مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا (آی سی اچ آر):  الکس نیو، وکیل دادگستری و دبیر کل سازمان عفو بین الملل در کانادا و عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری، مدافع حقوق بشر و زندانی سیاسی در ایران، جایزه حقوق بشری سال ۲۰۱۳ مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا (آی سی اچ آر) را در روز یکشنبه ۲۴ نوامبر در تورنتو به صورت مشترک دریافت کردند. این جایزه برای قدردانی از کوشش مدافعان حقوق بشر در داخل یا خارج ایران اعطا می شود.

بر اساس نظر کمیته داوری در مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا که برای حمایت از حقوق بشر در ایران و کشورهای همسایه ایران فعالیت می کند، امسال آقایان الکس نیو از کانادا و عبدالفتاح سلطانی از ایران به دلیل سال ها فعالیت در دفاع از حقوق بشر و پیشبرد ارزش های حقوق بشری به عنوان برندگان مشترک جایزه حقوق بشری این مرکز در سال ۲۰۱۳ انتخاب شده اند.

میهمانان و سخنرانان مراسم گالای سالانه مرکز بین المللی حقوق بشر ایران

میهمانان و سخنرانان مراسم گالای سالانه مرکز بین المللی حقوق بشر ایران

جایزه عبدالفتاح سلطانی را پرفسور اروین کاتلر وزیر سابق دادگستری کانادا و استاد حقوق به آقای غلامحسین رئیسی وکیل سابق دادگستری در ایران تحویل داد. آقای رئیسی با دریافت این جایزه، پیام آقای عبدالفتاح سلطانی را قرائت کرد. جایزه آقای الکس نیو را دکتر هوشنگ بوذری عضو هیئت مدیره آی سی اچ آر به خانم شامیلا ستارام رئیس سازمان عفو بین الملل کانادا تحویل داد. خانم ستارام این جایزه را از طرف الکس نیو دریافت و پیام آقای نیو را برای حاضران قرائت کرد.

در جریان برگزاری مراسم سالانه آی سی اچ آر، پرفسور آروین کاتلر، سناتور لیندا فوروم، وزیر ایالتی انتاریو آقای دیوید زیمر، جیم کریجیانیس نماینده مجلس، ماتیوس بازاجیانی عضو هیئت مدیره شورای سوریه ای کانادایی ها و حمید قاسمی شال زندانی سیاسی سابق ایرانی، اردشیر زارع زاده (حسن) مدیر اجرائی مرکز، شایان شاملو زندانی سیاسی سابق ایران در ترکیه سخنرانی کردند. در این صحبت ها به موارد نقض حقوق بشر در ایران، سوریه، ترکیه و عراق پرداخته شد.

اردشیر زارع زاده، مدیر اجرائی مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا،  در سخنان خود از تصویب پیش نویس قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران و سوریه توسط کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در هفته گذشته استقبال کرد و گفت این اقدام پیام قاطعی به دولت ها برای توقف سرکوب مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی می فرستد. او گفت دولت کانادا در نوشتن پیش نویس مربوط به ایران نقش اصلی را داشته و امیدواریم کانادا به تلاش خود در راستای حمایت از حقوق بشر ادامه دهد چرا که دولت هایی چون ایران و سوریه نشان داده اند که در نبود یک زبان قاطع و جدی حاضر به رعایت حقوق بشر نیستند.

این جایزه در سال ۲۰۱۲ به مهندس عباس امیرانتظام و در سال ۲۰۱۱ به مهندس حشمت الله طبرزدی اختصاص یافت.

حسین رئیسی وکیل و فعال حقوق بشر جایزه عبدالفتاح سلطانی را دریافت کرد و پیام او را برای حاضران خواند

حسین رئیسی وکیل و فعال حقوق بشر جایزه عبدالفتاح سلطانی را دریافت کرد و پیام او را برای حاضران خواند

 

عبدالفتاح سلطانی در کارنامه فعالیت های مدنی و حقوق بشری خود تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر، و کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه را دارد. آقای سلطانی در طول ۲۴ سال اشتغال به حرفه وکالتش دفاع از پرونده های فعالان دانشجویی، کارگری، معلمان، اقلیتهای قومی و دینی همچون بهائیان، نوکیشان مسیحی، کرد و آذری و … را در کارنامه خود دارد که بدون دریافت حق الوکاله یا حق الزحمه آنها را پذیرفته است. او دارای ۱۳ سال حکم زندان است.

 

الکس نیو (رابرت الکساندر نیو) دبیرکل سازمان عفو بین الملل در چند دهه اخیر فعالیت های قابل توجهی در دفاع از حقوق بشر در ایران و کشورهای همسایگی ایران داشته است و در سازمان عفو بین الملل کمپین هایی برای دفاع از زندانیان سیاسی راه اندازی کرده است. او همچنین رئیس سازمان کانادایی عدالت در دنیا است.

*

 

پیامی از پشت دیوارهای بلند زندان اوین

حسین رئیسی، وکیل و پژوهشگر حقوق بشر که به نمایندگی از سوی عبدالفتاح سلطانی جایزه را دریافت کرد و پیام او را خواند، متن زیر را در این رابطه نوشته است:

یکشنبه سوم آذر ماه ۱۳۹۲ به نمایندگی از همکار شجاع و قهرمان و شرف جامعه وکالت در ایران، آقای عبدالفتاح سلطانی در شهر تورنتو کانادا در مراسمی که برای تقدیم جایزه حقوق بشر به ایشان و الکس نیو مسئول سازمان عفو بین الملل در کانادا به وسیله سازمان بین المللی حقوق بشر ایران در کانادا برگزار شده بود شرکت کردم و  پس از دریافت جایزه پیام ایشان را قرائت نمودم.

آروین کاتلر، دیوید زیمر و ماتیوس بازاجیانی (بالا) ـ پایین جیم کریجیانیس، حسن زارع زاده اردشیر (راست) ـ حمید قاسمی شال، سناتور لیندا فروم، آنتونلا مگا، حسن زارع زاده اردشیر

آروین کاتلر، دیوید زیمر و ماتیوس بازاجیانی (بالا) ـ پایین جیم کریجیانیس، حسن زارع زاده اردشیر (راست) ـ حمید قاسمی شال، سناتور لیندا فروم، آنتونلا مگا، حسن زارع زاده اردشیر

پر واضح است که اختصاص جایزه ای نمادین به یکی از وکلای دادگستری و مدافعان حقوق بشر باعث ارج نهادن به جایگاه رفیع و انسانی یک مدافع راستین حقوق انسانها است. کسی که صرفا به دلیل اشتغال به وکالت دادگستری و تصدی وکالت در پرونده های سیاسی، عقیدتی و حقوق بشری و مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر با خانم شیرین عبادی و جمعی دیگر از همکاران وکیل و به دلیل دریافت جایزه حقوق بشر نورمبرگ آلمان به ۱۳ سال زندان و تبعید و محرومیت از اشتغال به وکالت محکوم شده است، شایسته تکریم به وسیله مردم ایران در وهله نخست و کوشندگان حقوق بشر در سراسر دنیا در درجه بعد خواهد بود.

این پیام می خواهد به همه ما انسانها یادآوری نماید که حقوق بشر چیست و چگونه به صورت مستمر و سیستماتیک در ایران به وسیله نهاد حاکمیت نقض میگردد، اگر چنین نبود، اینک صاحب پیام در زندان نبود.

آقای سلطانی چنین شروع میکند:” سلام و درود خود را از پشت دیوارهای بلند زندان اوین تقدیم شما نموده و ازتوجهتان به موضوع حقوق بشر و نقض آن در ایران تشکر می کنم.”

سپس به تاریخ ۴۵ ساله پیوستن ایران به میثاق های بین المللی و الزام آور حقوق مدنی سیاسی و اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره می نماید و متذکر می گردد که این حقوق در ایران نه تنها تامین نمی گردد، بلکه همواره نقض میشود،  چنانچه می گوید:” باید بگویم امروز ایران در مراجع بین المللی حقوق بشری نه به عنوان کشوری دمکرات و آزاد بلکه به عنوان یکی از کشورهای ناقض حقوق بشر معرفی شده و در صدراین لیست قرارگرفته است. چرا که در ایران امروز از دین و اعتقادات مذهبی حاکم بر ایران به عنوان ابزاری برای نهادینه کردن انواع تبعیضات جنسیتی، قومیتی، مذهبی و اعتقادی استفاده می شود.”

 پیام مفصل این وکیل زندانی خود حکایت از استبدادی می نماید که با ابزارهای قوانین جزایی و دستگاه اختصاصی دادگاه های انقلاب تحت فرمان نهادهای امنیتی او و بسیاری از وکلای دادگستری را  متحمل فشارهای ناروا، روانه زندان و یا ناچار به ترک کشور کرده است. از نظر ایشان:” هر گونه انتقاد و یا اعتراض به عملکرد هریک از مسئولان مملکتی، مخالف امنیت کشور تلقی می شود، احزاب و گروه های سیاسی فعالیت آزادانه نداشته و گروه های بزرگی از مردم محروم از حق مشارکت سیاسی هستند ، انتخابات، آزاد نیست، قوانین جزائی به وسیله ای برای سرکوب منتقدان و معترضان تبدیل شده است. وکلا و مدافعان حقوق بشر به ممنوعیت خروج از کشور، محرومیت از عضویت در هیأت مدیره کانونهای وکلای دادگستری، محرومیت از وکالت، ممنوعیت اشتغال به تدریس در دانشگاه ها، بازداشت غیر قانونی، تحمل انفرادی، حبس و زندان و تبعید در مناطق بد آب و هوا، خروج  و تبعید اجباری از کشور، مصادره اموال و… محکوم شده و می شوند و حتی خانواده های آنان نیز از فشار نهادهای امنیتی در امان نبوده اند.”

آقای سلطانی دست از مبارزه مدنی خود بر نداشته و در اندیشه حقوق زندانیانی است که هر روز در مقابل چشم او نادیده گرفته میشوند. او دیدن ظلم در زندان های را بر نمی تابد و در همین رابطه دلایل اعتصاب غذای اخیر خود را مرتبط با این موضوع می داند و اشاره می کند:” مشاهده درد و رنج زندانیان بیماردر شرایط نامطلوب زندان و دیدن مرگ مظلومانه ی خاموش و تدریجی آنان روح و جان انسان را می فرساید. طبیعی است برای یک وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر مشاهده هر روزه موارد نقض حقوق زندانیان و قرار دادن آنان در وضعیتی خلاف موازین انسانی امری است تحمل ناپذیر و بدیهی است که همه راه های قانونی را برای رفع این وضعیت طی می کند اگر چه که خود زندانی ظلم و بی عدالتی باشد. و آن گاه که همه راه های رفته ی قانونی و نامه نگاری های اداری بی پاسخ بماند تنها یک راه برای فریاد و بیان این دردها باقی می ماند و آن گذشتن از سلامتی و جان است که با اعتصاب غذا شروع  می شود. علیرغم اینکه اعتقادی به انتخاب اعتصاب غذا برای بیان خواسته ها و مبارزه با بی عدالتی و ظلم ندارم، ناگزیر شدم تا با اعتصاب غذای خود صدای خاموش زندانیان بیمار بویژه زندانیان شناخته نشده و کمتر شناخته شده باشم، البته نتایجی داشته است اما لازم است به طور مداوم پیگیر وضعیت زندانیان بیمار باشیم تا دیگر شاهد زندانی بیماری نباشیم که رسیدگی به وضعیت سلامت او به فراموشی سپرده شده باشد.”

پیام این وکیل شجاع و دربند زندان های بی عدالتی و نابرابری جمهوری اسلامی با این عبارت خاتمه می یابد.” به ناقضین حقوق بشر در سراسر جهان و بویژه در ایران اعلام می کنم با زندان، زنجیر و شکنجه می توان جسم انسان را ناتوان و در بند کرد اما روح او را و اندیشه او را هرگز نمی توان تضعیف و یا در بند کرد. مدافعان حقوق بشر در هرکجا که باشند احترام به کرامت ذاتی انسانها و دفاع از حقوق آنان جزئی از زندگی و حیاتشان است.”

عکس ها از سیاوش بهمن