رادیو فردا: ادامه رویارویی میان باراک اوباما با جمهوری‌خواهان بر سر مسئله طرح بیمه همگانی باعث شد تا تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا در روز چهارشنبه دومین روز خود را سپری کند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، این رویارویی باعث شده تا باراک اوباما سفر خود به مالزی را که قرار بود یازدهم اکتبر انجام شود لغو کند.

گزارش‌ها حاکی است تازه‌ترین گفت‌وگوها میان اعضای کنگره از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته و اختلافات هم‌چنان باقی است.

در نتیجه این روند، جمهوری‌خواهان در مجلس آمریکا هم‌چنان از تصویب لایحه بودجه سر باز می‌زنند و ۸۰۰ هزار کارمند دولتی که از روز سه‌شنبه به مرخصی اجباری بدون حقوق رفته‌اند هم‌چنان در مرخصی هستند.

us-shutdown-H

به دنبال اختلاف مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بر سر لایحه بودجه این کشور، بخش‌هایی از دولت آمریکا به حال تعطیلی در آمد و حدود ۸۰۰ هزار کارمند بخش خدماتی به مرخصی بدون حقوق رفتند.

در روزهای گذشته مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در دست جمهوری‌خواهان است، ابتدا به لغو مالیات بر تجهیزات پزشکی رای داد و پس از آن با به تعویق انداختن یک‌ساله قانون نظام بهداشتی و بیمه همگانی دولت اوباما که به «اوباماکِر» مشهور است، موافقت کرد.

سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار دمکرات‌هاست با این خواست مجلس نمایندگان موافقت نکرد.

تعطیلی پارک‌های عمومی و برخی اماکن همگانی، از جمله محوطه توریستی مجسمه آزادی، زندان توریستی آلکاتراز، پارک یوسمیتی، و باغ وحش ملی واشنگتن از روز سه‌شنبه از پیامدهای بحران بودجه آمریکا بوده است.

در همین حال دادگاه‌ها تنها تا ده روز دیگر با استفاده از یک صندوق اضطراری قادر به کار هستند و پس از آن تنها می‌توانند به پرونده‌های بسیار مهم رسیدگی کنند.

جلد شهروند 1458

جلد شهروند ۱۴۵۸

بنا بر گزارش‌ها، مدارس در آمریکا هم‌چنان باز می‌مانند اما وام‌های دانشجویی و بورس‌های تحصیلی تا اطلاع ثانوی پرداخت نمی‌شود.

این گزارش‌ها حاکی است که کمک‌هزینه به بیکاران در آمریکا هم‌چنان پرداخت می‌شود اما درخواست‌های جدید برای کمک‌هزینه تنها پس از بازگشایی بخش‌های تعطیل‌شده دولت ممکن خواهد شد.

بسته شدن بخش‌هایی از بیمارستان‌ها از جمله پلی‌کلینیک‌ها از دیگر عواقب درگیری دو حزب اصلی آمریکا بر سر مسئله بیمه درمانی است.

باراک اوباما روز سه‌شنبه جمهوری‌خواهان را متهم کرد که «یک جهاد ایدئولوژیکی» به راه انداخته‌اند تا «مانع دسترسی میلیون‌ها آمریکایی به بیمه درمانی ارزان شوند.»

اوباما جمهوری‌خواهان را متهم می‌کند که برای ایجاد مانع بر سر راه اجرای طرح بیمه همگانی، دولت او را «به گروگان گرفته‌اند» و جمهوری‌خواهان نیز به نوبه خود می‌گویند طرح بیمه به «افزایش خطرناک قدرت دولت» می‌انجامد.

جمهوری‌خواهان هم‌چنین می‌گویند که تقصیر تعطیلی‌ها بر گردن اوباما است زیرا او «مواضعی ریاکارانه» دارد و از مذاکره درباره طرح بیمه همگانی خودداری می‌کند.

یک نظرسنجی که از سوی «رویترز/ایپسوس» انجام شده نشان می‌دهد که ۲۴ درصد از شهروندان آمریکا جمهوری‌خواهان را در این امر مقصر می‌دانند، ۱۹ درصد اوباما یا دموکرات‌ها را مقصر می‌دانند و ۴۶ درصد دیگر می‌گویند که تقصیر این تعطیلی‌ها بر گردن همه طرفین است.

هم‌اینک ۴۸ میلیون شهروند آمریکایی بیمه درمانی ندارند و شرکت‌های بیمه از پذیرفتن افرادی که بیماری‌های مزمن دارند خودداری می‌کنند.

اصلاحات باراک اوباما در نظام بهداشتی آمریکا که طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است از روز سه‌شنبه نهم مهر رسماً اجرایی شد و قرار است که این معضل را حل کند.

بر اساس قانون اصلاح خدمات بهداشتی و درمانی دولت اوباما، هر شهروند آمریکایی باید از آغاز سال ۲۰۱۴ دارای بیمه خدمات درمانی و بهداشتی باشد و در غیر این صورت جریمه خواهد شد.

مخالفان طرح اصلاحی اوباما اما می‌گویند دولت نمی‌تواند مردم را به تهیه بیمه خدمات درمانی ملزم کند و این اقدام دولت را به منزله دخالت در تصمیم بخش پزشکی می‌دانند.

باراک اوباما در بیانیه‌ای برای وزارت دفاع و نیروهای ارتش این کشور، از آنها خواسته است که سر کار خود بمانند. کارمندان بخش حمل‌ونقل و هوایی و سازمان‌های امنیتی نیز از جمله کسانی‌ هستند که سر کار خود باقی می‌مانند.

او در این بیانیه خطاب به کارمندان دولت که با تعطیلی بخش‌های خدماتی دولت فدرال به مرخصی فرستاده می‌شوند گفته است: «شما و خانواده شما شایستگی بیشتری از اختلالی که در کنگره شاهد آن هستیم، دارید. به همین دلیل من همچنان به کار با کنگره ادامه می‌دهم تا دولت (اداره‌های دولتی) هر چه زودتر باز شوند و شما هر چه زودتر به سر کار خود بازگردید.»