این صفحه به بهائیان اختصاص دارد

گفتاری در تاریخ آئین بهایی

روز ۱۲ نوامبر مصادف است با تولد حضرت بهاءالله، این روز را بهائیان در سرتاسر عالم روز مقدس شمرده جشن می گیرند.

حضرت بهاءالله در خاندان یکی از اشراف و اعیان بزرگ عهد قاجار میرزا عباس نوری مشهور به میرزا بزرگ از زادگان  نوادگان سلسه ساسانی در تهران تولد یافت.

روزگار کودکی و جوانی را در کمال راحتی، نعمت و رفاه سپری نمود  و وقت و سرمایه خود را صرف کمک و مراقبت از فقرا نمود.

در باره دوران کودکی و عنفوان زندگانی حضرت بهاء الله همین قدر پیداست که رفتار و کردار و تمایلاتش در همان آغاز در انظار بسیار شفگت انگیز جلوه می نمود. حضرت باب در آثار خود به ظهور  قریب الوقوع موعود همه ادیان جهان اشاره کرده اند. بعد از چندی ایمان ایشان به دین حضرت باب که در سال ۱۸۴۴ میلادی در ایران بوجود آمد باعث زندانی شدن حضرت بهاء الله گشت. از ایران به عراق، ترکیه، و آخر الامر به فلسطین تبعید شدند.

حضرت بهاءالله طی دوران طولانی تبعید آثار متعددی به وحی الهی نازل فرمودند که تعدادشان به ۱۰۰ جلد می رسد. این آثار نازله دربردارنده آثارعرفانی،تعالیم اجتماعی و اخلاقی،احکام،قوانین و اعلان متهورانه ظهور شاهان و فرمانراوایان جهان از جمله ناپلئون سوم، ملکه ویکتوریا، پاپ پی نهم، ناصرالدین شاه، ویلهم اول قیصر آلمان، فرانس ژوزف امپراطور اتریش و … دیگران می شود.

پیام اصلی حضرت بهاءالله برای نوع انسان در این عصر پیام وحدت و عدالت است. ایشان در دو مورد از بیانات خود که زیاد مورد استناد قرار می گیرد، می فرمایند(مضمون) محبوب ترین چیزها در نزد من انصاف است. عالم یک وطن محسوب است و اهل زمین ساکنین آن. علاوه بر این می فرمایند مقصود اصلاح عالم و راحت امم بوده. این اصلاح و راحت ظاهر نشود، مگر به اتحاد و اتفاق.این است تجویز خداوند طبیب و حکیم الهی برای درمان جهان بیمار ما این عبادت امروز جزئی از جریان اصلی تفکر در جهان معاصر است.

طبیعت انسان به نحوی که در آثار حضرت بهاءالله تصویر شده است تصویری از کرامت و شرافت ذاتی، ایشان در بیانی از جانب خداوند می فرمایند(مضمون): انسان را به مثابه معدن که دارای احجار (سنگ های قیمتی) مشاهده نما به تربیت جواهر آن به عرصه شهود آید و عالم انسانی از آن منتفع گردد و نیز می فرمایند:هر انسانی قادر به شناسایی خداوند است، تنها چیزی که مورد نیاز است میزانی از انقطاع است.

حضرت عبدالبهاء فرزند حضرت بهاءالله که توسط ایشان به عنوان جانشین انتخاب شدند رسالت پدر خویش را با این عبارات توصیف می فرمایند:

او (حضرت بهاءالله) همه این مصائب را حمل فرمود، همه این بلایا و رنج ها را تحمل نمود تا مظهر عبودیت و خدمت در این عالم انسانی ظاهر گردد. صلح اعظم تحقق یابد، نفوس انسانی ملائکه آسمانی شوند،معجزات ملکوت در میان مردمان ظاهر شود، ایمان انسان ها محکم و کامل شود،فکر بشر که موهبت گرانبها و بی نظیر الهی است در هیکل انسانی نهایت کمال حاصل نماید،قلوب ما روشن و درخشان شود،ارواحمان جلال یابد،سیئاتمان(گناهان) بَدَل به حسنات گردد،جهلمان علم شود،به ثمرات حقیقی انسانیت برسیم و کمالات آسمانی کسب کنیم. هر چند این جهانی هستیم در ملکوت آسمانی سیر نمائیم. هر چند فقیر و بی چیزیم از گنج حیات ابدی بهره گیریم. برای این مقصد بود که تحمل این بلایا و مشقات فرمود.

خواننندگان عزیز ما شما را دعوت می کنیم تا اطلاعات بیشتری در باره حیات و رسالت حضرت بهاءالله کسب کنید و آثار مقدسی که توسط ایشان نازل شده است را مطالعه نمائید.

خوانندگان عزیز، در صورتیکه مایل به دریافت نسخه ای از مقاله فوق از طریق ایمیل هستید و یا راجع به  تعالیم بهائی سؤالی دارید لطفا با ما تماس بگیرید:     پیامگیر :     ۷۴۰۰-۸۸۲-۹۰۵         ،      ایمیل:  anyquestionsplease@gmail.com

وب سایت برای برخی از کتابهای فارسی بهائی  :      www.reference.bahai.org/fa