تغذیه و بهداشت خانواده

 سرکه سیب یا Apple Cider را بشر از ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می شناخته و طرز تهیه و چگونگی مصرف آن را می دانسته است، زیرا بقراط حکیم در نوشته هایش سرکه سیب را طبیب جمیع علت ها و بهترین سم زدای بدن می دانسته. قرن ها این غذا و دارو فراموش شده و به هر دلیلی کمتر از آن استفاده گردیده تا این که در یکی دو دهه گذشته وقتی پژوهشگران تصمیم به بررسی طب سنتی و بهتر شناختن آن گرفتند سرکه سیب را در آزمایشگاه ها و بر روی بیماران مختلف مورد بررسی و تحقیق قرار دادند و متوجه گردیدند که چه داروی موثر بی خطری در زندگی ما وجود دارد که با وجود قدمت سابقه مصرف آن به کلی فراموش شده است.

بقراط حکیم از سرکه سیب کهنه و سالخورده در درمان بیماری های عفونی و سم زدایی بدن استفاده می کرده و معتقد بود که سرکه سیب می تواند سبب ضدعفونی محیط زیست شده و عوامل عفونت زا را از بین ببرد.

food

سرکه سیب پاستوریزه نشده که خواص آن بیشتر و موثرتر است حاوی مقدار زیادی کلسیم، مس، آهن، منگنز، فسفر، پتاسیم، سیلیکوم و سولفور است که به همراه بسیاری از ویتامین های موجود در آن سبب بهزیستی و سلامتی بدن می گردد. به طور کلی خواص دارویی سرکه سیب بسیار است که بعضی از آنها عبارتند از: کم کردن وزن بدن، جلوگیری از بروز زگیل ها، سم زدایی بدن، تقویت عملکرد انسولین در بدن، بالا بردن متابولسیم یا سوخت و ساز بدن، پیشگیری کننده بیماری پوکی استخوان، کمک در هضم و جذب غذا در بدن، پائین آورنده قند و کلسترول و فشار خون، تسکین دهنده دردهای آرتروز، ترمیم بافت پوششی بدن که به علت آفتاب زدگی و عوامل دیگر به وجود می آیند و غیره.

در مصرف سرکه سیب نباید زیاده روی کرد زیرا امکان بروز سرطان مری را افزایش می دهد و در ضمن همانطوری که اشاره گردید خواص سرکه پاستوریزه نشده خیلی بیشتر و قوی تر از سرکه سیب پاستوریزه شده است.

اثرات سوءحشره کش ها و بلیچ های موجود در غذا

دو سم ویران کننده اثرات و عملکرد درست غذا در بدن، حشره کش ها و بلیچ ها هستند که به هر دلیل و بهانه ای در صنعت غذایی وارد شده اند و ما هر قدر سعی کنیم غذا و روش تهیه و نگهداری آن سالم باشد، باز مقداری از این سموم وارد بدن ما می شوند و سبب ناهنجاری های مختلف مخصوصاً اختلال در عملکرد املاح و ویتامین ها در بدن می گردند.

حشره کش ها که در مزارع و از روز کاشت تا زمان برداشت محصول مورد استفاده قرار می گیرند در بافت های غذا ثابت می مانند و در زنجیره خوراکی های تازه از قبیل سبزیجات و میوه جات، لبنیات و غذاهای از پیش تهیه شده سفره های ما را به ظاهر رنگین می کنند ولی در باطن سیستم ایمنی بدن ما را از بین می برند که زمینه برای بروز و پیشرفت بیماری های مختلف آماده می گردد.

بلیچ یا سفید کردن مواد غذایی قبل از تهیه غذا مانند آرد و شکر و غیره سبب تغییر رنگ آن می گردد و برای دستکاری در میزان نشاسته موجود در مواد غذایی و همچنین ساختن قهوه بدون کافئین و غیره کاربرد غیر قابل تصوری دارد. مثلاً در تحقیقات علمی ثابت گردیده که قهوه های بدون کافئین که در آن بلیچ اضافه شده است مقداری از این ماده شیمیایی وجود دارد و کارشناسان در این زمینه هنوز موفق نشده اند که پس از به کار بردن بلیچ آن را به کلی از غذای مورد بحث جدا کنند. ماده شیمیائی بلیچ بر روی کبد و غده لوزالمعده و دستگاه های سم زدائی بدن اثر نامطلوبی بجا می گذارد زیرا نمی توانند آن را به صورت های مختلف از بدن خارج کنند. حال چه باید کرد؟ دو راه برای رهایی از بند این دو سم وجود دارد اول این که در انتخاب غذا باید سعی کرد از مصرف سبزیجات و میوه جاتی که از سموم دفع آفات در آنها استفاده شده، دوری کنید. به عقیده من نخوردن سبزی و میوه خیلی بهتر از مصرف این گونه مواد غذایی است که به آنها حشره کش زده اند. متاسفانه ارگانیک بودن غذاهای موجود در بازار هم هنوز مورد سئوال قرار دارد و هر کسی نمی تواند غذای ارگانیک تهیه و به بازار عرضه کند. دوم این که از سم زدایی بدن به هیچ عنوان از مواد شیمیایی استفاده نکنید و نوشیدن روزی حداقل ۸ لیوان آب را فراموش نکنید. بارها در اینجا از روزه پزشکی صحبت به میان آمده. بشر از روزی که خودش را شناخت هر از گاهی دست از غذا خوردن می کشید و به کبد و دیگر دستگاه های بدن اجازه می داد بدن را سم زدایی کند. اگر عادت کنید و در آغاز هر فصلی ۴۸ ساعت روزه پزشکی داشته باشید بدنتان قادر خواهد بود سموم بدن را دفع نماید. به عبارت دیگر در ۴۸ ساعت غیر از آب و مقداری آب میوه چیز دیگری مصرف نکنید. بیمارانی که مجبورند در روز داروهایی مصرف کنند می توانند به خوردن آنها ادامه دهند. پس از ۴۸ ساعت خودتان خواهید دید که بدنتان چگونه خانه تکانی کرده و حالتان بهتر و شاداب تر است.

خواص غذایی و دارویی فلفل قرمز تند چیلی

فلفل قرمز تند که هر کسی قادر به خوردن آن نیست یکی از موثرترین داروهای مسکن درد و بدون عارضه جانبی است. این سبزی حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین های C و Aو فلاوونوئیدها است که در هیچ سبزی دیگری چنین میزان از نظر کمیت و کیفیت دیده نشده. افرادی که همیشه در رژیم غذایی خود مقداری از فلفل چیلی منظور می دارند خیلی کمتر به دردهای آرتروز و دردهایی که امروز پزشکان در درمان آن درمانده اند دچار می شوند.

محتویات موجود در فلفل قرمز تند سبب انعطاف بافت های عروق شده و فشار خون را کنترل می کند. در مطالعات علمی ثابت شده که مصرف این فلفل تند در پیشگیری و درمان سردرد میگرن و ناهنجاری های مربوط به سرماخوردگی موثر است. Capsaicin موجود در این فلفل در عملکرد و فعالیت تارهای عصبی و سلول های مغزی نقش مهمی دارد و پیام های مغز را به وسیله مواد شیمیایی و الکتریکی به تارهای عصبی می رساند. در مورد خاصیت آنتی بیوتیکی این سبزی هم مطالعات زیادی به عمل آمده که یکی از آنها درمان عوارض سرماخوردگی است که عوامل میکربی و ویروسی در آن نقش دارند. در درمان سرطان پروستات و جلوگیری از بروز آن کارهای مهمی انجام گرفته و نتایج غیرقابل تصوری به وجود آورده است. گزارشات دیگر حاکی بر این هستند که فلفل قرمز تند در بیماران مبتلا به بیماری قند از بروز ناهنجاری به نام نوروپاتی جلوگیری می کند و خاصیت ضد التهابی آن به اندازه ای است که بدن را در برابر عوارض التهاب بدن مانند دردهای مفاصل و غیره حفظ می کند. عصاره و پودر فلفل قرمز چیلی هم وجود دارند ولی اگر کسی بتواند از نوع تازه آن استفاده کند تاثیرش بیشتر خواهد بود.

از هر دری سخنی

ـ اگر به دردهای مفاصل و آرتروز دچار هستید از خوردن بادام زمینی و محصولات آن دوری کنید زیرا برخی از ترکیبات آن التهاب آور است و سبب ازدیاد درد می گردد.

ـ اسفناج حاوی مقدار زیادی آهن است که اگر با مقداری از مواد اسیدی مانند آب لیمو و آلو و غیره مصرف نشوند آهن مورد بحث در داخل دستگاه گوارش شکسته نمی شود و مقدار بسیار کمی از آن جذب بدن می گردد.

ـ شلغم یکی از سبزیجاتی است که دارای مقدار بسیار زیادی پتاسیم است و در تقلیل فشار خون بالا کمک می کند. مقدار پتاسیم موجود در موز که از این نظر معروف است نسبت به شلغم مقداری ناچیز است.

ـ مصرف قرص و شربت آهن و همچنین کلسیم سبب یبوست می شود. اولاً تا ممکن است نباید آهن مصنوعی را برای درمان کم خونی انتخاب کرد،  زیرا به کبد آسیب می زند، در حالی که خوردن مقداری جگر، گوشت قرمز و اسفناج به همراه غذای اسیدی می تواند کم خونی را درمان کند مگر این که علت پزشکی مهمی سبب آن گردد.

*دکتر پرویز قدیریان استادی دانشگاه مونتریال در تغذیه، استادی دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناسی سازمان بهداشت جهانی را در کارنامه ی پر بار خود دارد. از همکاری او با شهروند بیش از یک دهه می گذرد.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com