به گزارش ایران وایر، چهاردهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو  با دخالت پلیس و حضور لباس شخصی‌ها نیمه‌کاره ماند. ساعتی قبل از برگزاری این سالگرد که از قبل اطلاع‌رسانی شده بود مأموران انتظامی و لباس شخصی‌ها در امام‌زاده طاهر کرج مستقر شدند و شروع به فیلم‌برداری و عکسبرداری از کسانی کردند که به یاد و خاطره احمد شاملو روز دوم مرداد ۱۳۹۳ در قبرستان امام‌زاده طاهر کرج دورهم جمع شده بودند.

shamloo-2014

در این مراسم که از سوی کانون نویسندگان ایران برنامه‌ریزی‌شده بود، علی‌اشرف درویشان، فریبرز ریس دانا، ناصر زرافشان، رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین چهره‌های شناخته حاضر در این مراسم بودند. این یادبود با دخالت پلیس زودتر از وقت مقرر با این جمله ناصر زرافشان خاتمه یافت:  کشور ما کشور آزادی است، در این هوای گرم خیلی‌ها به این گورستان آمدند که شعر بخوانند. اما کانون را مجبور کرده‌اند که زودتر از وقت مقرر این جلسه را تمام کند، کانون ختم این جلسه را اعلام می‌کند با توجه به این که ما اینجا جرمی به‌جز شعر خواندن نداریم.

ناصر زرافشان و فریبرز رئیس دانا بر مزار شاملو

ناصر زرافشان و فریبرز رئیس دانا بر مزار شاملو

 

اطلاعیه کانون نویسندگان ایران به مناسبت چهاردهمین سال درگذشت احمد شاملو

گرامی‌داشت شاعری که سرود: “بیهوده مرگ/ به تهدید/ چشم می دراند”

«اهمیت و ارجِ زندگی در همین است که موقت است، که تو باید جاودانگیِ خودت را در جایِ دیگر نشان بدهی؛ و آنجا انسانیت است»

دومِ مرداد سالروزِ درگذشتِ شاعری است که خاک را سبز می خواست و یقین اش بود که هستی معنایِ خود را با انسان محک می زند. احمدِ شاملو (۱۳۷۹ – ۱۳۰۴) شاعر، مترجم، نویسنده، پژوهش گر و عضوِ برجسته یِ کانونِ نویسندگانِ ایران اکنون چهارده سال است که قلمش از تکاپو بازایستاده اما قلبش در حنجره یِ بسیارانی که شعرهایش را زمزمه می کنند همچنان می تپد. این تداومِ زیست ادبی وامدار دو ویژگی در کارهای او است: زیبایی کلام و عمق کلام . نزد ا. بامداد «گلو را بایسته تر آنکه زیباترین نام ها را بگوید» و چنین است که از گلویِ سروده هایش نام هایِ زیبا فراوان شنیده می شود که «انسانِ آزاد» سرآمدِ آنهاست؛

انسانِ آزاد بدون آزادیِ انسان به دست نمی آید. نکته ای که نه تنها چراغِ راهِ آفرینشِ آثار شاملو در بیش از نیم قرن تلاش جان فرسایِ هنرمندانه اش بود، بلکه به زندگیِ اجتماعی و فردی او نیز جهت داد و بازش داشت از آنکه به اسمِ مصلحت به دامنِ قدرت مداران و حکومت گرانِ ضدآزادی درغلتد.

کانون نویسندگان ایران در چهاردهمین سال درگذشت این شاعر بزرگ یاد او را گرامی می دارد و روز پنج شنبه دوم مرداد ساعت پنج بعد از ظهر به همراه دیگر دوستداران او مزارش را گلباران می کند.

کانون نویسندگان ایران/۲۹تیر ۱۳۹۳