تغذیه و بهداشت خانواده

 

Rose Hips همان میوه ی قرمز رنگی است که پس از ریختن برگهای گل رز به تدریج رشد می کند و در طبیعت و فصل پاییز و زمستان غذای پرندگان را تشکیل می دهد. در حال حاضر بعضی از کمپانی های دارویی در موقع تهیه ویتامین C به وسیله ی اسید اسکوربیک مقداری به آن از ویتامین C میوه گل رز اضافه می کنند و اگرچه بعضی از آنها بر روی برچسب های آن ادعا می کنند که ویتامین C مورد بحث از میوه گل رز است ولی اصولا در هر یکهزار میلی گرم اسکوربیک اسید که همان ویتامین C معمولی است حدود ۶۰ میلی گرم ویتامین C میوه گل رز وجود دارد.

Rose-Hip

در اینجا لازم است بدانیم که هسته های کوچک داخل میوه گل رز دارای مقداری ویتامین C طبیعی با کیفیت بسیار بالا است. به همین جهت در سال های اخیر تکثیر بوته های رز در مناطق وسیع صرفا برای استفاده از ویتامین C میوه ی آن به سرعت گسترش پیدا کرده است. انواع رزهای وحشی با رنگ های مختلف این خاصیت را دارند و از آنها استفاده می شود. علاوه بر ویتامین C در میوه گل رز مقدار قابل توجهی فلاوونوئید که آنتی اکسیدانی است بسیار قوی و کاروتنوئید، پلی فنول و کاتوچین است. چای Rose Hips در بازار وجود دارد و مردم بسیاری از مناطق دنیا که به طب سنتی علاقمند هستند از آن استفاده می کنند.

در یکی از دانشگاه های کشور سوئد مطالعه ای بر روی گروهی از مردم انجام گرفته و نقش میوه گل رز را در پیشگیری بیماری های قلب و قند بررسی کرده اند. به گروهی از این افراد به مدت ۶ هفته روزانه مقداری پودر هسته میوه ی مورد بحث تجویز کرده و بقیه را به عنوان شاهد پیگیری کردند. افرادی که به فشار خون بالا دچار بودند پس از این مدت ۵/۳ درصد از فشار خونشان کاسته شده و حدود ۶ درصد از میزان کلسترول بد آنها کاهش پیدا کرد. به طور کلی این گروه نتیجه گرفته اند که با این عمل میوه گل رز حدود ۱۷ درصد از امکان بروز بیماری های قند و قلب و عروق پیشگیری کرده اند. اینگونه بررسی های علمی به وضوح ثابت می کند که در دل طبیعتی که ما زندگی می کنیم داروی هر دردی را می توان جستجو نمود و ما با از بین بردن کیفیت طبیعت محیط زیست خود کمر به نابودی آنها بسته ایم و به داروهای شیمیایی و عوارض جانبی آنها پناه برده ایم.

ویتامین C قدرت صدمه آلودگی هوا را کم می کند

ویتامین C یکی از مهمترین آنتی اکسیدان های شناخته شده است و نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت های بدن دارد. دانشمندان انگلیسی ثابت کرده اند که ویتامین C قدرت عملکرد کشنده آلودگی هوا را که از منابع مختلفی به وجود می آید و مصرف فرآورده های نفتی قسمت مهمی از آن را تشکیل می دهد، کاهش دهد و نگذارد مواد سمی موجود در هوا به سلول های بدن صدمه زیادی وارد آورند.

هر ساله در دنیا، مخصوصا در شهرهای بزرگ که آلودگی هوا مسموم کننده است چندین میلیون نفر به خاطر این آلودگی و عوارض جانبی آن از بین می روند. افراد مسن و آنهایی که به نارسایی های قلب و کلیه دچار هستند بیشتر از همه در معرض خطر قرار دارند.

در این بررسی ثابت شده که رابطه ی مستقیمی بین آلودگی هوا مخصوصا به علت سوخت بنزین و گازوئیل و دود سیگار و غیره ، مرگ و میر زودرس وجود دارد. مثلا در شهر لندن بستری شدن بیماران در بیمارستان ها به علت آلودگی هوا در مواقع شدید تا ۳۵ درصد افزایش می یابد و افرادی که مجبور به بستری شدن بودند ۱۲۰درصد بیشتر از دیگران به کمبود ویتامین C دچار بودند. آنتی اکسیدان ویتامین C در عملکرد خنثی کردن سموم وارد شده به بدن در اثر آلودگی هوا نقش دارد. این ویتامین محلول در آب است و مقدار اضافی آن در بدن ذخیره نمی شود و دفع می گردد. در این صورت باید مصرف غذاهایی که حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند در رژیم غذایی مان درنظر گرفته شود تا علاوه بر خواص مختلف آن در بدن در خنثی کردن سموم وارد به بدن نیز مفید باشد.

رابطه آنتی اکسیدان های مصنوعی و سرطان پستان

این هفته در همه جا صحبت از رابطه بین مصرف آنتی اکسیدان های مصنوعی و بروز سرطان پستان بود. پنج سال قبل گروه تحقیقاتی ما در دانشگاه مونترال برای اولین بار گزارش کرد که مصرف بیش از حد آنتی اکسیدان ها امکان بروز سرطان پستان را افزایش می دهد و چندی قبل در همین صفحه نوشتیم که نتایج حدود ۴۰ سال تحقیقات درباره ی نقش ویتامین های مصنوعی در سلامتی بدن پس از یک سلسله محاسبات علمی و تجزیه و تحلیل صدها بررسی علمی ثابت نموده که ویتامین های مصنوعی هیچ نقش چشمگیری در پیشگیری و درمان بیماری ها ندارند، بلکه زیادی مصرف آن زیانبار است.

این بار پژوهشگران سرشناس دنیا ثابت کردند که خوردن آنتی اکسیدان های مصنوعی در خانم ها سبب ازدیاد بروز سرطان پستان می شود. میزان فروش املاح و ویتامین های مصنوعی در دنیا پس از قهوه و نفت در ردیف سوم قرار دارد و هر ساله بیلیون ها دلار برای تهیه و مصرف آن خرج می شود.

متاسفانه خوردن آنتی اکسیدان ها این روزها اپیدمی و همه گیر شده است و کارخانه های داروسازی که کارشان ده ها سال فروش داروهای ضد کلسترول بوده، به دلیل کسادی کارشان، آنتی اکسیدان را علم کرده اند و هر کسی در جیب و خانه مقداری آنتی اکسیدان دارد و مثل نقل و نبات آنها را مصرف می کند، در حالی که هنوز مدت زیادی از شناختن و مصرف آن نگذشته عوارض جانبی آن مسلم شده است.

بیشتر از ۴۰ سال است که بی وقفه می گویم و می نویسم که ویتامین های مصنوعی هیچ اثری بر روی سلامتی بدن ندارد و شما می توانید با مصرف غذاهای مختلف انواع ویتامین های طبیعی را دریافت کنید، ولی “گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.”

میوه هایی که از بروز بیماری قند جلوگیری می کنند

مطالعه جالبی در انگلستان و سنگاپور بر روی بیشتر از ۱۸۷ هزار نفر مرد و زن سالم به مدت ۲۰ سال انجام شده و هر ۴ سال یک بار به طور دقیق درباره ی عادات غذایی و مصرف غذاهای مختلف آنها بررسی شده است. این مطالعه نشان می دهد که مصرف هفته ای سه بار بلوبری، انگور تیره رنگ، کشمش، سیب و گلابی، ۷ درصد از میزان قند خون افراد تحت مطالعه را تقلیل داده است.

جالب اینجا است آنهایی که فقط آب میوه های مورد بحث را مصرف می کردند بیشتر در معرض بروز بیماری قند قرار داشتند. این یافته نشان می دهد که مقدار زیادی از خواص این میوه ها در سلول های آن وجود دارند و بهتر است میوه و سبزی به طور کامل مصرف شوند. مثلا در آب هویج مقدار بسیار کمی از مواد اولیه ویتامین A وجود دارد در صورتی که در خود هویج و در بافت های آن کاروتن بسیار زیادی موجود است و در بدن تبدیل به ویتامین A می شود.

زنگ خطر بیماری آلزایمر

alzihmer

اگر شخصی چند علامت زیر را در خود مشاهده کرد باید بداند که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر یا فراموشی است:

۱ـ به خاطر نیاوردن گذشته نزدیک، ۲ـ فراموش کردن روند روزانه زندگی و مسئولیت های همیشگی، ۳ـ به خاطر نیاوردن لغات درست و مناسب در موقع مکالمه، ۴ـ ضعف در تصمیم گیری و  یا اتخاذ تصمیم نادرست، ۵ـ فراموش کردن اسامی نزدیکان و یا گم شدن در محیطی که سالها زندگی کرده، ۶ـ سردرگمی در محاسبات کوچک و ساده، ۷ـ تغییر خلق و خوی، بدگمانی، تغییر شخصیت و بی حوصلگی.

در آمریکای شمالی یک نفر از هر ۴۵ نفر که مسن تر از ۵۰ سال باشد، به این بیماری مبتلا است و یک نفر از هر ۱۰ نفر پس از سن ۶۰ سالگی به بیماری آلزایمر دچار می شود.

*دکتر پرویز قدیریان استادی دانشگاه مونتریال در تغذیه، استادی دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناسی سازمان بهداشت جهانی را در کارنامه ی پر بار خود دارد. از همکاری او با شهروند بیش از یک دهه می گذرد.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com