Farhad-Farsadi-n

بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده توسط اداره راهنمایی و رانندگی- نمایندگان مجلس و شرکت های بیمه طرحی در دست اجراء است که در نظر دارد بدون چشم پوشی کلیه متخلفان رانندگی را که به هر نحوی تخلفشان به تلفن همراه مربوط می شود، تشدید نمایند. این تصمیم جمعی به این علت حایز اهمیت تشخیص داده شده چون مسئولان ذیربط به عمق اثرات تخریبی آن در جامعه جوان کشور پی بردند و آن را تخلف زیر بنایی می دانند و اطمینان حاصل کردند که اگر با آن به شدت مقابله نکنند در نهاد جامعه رخنه کرده و باعث صدمات و تلفات جانی و مالی فراوانی خواهد شد. از این رو در قانون جدید نه تنها بخشودگی وجود ندارد، بلکه به سن و سال هم توجه نمی شود، هر کسی چه جوان چه مسن در حین رانندگی اگر از تلفن همراه خود استفاده کند مشمول این جرایم سخت شده و سالها این تجربه تلخ در سابقه اش باقی خواهد ماند.
در آخرین تحقیقات منتشر شده توسط موسسه روانشناسی و اعتیاد درمانی کانادا آمده است که یک سوم از کلیه دانش آموزان رده تحصیلی کلاس ۱۰ الی ۱۲ انتاریو که حدود ۱۰۸۰۰۰ نفر را تشکیل می دهند اقلا یک بار در سال گذشته در حین رانندگی با تلفن همراه خود تماس گرفته و چندین بار با مخاطبان “تکس” رد و بدل نمودند. ۴۶ درصد این گروه کلاس ۱۲ بوده و اعتقاد داشتند که قابلیت کنترل اتومبیل را با وجود تلفن همراه داشتند و مشکلی وجود نداشته است.
همین موسسه اذعان داشته است که با تبلیغات و آموزش در خصوص تقلیل تخلفات از قبیل مستی در حین رانندگی بسیار موفق بوده اند و برای همین مساله هم الگوبرداری از روش قبل را مفید می داند.
جهت اطلاع شما خوانندگان محترم تخلفات یاد شده طی ۲۰ سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.
جریمه استفاده از تلفن همراه ۳ امتیاز منفی در گواهینامه و پرداخت ۱۰۰۰ دلار جریمه نقدی بوده است که در حال حاضر مسئولان در صدد افزایش آن می باشند.
وزیر راه و ترابری آقای استیون دل دوسا بر این باور است که قشر جوان کشور هنوز به مهم بودن این مساله اعتقاد ندارد و نمی داند که تمرکز حواس برای راننده از اهم امور است. از این رو بایستی در تمامی مراکز اطلاعات جمعی و رادیو و تلویزیون و نشریات بر این مهم تاکید شده و بازتاب اثرات مخربش بر همه روشن شود.
این قانون یک استثناء دارد و آن تلفن به ۹۱۱ در حین رانندگی است. اگر راننده بنا به دلیلی برای حفظ جان خود یا سرنشینان یا هر یک از اشخاص ثالث مجبور باشد که در حین رانندگی با ۹۱۱ هم تماس بگیرد این مورد مستثنا است. این قانون حتی در دست داشتن تلفن همراه را حین رانندگی تخلف محسوب می کند.
بر اساس آمار در ۳ سال گذشته حدود ۲۳۵۰۰۰ مورد برای تلفن همراه و جرایمش در دادگاه تشکیل شده و از این میان جرایم دیگری به آن الصاق گردیده که از آن جمله می توان موارد زیر را نام برد:
۱ ـ رانندگی بدون توجه ۲ ـ رانندگی خطرناک که هر یک از موارد یاد شده دارای ۱۵۵ و ۲۸۰ دلار جریمه نقدی است. البته انتاریو تنها ایالتی نیست که در این خصوص عملیاتش را شدت بخشیده بلکه در ۶ ایالت و ۲ تریتوری دیگر هم همین جرایم منتظر رانندگان خاطی است.
اکثر شرکت های بیمه ۲ جریمه در طی ۳ سال را با کمی افزایش در حق بیمه می پذیرند ولی جریمه سوم باعث افزایش بسیار زیاد و در بعضی از مواقع قطع ارتباط بیمه ای است و راننده خاطی را مجبور می نماید تا شرکت بیمه اش را عوض کند و به گروه شرکت های غیر استاندارد ملحق گردد.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.
farsadi@insurefar.com