بهار جاودانی و نوروز باستانی بر تمام هموطنان مبارک

haji-firooz

تعدادی از حاجی فیروزهای الکی خوشی که به بهانه رسیدن بهار و عید نوروز و چرت و پرت هایی از این دست  از مردم اخاذی می کردند و آنان را به خنده می انداختند، به اتهام گرفتن رشوه علنی در خیابان ها دستگیر شدند.

آنها بی توجه به اینکه مردم شب عیدی صد جور گرفتاری و بدبختی دارند، قصد منحرف کردن افکار عمومی از غم و غصه هایشان را داشتند و سعی می کردند با رقصیدن و خندیدن و خواندن اشعار فکاهی  مردم را به خنده بیندازند.

یکی از آنها هنگام دستگیری قسم می خورد و ادعا می کرد که نه تنها نیت سوئی نداشته بلکه قصد داشته است آمدن بهار و عید نوروز را به مردم نوید بدهد، اما ماموری که او را دستگیر می کرد به او گفت مگر مردم خودشان از گران شدن و دولا پهنا شدن قیمت اجناس نمی فهمند کی عید می شود که تو نیم وجبی مردنی می خواهی آنها را با خبر کنی؟

مامور مربوطه که خود را ” المامور و معذور” می نامید به حاجی فیروز مربوطه گفت از مردم خجالت نمی کشی از بابانوئل خجالت بکش. تو از مردم رشوه می گیری، اما او به مردم هدیه می دهد.

اتهام دیگر حاجی فیروزهای بازداشت شده، تلاش برای زنده کردن دوران ارباب و رعیتی و خطاب کردن مردم به عنوان ” ارباب خودم ” است که ظاهراً این اتهام شوخی بردار نیست!

۱۵میلیون کیلومتر دلار گم شده!

 

تصور می کنم همانطوری که شاهی و صنار قدیم مان تبدیل به ریال و تومان و دلار شد و”وجب” و “ذرع”مان تبدیل به دسیمتر و میلیمتر و متر شد، باید واحد اسکناس هایمان را نیز تغییر بدهیم که قابل لمس باشد؟

مثلا یک آدم معمولی چه می داند یک میلیارد دلار یعنی چی؟ اما اگر به او بگویی با پولی که در زمان آقای احمدی نژاد گم شده می شود سه دور دورکره زمین را فرش کرد، شاید حالی اش بشود که چه بلایی سرش آمده؟

آقای عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی به سایت اعتدال گفته است بین ۱۰۰تا۱۵۰میلیارد دلار از درآمد ملی ایران در زمان پاک ترین دولت تاریخ ـ آقای احمدی نژاد ـ گم شده است.

خود من تا به حال اینقدر پول نداشته ام بنابراین دقیقاً نمی دانم چند کیلو یا چند تن اسکناس می شود ولی از دوستم که معلم مدرسه است و ماهی پانصدهزار تومان حقوق می گیرد پرسیدم،  گفت خیلیه. از حقوق یک سال منهم بیشتر میشه!

این آقا معلم بعد از شوخی نامربوط و بی مزه ای که با خودش کرد گفت، اینجوری نمی تونم حالیت کنم ولی اگر طول۱۵۰ میلیارد دلار را  حساب کنی، راحت تر می فهمی که یعنی چی:

بعد یک تکه کاغذ و یک خودکار برداشت و شروع کرد به نوشتن وگفت فرض کن که هراسکناس یک دلاری، ده سانتیمتر طول داشته باشد. حالا ۱۵۰ میلیارد اسکناس یک دلاری را باید در ۱۰ ضرب کنی تا بفهمی طولش چقدر می شود. بعد نوشت وگفت می شود ۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ سانتیمتر.

این عدد را تقسیم بر صد که بکنیم می شود ۱۵ میلیارد متر. هر کیلومتر، هزار متر است بنابراین ۱۵ میلیارد متر را تقسیم می کنیم بر هزار که می شود ۱۵ میلیون کیلومتر .

بعد از من پرسید خب، محیط کره زمین را که می دانی؟ ۴۰۰۷۵ کیلومتر است و با خنده گفت زنگ تفریح تمام شد و من باید بروم سر کلاس. حالا خودت ۱۵ میلیون را تقسیم کن بر ۴۰۰۷۵ و ببین  با پولی که گم شده  چند بار می شود دور تا دور کره زمین را با اسکناس یک دلاری فرش کرد.

دوستم که رفت سر کلاس، من به خودم گفتم اگر واقعن بخواهیم بگردیم و ببینیم این اسکناس ها چی شده، باید یک جستجوی همگانی انجام دهیم. یعنی تمام ما ۷۵ میلیون آدم (البته اگر داخل آدم حسابمان بکنند) باید همه جای خانه هایمان را بگردیم شاید پول ها را پیدا کنیم!

از آپارتمان شما خبر ندارم، ولی توی آپارتمان ما ۶۵ متر بیشتر از این دلارها جا نمی گیره. فرض کنیم که ۶۵ مترش توی خانه ما باشد، بقیه اش لابد در منزل شماست؟! لطفن همه جای منزل تان حتی زیر اون فرش قدیمیه را بگردید اگر پیدا کردید خبر بدهید و پاک ترین دولت تاریخ را از نگرانی نجات دهید.

گریند برآن دیده، کاینجا نشود خندان!

khobregan

به این عکس که از فعالیت مجلس خبرگان گرفته شده! خیلی ها ایراد گرفته اند. دو نفر خوابیده اند، یک نفر نشان می دهد که با سردرد شدید می سوزد و می سازد و نفر چهارم هم که به رحمت ایزدی رفته است و عکسش را گذاشته اند که لابد کسی جایش ننشیند؟

طنزنویسان مختلفی در این مورد مطلب نوشته اند از جمله اینکه پرسیده اند کسی که مرده بطری و لیوان آب و میکروفن می خواهد چکار؟ غافل ازاینکه این عکس نشان می دهد که مجلس خبرگان برای اداره مملکت تنها به فکر زنده ها نیست، بلکه مراقب است اموات نیز کم وکسری نداشته باشند!

این ماشین مال شماست؟

آدم خوب که فکرش را می کند می بیند اینکه می گویند ۴۰ درصد مردم ایران زیر خط فقر هستند و معلم ها و کارمند و کارگرها هشت شان گرو نه شان است و و و… فقط سیاه نمایی و حرف مفت است.

اگر مردم ایران واقعن درمانده و بی پول باشند، این اتوموبیل سیصد هزار دلاری با شماره ایران توی خیابان های تهران چکار می کند؟ و اگر این اتوموبیل مال یک معلم نیست، پس مال کیه؟ میگن معلم ها الان ماهی پانصد ششصد هزار تومن حقوق می گیرند. والا رئیس جمهور آمریکا هم ماهی پانصد ششصد هزار دلار گیرش نمیاد!cars

* میرزاتقی خان یکی از روزنامه نگاران و طنزنویسان پیشکسوت ایران و از همکاران تحریریه ی شهروند است.