ریزان جاوید رئیس مشترک کودار* با تأکید بر آن که حکومت ایران در تعمیق بحران خاورمیانه نقش دارد اعلام کرد نحوه تعامل ایران با ملت ها برخوردی اشغالگرانه و انکارگر است و تداوم این سیاست مخاطرات جدی به همراه خواهد داد.

ریزان جاوید رئیس مشترک کودار در مصاحبه ای با نوروز تی وی در مورد موضع ایران در قبال مسئله کرد و داعش و نقش این کشور در تعمیق بحران خاورمیانه صحبت کرد.

وی با اعلام آنکه حکومت ایران یک بخش اساسی از بحران خاورمیانه است گفت: “جمهوری اسلامی ایران در بحران خاورمیانه یک طرف را نمایندگی می کند و سالهاست سعی می کند هژمونی سیاسی ایدئولوژیک  خود را بر منطقه تحمیل کند. این موضوعی بوده که از بدو بر روی کار آمدن جمهوری اسلامی تاکنون ادامه داشته است. برخورد ایران در عراق نیز گویای این موضوع است و اقدامات سپاه بدر با داعش هیچ تفاوتی ندارد. ایران در معرض تهدید قرار دارد و سعی می کند با تولید بحران،  جنگ را در خارج مرزهای خود ادامه داده و همزمان سراسر خاورمیانه را درگیر جنگ کند. قدرت طلبی ایران در عراق و اهدافش در سوریه، لبنان و فلسطین در مجموع موجب شدند که جبهه مخالف یا به عبارتی بسیاری از دول اروپایی، امریکا و همچنین اسرائیل نیز دست به تشدید فشار بر ایران بزنند.”

ریزان جاوید همچنین با خاطرنشان کردن این که پیکان مداخلات خارجی بیش از همه به سوی ایران است گفت جنگ امروز به مرزهای ایران رسیده، ایران در محاصره قرار گرفته و بخش بزرگی از نیروهای آن در حال جنگ هستند تا بحران وارد این کشور نشود.

رئیس مشترک کودار با بیان آنکه زیاده خواهی و رویای حکمرانی بر منطقه، ایران را به سوی شرایط خطرناکی هدایت می کند گفت اینکه هر لحظه چه چیزی ممکن است در ایران روی دهد مشخص نیست، اما تهدیدی جدی علیه مردم ایران وجود دارد که برای حکومت ایران اهمیتی ندارد.

ریزان جاوید و موسسان کودار

ریزان جاوید و زیلان تانیا موسسان کودار

ایران دیگر نمی تواند به سیاست کردهای خوب و کردهای بد ادامه دهد

ریزان جاوید همچنین با یادآوری آنکه در مورد مسئله کرد هیچ تغییری در سیاست های حکومت ایران روی نداده گفت، دیگر هیچ کس نمی تواند کردها را به دو دسته خوب و بد تقسیم کند.

ریزان جاوید شیوه برخورد جمهوری اسلامی با ملت های ایران را خونین، اشغالگرانه و انکارگر خواند و گفت :”هرچند بیانیه های مقامات ایران در مورد کوبانی و وضعیت شمال کردستان در بیشتر مواقع می خواهد پیام حمایت از کردها را منتقل کند، اما باید گفت اشغالگران کردستان هنوز این موضوع را به خوبی درنیافته اند که دیگر هیچ نیرو و حکومتی نمی تواند برخوردی دوگانه با بخش های کردستان و احزاب و سازمان های آن داشته باشد. دیگر با استفاده از سیاست های یک حزب علیه حزبی دیگر در هر یک از بخش های کردستان نمی شود سودی حاصل کرد چون دقت نظر ملت کرد چنین اجازه ای نخواهد داد.”

وی همچنین طی سخنانی در واکنش به اظهارات مقامات دولتی ایران که پژاک و داعش را در یک دسته قرار می دهند گفت برخورد دولت ایران و ترکیه به یک شکل است، همانطور که حزب حاکم ترکیه پ.ک.ک را مساوی با داعش خواند، فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش ایران نیز می گویند پژاک و داعش فرقی ندارند . این موضع نشان می دهد همانطور که داعش و دولت حزب عدالت و توسعه ترکیه یکی هستند، سپاه پاسداران و داعش نیز تفاوتی ندارند. حکومت ایران هنوز در عصر حجر زندگی می کند و هنوز ذهنیت حکومت پیشین این کشور وجود دارد که برده داری و حکمرانی را دنبال می کند.

رئیس مشترک کودار در ادامه به چشم پوشی جمهوری اسلامی از تحرکات گروه های سلفی در شرق کردستان پرداخت و با اعلام آنکه نباید حتی یک سلفی نیز در کردستان باقی بماند گفت کودار آشکارا اعلام می کند اعضای سپاه پاسداران، گروه های تبهکار، سلفی های جهادی و هر طرفی که قصد حمله به کردها و نظامی گری داشته باشد با گریلاهای یگان های مدافع  شرق کردستان مواجهند و مجموع حملات علیه جنبش مستقیما حمله جمهوری اسلامی ایران تلقی خواهد شد.

برگرفته از فرات نیوز ـ ۱۳ اکتبر۲۰۱۴

*کودار نام اختصاری “جامعه دموکراتیک و آزاد شرق کُردستان” است که دو عضو مجلس و شورای رهبری پژاک (حزب حیات آزاد کردستان)، “زیلان تانیا” و “ریزان جاوید” آن را در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ تأسیس کرده اند و به صورت مشترک رهبری می کنند.