اخبار جلسات هفتگی نه‌ما‌نه‌سینما

هفته چهارم بررسی‌ فصل “برخورد مسیر ها” با پخش فیلم ” ای، برادر کجایی” از برادران کوئن با ارائه دکتر محمود خوش چهره شنبه شب برگزار شد. فیلم فوق که از پرفروشترین فیلم‌های برادران کوئن است به داستان فرار سه زندانی و تلاش ناموفق آنها برای دستیابی به مبلغ هنگفت پول دزیده شده‌ای اشاره می‌کند، و در این میان برخورد آنها با افراد و شرایط متفاوت در بستر رکود اقتصادی آمریکا در دهه سی‌ را به تصویر می‌کشد.

خوشچهره، در بخش ارائه، پس از اشاره به کارنامه سینمایی این دو برادر، به استفاده این دوبرادر از ژانر‌های مختلف و التقاطی اشاره کرد. به نظر او فیلم فوق ترکیبی‌ از ژانر کمدی، جاده‌ای و حماسی است و همچنین به اشکال مختلف به نوشته‌های ادیسه هومر و سایر داستان‌های نشات گرفته شده از مسیحیت اشاره دارد. بدین واسطه، فیلم  فوق چند لایه است و دارای ساختار پست مدرن می‌باشد. از نظر خوشچهره این فیلم با وجود عدم نمایش فضای واقعی‌ آن زمان دوران جامعه آمریکا به ویژه از لحاظ شرایط اقتصادی، از لحاظ سیاسی به خونی نمایانگر خوب جو نژاد پرستانه ایالتهای جنوبی است و همچنین به خوبی فساد اخلاقی این ایالت‌ها را نشان می دهد.

خوشچهره  با اشاره به موسیقی محلی استفاده شده در فیلم، آن را المان تداعی کننده‌ی فضای ملتهب آن زمان دانست. خوشچهره همچنین در مقایسه با کار‌های رابرت آلتمن دیگر کارگردان آمریکایی‌، کار‌های برادران کوئن را، فاقد نقد و درگیر شدن مستقیم با نظام حاکم موجود دانست و از این منظر انها را اشخاصی با زبانی کنایه وار و خود بازتابنده دانست.

o-brother-film-poster

در قسمت پرسش و پاسخ، سئوالاتی در ارتباط با نگاه برادران کوئن به متافیزیک، علم و فلسفه پست مدرن پرسیده شد و عده‌ای با اشاره به ساختار کمدی فیلم آن را نقطه‌ی ضعف فیلم از لحاظ بی‌روح کردن محتوا‌ی فیلم دانستند. همچنین گروهی دیگر، با تاکید به بازی جرج کلونی، آن را تماشاگر پسند و نه لزوماً قویتر از لحاظ داستانی دانستند.

همچنین دکتر خوش چهره در این قسمت، در ادامه صحبت‌های قبلی‌ خود، با تاکید بر عوامل فنی‌ فیلم مثل نگاه و زاویه دوربین به تحلیل چند صحنه از این منظر پرداخت. او اشاره نمود که از لحاظ ساخت  کارگردانان با اضافه کردن فیلتر، رنگ فیلم را به قهوه‌ای تغییر داد.

در قسمت انتخاب صحنه تاثیر گذار فیلم، عده‌ای به نماد‌های استفاده شده در فیلم مثل گاو، سیل و صلیب اشاره کردند و گروهی دیگر شخصیت پردازی‌های داستان از جمله سه کاراکتر اصلی‌، و همچنثین پردازش شخص کور و سیاست مداران فرصت طلب را خلاقانه در فیلم بر شمردند.

هفته آینده روز شنبه اول مارس، فیلم “باکت لیست” ساخته راب رینر با ارائه شهین نوروز اکران می شود..

این جلسه، شنبه اول مارس از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در اتاق ۵۱۵۰ ساختمان اویزی در دانشگاه تورنتو برگزار خواهد شد

برنامه ی هفتگی “نه‌ما‌نه‌سینما” به همت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تورنتو، روزهای شنبه در این دانشگاه برگزار میشود.

اخبار جلساتِ از طریق

namanacinema@gmail.com

قابل پیگیری است.