کیوسک* از گروه‌های موسیقی راک ایرانی است که کار خود را با انتشار آلبوم آدم معمولی در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) آغاز کرد. آرش سبحانی آهنگساز، ترانه‌سرا، خواننده و نوازنده گیتار الکتریک گروه است. این گروه می‌کوشد، ترانه‌های انتقادی و اجتماعی را در قالب موسیقی متفاوت ارائه دهد، موسیقی‌ای که در آن رگه‌های بلوز و جاز هم به گوش می‌رسد. کیوسک به‌ همراه گروه آبجیز کنسرت‌هایی در واشنگتن و لس آنجلس ایالات متحده آمریکا نیز داشته‌است.
گروه کیوسک فعالیت خود را در سال ۱۳۸۴ با محوریت آرش سبحانی آغاز کرد. این گروه در سال ۲۰۰۵ و پس از آنکه نتوانست از وزارت ارشاد مجوز انتشار آلبوم آدم معمولی را کسب کند، آن را در خارج از کشور منتشر کرد. دومین آلبوم در سال ۲۰۰۷ و پس از آنکه اعضای گروه به کشور ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرده بودند منتشر شد. سومین آلبوم گروه با نام باغ‌وحش جهانی منتشر شد که در آن بیشتر از دو آلبوم قبلی به موضوعات سیاسی توجه شده بود. سه تقطیره عنوان چهارمین آلبوم گروه بود که در اکتبر ۲۰۱۰ منتشر شد، این آلبوم به صورت زنده ضبط شد. پنجمین آلبوم منتشر شده از گروه

جلد شهروند 1512

جلد شهروند ۱۵۱۲

نتیجه مذاکرات بود که در ۲۰۱۱ عرضه شد. آلبوم ششم کیوسک با نام تشکیلات موازی در سال ۱۳۹۱ در آمریکا منتشر شد. آلبوم جدید کیوسک “زنگ بزن آژانس” نام دارد.

شما از آلبوم اولتون “آدم معمولی” تا “زنگ بزن آژانس” راه نسبتا درازی رو طی کردید. این هفتمین آلبومتونه و تو این هفت آلبوم هر بار به نوعی دست به تجربه های تازه زدید. به نظر میاد این کار آخر یه جور ادای دِین یا نوعی بازگشت به کارهای اول کیوسکه. بخصوص خود ترانه ی “زنگ بزن آژانس” که عجیب یادآور کارای اول کیوسکه. آیا این فکر شده بود یا حال و هوای شخصی خودت و یا گروه این جوری ایجاب می کرد؟
ـ نه فکر شده نبود، معمولاً هر آلبومی تحت تأثیر فضای ذهنی‌ است که ما در اون قرار داریم فکر می‌کنم در یک سالی‌ که داشتیم کارهای این آلبوم رو می‌نوشتیم، یه بازگشتی داشتیم به کارهای راک کلاسیک مقدار زیادی جی جی کیل و بلوز توی گوشمون بود و کلاً هم فکر می‌کنم شخصاً تو اون فضا راحت تر می‌نویسم.

به نظرم متفاوت ترین قطعه ی این آلبوم آهنگ کرامته، حتی متفاوت با کارهایی که در این سال ها از کیوسک شنیدیم. یک نسخه ی خشن تر از “زوربای ملایری” در آلبوم اولتون. اون جا هم روی صحبتت با یک قشر بخصوص از یک نسل پا در هواست که “متظاهرانه زندگی کردن و بی هویتی” بزرگترین ویژگی هاشونه. به نظر میاد در این نه سال خیلی عصبانی تر شدی، که البته قابل درک هم هست… داستان کرامت چیه؟
ـ کرامت حکایت همه ماست به نوعی، یک زندگی‌ دوگانه یک نوع سردرگمی بین آنچه ایده ال ما بوده یا فکر می کردیم باید باشه و آنچه واقعاً اتفاق افتاده و ما همه به نوعی مرعوبش شدیم، وا دادیم و سعی‌ کردیم با بزک کردن حقیقت تلخی‌ که شده ارزش روزمره جامعه ایرانی (چه داخل و چه خارج) دروغی که همه درش زندگی‌ می‌کنیم رو به جای حقیقت جا بزنیم و فکر کنیم همه چیز خوبه یا حد اقل ما خوبیم. یک نوع جوزدگی افراطی مریض گونه که سکه ی رایج شده یک کم عمقی و سطحی نگری با سس روشنفکری که گریبانگیر جامعه ایرانی‌ است. شک کردن، نقد کردن همه چیز‌هایی‌ که لازمه یه جامعه پویاست، یا حداقل بین روشنفکران و طبقه متوسط باید وجود داشته باشه تبدیل شده به الگو‌های پوشالی بسته بندی شده. کرامت اپیدمی است که ما گرفتارشیم.

تو معمولا دو جور ترانه می نویسی. ترانه هایی که اشاره ی مستقیم به مسائل سیاسی- اجتماعی روز دارن و ترانه هایی عاشقانه که معمولا تصویری از تنهایی و سرگشتگی و اتنظار ترسیم می کنن. معمولا در هر آلبوم کیوسک یک تعادل خوبی بین این دو مدل ترانه وجود داره. طبیعتا این یک امر تصادفی نیست، دوست دارم بدونم چقدر نسبت به این موضوع خودآگاهی وقتی داری می نویسی؟
ـ راستش من بارها گفتم ترجیح می دادم هیچ وقت مسائلی که بهشون میگین مسائل سیاسی در ترانه هامون وجود نداشت، ولی‌ ما ناظریم، ناظر روزهای زندگیمون هستیم که می گذرن و متأسفانه این روزها، این زندگی‌‌ها به شدت سیاست زده شده اند و تقصیر ما هم نیست، ما به عنوان کسانی‌ که ناظر این زندگی‌‌ها هستند و آنها را روایت و بازخوانی می کنند نمی تونیم ندیده بگیریم وقتی‌ کوچکترین چیز‌های زندگی‌ مثل تماشای والیبال به بحرانی سیاسی برای یک جامعه تبدیل میشن، نمی شه این ها رو از هم تفکیک کرد، متأسفانه زندگی‌ ایرانی‌ به شدت با سیاست گره خورده که این اصلا خوب نیست. حداقل برای یک ترانه سرا لذت بخش نیست.

به نظرم آلبوم “سه تقطیره” که همراه با نوازنده های مهمان به شکل زنده ضبط کردید کار فوق العاده ای بود.

آیا باز هم فکر چنین کاری هستید؟
ـ قصد داریم اجرای تورنتو رو ضبط کنیم، ۱۰ سال از اولین آلبوم کیوسک می‌گذره و فکر کنم ما در این مدت تجربه‌های زیادی کسب کردیم که برای گروه و حتی بقیه موزیسین‌های بیرون گروه هم آموزنده بوده، وقتی‌ به اولین آلبوم یا اولین ویدئو یا اولین اجرای کیوسک نگاه می‌کنم می‌بینم راه درازی رو طی‌ کردیم. ضبط آلبوم زنده یک هیجان و لذت و حسّی داره که آلبوم‌های استودیو ندارند و ضمن این که فرصتی است که نصیب هر گروهی نمیشه، ما قبلا یک بار این کارو انجام دادیم و الان می خواهیم به نوع دیگری و در تورنتو این تجربه رو تکرار کنیم.

kiosk-S*معرفی گروه کیوسک از ویکی پدیا برگرفته شده.

گروه کیوسک ۱۷ اکتبر همین جمعه ساعت ۸ شب در Revival Bar,783, College Street کنسرت دارد.
همچنین شنبه ۱۸اکتبر از ساعت ۶ تا ۸ شب ضبط زنده آلبوم موسیقی دارد.
برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.
تلفن اطلاعات: ۴۱۶.۲۲۳.۰۷۵۰
کتابفروشی پگاه

www.smallworldmusic.com
www.linkmusiclab.com