایش هم بدهد. یک چیزی در اینجا درست نیست. تعداد اعضا باید کمتر از این باشد تا بتوانیم سریعتر کارها را انجام دهیم.

پرسش بعدی در مورد بزرگ کردن فرودگاه بیلی بیشاپ در جزیره تورنتو بود. فورد گفت من صددرصد با افزایش سایز فرودگاه موافقم. در مقایسه با پیرسون این فرودگاه کوچک خیلی سریعتر کار می کند و حدود ۲۲۰۰ شغل تولید کرده است.

پرسش دیگر این بود که چگونه شهری درست کنیم که مهاجران فعال را جذب خودش کند و چه طور کمک کنیم تا شهر را بهتر کنند؟

فورد گفت، من فکر می کنم بزرگترین شهر چندفرهنگی دنیا را داریم. ما می توانیم این شهر را برای مهاجران بهتر کنیم با ساختن مترو، پایین آوردن مالیات ها و مطمئن بودن از اینکه شهر ما امن است.

پرسش بعد در مورد حفظ محیط زیست بود که فورد پاسخ داد، زباله ها را می سوزانیم و به نیرو تبدیل می کنیم. در آلمان این کار را انجام می دهند. من به بازیافت عقیده دارم و کمپانی خودمان بیشتر موادش را از ریسایکل دریافت می کند. ما باید از تکنولوژی های هوشمند شهرهای بزرگ جهان یاد بگیریم و آنها را به شهر خودمان بیاوریم.

الیویا چاو، کاندیدای بعدی است. او در ۱۳ سالگی به همراه خانواده از هنگ کنگ به کانادا مهاجرت کرد. الیویا در دانشگاه تورنتو، گوئلف و کالج هنر انتاریو تحصیل کرده. در دهه ی هشتاد به عضویت هیئت مدیره مدارس درآمد. در سال ۱۹۹۱ عضو شورای شهر تورنتو شد. در سال ۲۰۰۶ نماینده مجلس فدرال از حزب نیودمکرات شد. او بیوه ی جک لیتون، رهبر محبوب ان دی پی است و با هم دو فرزند(مایک و سار) را بزرگ کرده اند و الیویا اکنون مادربزرگ است.

الیویا چاو با اشاره به اینکه شما اهداف دو کاندیدای دیگر را شنیدید که دیدگاهی مشابه داشتند، اینکه مالیات ها را کاهش دهند، اما دیدگاه من متفاوت است. به این صورت که من اعتقاد دارم همین حالا باید سرمایه گذاری کنیم. ما نیاز داریم که شهر بهتری بسازیم. شهری که هیچ کس در حاشیه قرار نگیرد.

الیویا جاو

الیویا جاو

شهری که هر یک نفر به دیده گرفته شود.

اولویت کارهایی که باید انجام شود:

ـ شغل مناسب برای جوانان. ایجاد حداقل ۵۰۰۰ موقعیت شغلی برای جوانان.

ـ ایجاد تسهیلات بیشتر درخصوص مهدکودک ها و برنامه های بعد از مدرسه برای کودکان همراه با تغذیه برای دانش آموزان در مدرسه.

ـ افزایش فوری تعداد اتوبوس ها برای جابجایی سریعتر، روی امتداد خط متروی شپرد و اسکاربرو کار و میلیون ها دلار صرف شده و حالا زمان شروع عملیات ساختمانی آنهاست. طرح حمل و نقل چاو توسط متخصصان طراحی شده و عملیاتی است. باید با ترافیک فشرده شهر مقابله کنیم.

چاو افزود، طرح های من براساس بودجه های واقعی بنا شده، در حالی که هر دو رقیب انتخاباتی من بودجه های مربوط به طرح شان را نمی دانند از کجا فراهم می کنند.

چاو همچنین به طرح های خود در مورد خانه سازی ارزان قیمت اشاره کرد و گفت، من تنها کاندیدایی هستم که بر سرمایه گذاری روی خانواده ها و کودکان تأکید کرده ام. هر دو کاندیدای دیگر در این زمینه سکوت اختیار کرده اند.

ما بایستی مسیر مدیریت شهر را عوض کنیم و نمی توانیم چهار سال دیگر رویه ی فورد ـ توری را تحمل کنیم.

پس از سخنرانی در بخش پرسش و پاسخ نیز چند سئوال مشترک از چاو نیز پرسیده شد. چاو با اختصاص عوارض اتوبان یعنی همان استراتژی ای که لس آنجلس برای حل معضل ترافیک به کار گرفته، موافق نبود و به جای آن روی سیستم نقلیه عمومی تأکید داشت.

چاو افزود، آقای توری و فورد هر دو از ساختن ساب وی می گویند، ولی اینکه پولش را از کجا می آورند، نمی گویند.

چاو در مورد مالیات بیزنس های کوچک گفت، منصفانه نیست که نرخ مالیات کسب و کارهای کوچک در تورنتو بیشتر از منطقه ی ۹۰۵ باشد و همه کسب وکارهای کوچک باید یک نرخ مالیات داشته باشند.

پرسش بعدی در مورد مهاجرت بود. با توجه به آمار، ۵۰درصد جمعیت تورنتو خارج از کانادا به دنیا آمده اند، به عنوان شهردار، برای مهاجرانی که می خواهند کسب و کارشان راه بیندازند، چه می کنید؟

ـ من یک آژانس ایجاد می کنم به رهبری شهردار که وظیفه اش این باشد که تمام آژانس های مربوط به مهاجران را به هم مرتبط کند تا یک صدای واحد برای این منظور باشد. کسانی که خودشان کارآفرین بودند، بایستی به تازه واردان راه و رسم کار را یاد دهند. همکاری و یاددهی دو اصلی است که برای این امر مهم است.

در مورد مالیات انتقال ملک، الیویا چاو می گوید، کسی که خانه های گرانقیمت بالای دو میلیون دلار می خرد می تواند یک درصد اضافه تر روی مالیات ملکش بدهد و این یک درصد به ما درآمدی می دهد که می توانیم روی پروژه های دیگر خرج کنیم، مثل ساختن ساب وی و برقراری تغذیه رایگان برای کودکان در مدارس. او گفت افزایش نرخ مالیات انتقال ملک به اندازه نرخ تورم خواهد بود. و مالیات انتقال ملک کاروکسب های کوچک را کاهش خواهیم داد.

پرسش بعدی در مورد سپردن جمع آوری زباله به بخش خصوصی بود. چاو در این مورد گفت، من به رقابت اعتقاد دارم، ولی می خواهم به همین شکل بماند یعنی بخش دولتی و خصوصی در کنار هم این کار را انجام دهند. خصوصی سازی به این معنی نیست که همیشه سرویس بهتری ارائه می شود.

آشنایی با کاندیداهای شهرداری تورنتو

آشنایی با کاندیداهای شهرداری تورنتو

پس از الیویا چاو، ۹ کاندیدای دیگر نیز از برنامه های خود برای شهرداری تورنتو گفتند.

یکی از این کاندیداها، محمد اخوت بود. اخوت زاده ی ایران است و برای ادامه تحصیلاتش به آمریکا مهاجرت کرد. در دانشگاه های پنسیلوانیا و UCLA تحصیل کرده و بنیانگذار و مدیرعامل “بنیاد شهیر” در تورنتو است.

اخوت ضمن تشکر از دعوت کنندگان، خود را به حاضران “محمد اخوت” معرفی و نام فامیلش را “برادری” معنی کرد و گفت به دلیل این که اسمم محمد است به من گفته شد که تو شانس زیادی نداری، ولی من به این موضوع اعتقادی ندارم و به همین دلیل هم نامم را تغییر ندادم.

او سپس از ایده هایش برای شهر تورنتو گفت. شعار او “تورنتوی بهتر” است. دیدگاه و اهداف اخوت را در سایتی که به همین منظور درست کرده می توانید بخوانید. www.mo4mayor.ca

به دلیل زیاد بودن تعداد سخنرانان، جلسه به درازا کشید و عملا بعد از سه کاندیدای اصلی، مخاطب زیادی برای دیگر کاندیداها در سالن نماند.

شاید اگر مراسم در یکی از سالن های کتابخانه که در مجاورت این سالن قرار دارد، برگزار می شد، اجباری به دعوت از همه کاندیداها نبود و جلسه طبق برنامه ریزی از قبل، خاتمه می یافت. این برنامه از پوشش رسانه ای بسیار خوبی برخوردار بود.

رسانه هایی که این برنامه را پوشش دادند عبارت بودند از:

CP24 Albert Cancepcian & Andre Williamson (Reporter), City Tony F (Cameraman), CBC News  Martin Trawor, Global News Dave, CTV  Janice Goldburg (reporter) & Tom Poddec (Cameraman), Sun Mike Reake, Shahrvand    Farah Taheri