fish-oil-cتغذیه و بهداشت خانواده

 از زمانی که مصرف روغن ماهی در دنیا افزایش یافته به وضوح میزان بروز بیماری قند نوع دو کاهش یافته است و این حقیقت را به بیماری های قلب و عروق  نیز می توان نسبت داد.

مقاله علمی که این هفته در یکی از ژورنال های پزشکی شناخته شده دنیا منتشر شده ثابت می کند کپسول های امگا۳ که بهترین نوع آن از روغن ماهی پر چرب تهیه می شود میزان هورمون Adiponectin  را بالا می برد. عملکرد این هورمون متابولیسم گلوکز خون بوده و آن را در حد طبیعی ثابت می کند. در ضمن یکی از هورمون هایی است که در مبارزه با التهاب بدن نقش دارد. هر قدر میزان این هورمون در بدن بالاتر باشد امکان ابتلا به بیماری قند و بیماری های قلب و عروق کاهش می یابد.

مطالعه ای بر روی نتایج ۱۴ پروژه تحقیقاتی در سراسر دنیا که ۶۸۲ نفر را زیر پوشش گرفته است، نشان می دهد که در برابر مصرف روغن آفتابگردان و روغن زیتون، روغن ماهی اثرش مهمتر و چشمگیرتر است و در ضمن کیفیت آن بسیار بالا است مگر این که روغن ماهی در شرایطی نامناسب تهیه و نگهداری شود چون کپسول آن خیلی سریع در برابر نور آفتاب و گرما شکسته خواهد شد. نظریه دیگر این است که هورمون مورد بحث در روغن ماهی طولانی تر در بدن ذخیره و نگهداری می گردد و به موقع به مصرف می رسد.

در حال حاضر فقط ۳۷ درصد از بزرگسالان و ۳۱ درصد از کودکان در دنیا از روغن ماهی استفاده می کنند. یکی از علل پایین بودن میزان مصرف روغن ماهی، ندانستن خواص مخصوص آن و در ضمن گران بودن کپسول های روغن ماهی است. بسته بندی های روغن ماهی اگر تاریخ مصرف نداشته باشند به هیچ عنوان نباید آنها را خریداری و مصرف کرد. در ضمن این کپسول ها را می توان از کمپانی های دارویی معروف خریداری نمود و مطمئن شد که خوردن آن مشکلات مهمی را در بدن به وجود نمی آورند. مصرف روغن ماهی باید زیر نظر پزشک باشد، زیرا به علت خاصیت رقیق کنندگی خون در بعضی از افراد ممکن است مشکلات غیرقابل جبرانی به وجود آورد.

چهار غذای معجزه گر ضد سرطان پروستات

سرطان پروستات هنوز در صدر جدول سرطان ها در مردان قرار دارد و در دنیا هر ساله حدود یک میلیون نفر به آن دچار می شوند و درصد بالایی از مردان حتی نمی دانند که به این سرطان مبتلا هستند، زیرا این نوعی بیماری است که ممکن است سال ها در بدن انسان وجود داشته باشد و خود را نشان ندهد. فقط در آمریکا هر ساله بیشتر از ۲۳۵ هزار نفر به آن دچار می شوند و حدود ۳۰ هزار نفر نیز جانشان را از دست می دهند. سرطان پروستات نیز مانند بعضی دیگر از سرطان ها به تدریج و طی سالیان طولانی در بدن به وجود می آید. روش های زندگی ناسالم مانند چاقی و نداشتن فعالیت های بدنی و مصرف غذاهای سرخ شده همراه با مقدار زیادی نمک و افزاینده های غذایی، زیادی مصرف گوشت ها مخصوصاً گوشت قرمز و غیره نقش مهمی در بروز این بیماری دارند اگر چه سابقه فامیلی و ژن نیز در مواردی بروز آن را شدت می دهد.

پژوهشگران چند دانشگاه و مراکز تحقیقات پزشکی معروف در انگلستان مطالعه بسیار دقیق و درازمدتی را بر روی بسیاری از غذاها که خاصیت ضد سرطان دارند به پایان رسانیده و اعلان نموده اند که براکلی، انار، چای سبز و زردچوبه از آن دسته غذاهای معجزه گری هستند که از بروز و پیشرفت سرطان پروستات جلوگیری می کنند. پلی فنول های موجود در این غذاها چنان قدرت ضد سرطانی دارند که تا به حال و در کنار همدیگر آزمایش نشده و نظیر آنها وجود ندارد. مصرف این دسته از غذاها امکان بروز سرطان پروستات را تا ۶۰درصد کاهش می دهد. چای سبز در یکی دو دهه اخیر انقلابی در تغذیه به وجود آورده و ما در این جا بارها درباره خواص شناخته شده آن گفتگو کرده ایم.

زردچوبه را بشر اولیه می شناخته و امروز علم طب مدرن معجزه های آن را شناسایی می کند که یکی از مهمترین خاصیت آن ضد التهاب بدن است و بهترین دارو برای پیشگیری عارضه فراموشی یا بیماری آلزایمر است.

پژوهشگران مورد بحث و گروه های مختلف به بیماران عصاره زردچوبه و انار و چای سبز و براکلی داده و نتایج آن را مقایسه کرده اند. این بررسی نشان می دهد که این معجون در مدت کوتاهی میزان PSA خون را تا ۶۳ درصد کاهش می دهد که رقمی است چشمگیر و کمتر دارویی شیمیایی چنین قدرتی را نشان داده.

البته نباید فراموش کرد که حتماً لازم نخواهد بود که شخص هر روز همه این چهار غذای ضد سرطان را مصرف کند بلکه عادت به مصرف آنها در رژیم غذایی سبب سلامتی و بهزیستی بدن می گردد که جلوگیری از بروز سرطان پروستات یکی از آنها می باشد.

نقش نوشابه های شیرین در بروز سنگ کلیه

متأسفانه دو مزه ی شیرین و شور مورد علاقه ی اکثریت مردم دنیا است و کودکان و جوانان به غذاها و نوشابه های شیرین علاقه دارند و غذاهای شور سفره ی میانسالان و سالمندان را رنگین می کند.

بنا به گزارش پژوهشگران بیمارستانی در انگلستان مصرف زیاد نوشابه های شیرین امکان بروز سنگ کلیه را افزایش می دهد. در بین این نوشابه ها سوداها، پانچ ها، و دیگر نوشابه های گازدار بیشتر از نوشابه هایی مانند قهوه و چای و مشروبات الکلی و آب میوه ها در رسوب و ساخته شدن سنگ کلیه نقش دارند.

نتایج یک بررسی بزرگ بر روی بیش از ۱۹۴ هزار نفر که در چند پروژه ی تحقیقاتی برای مدت ۸ سال پیگیری شده اند، نشان می دهد که افرادی که روزی یک کولا یا سودا مصرف می کنند ۲۳ درصد بیشتر از آنهایی که عادت به نوشیدن این گونه نوشابه ها ندارند، به عارضه سنگ کلیه دچار می شوند. البته عوامل زیادی در بروز سنگ کلیه نقش دارند که نباید فراموش شوند. مصلا مصرف بی بندوبار کلسیم و ویتامین D (به صورت کپسول و قرص و غیره) می تواند ایجاد سنگ کلیه کند.

علاوه بر این پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز ثابت کرده اند که زیادی وزن بدن و چاقی یکی از عوامل بروز سنگ کلیه است و اکثر افراد چاق دانسته و ندانسته حامل سنگ کلیه می باشند.

نوشیدن روزی ۸ لیوان یا دو لیتر آب یکی از بهترین روش های پیشگیری بروز سنگ کلیه است ولی در عین حال باید روش زندگی و رژیم غذایی و مصرف خودسرانه کلسیم و ویتامین D و غیره را نیز در نظر داشت.

فروش و مصرف بادمجان GMO در فیلیپین ممنوع شد

هر روز از گوشه ای از دنیا خبر ضرر و زیان غذاهایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند، به گوش می رسد. اخیرا در چین محموله ی چندین کشتی ذرت GMO را معدوم کردند و امروز خبر رسیده که مصرف بادمجان GMO برای سلامتی مردم و محیط زیست زیانبخش است و دادگاه این کشور به همراه دست اندرکاران تغذیه و بهداشت مصرف و تهیه و فروش آن را ممنوع اعلام کردند.

امروز خبرهای تحقیقاتی هرگوشه ی دنیا توسط مردمی که با GMO مخالف هستند به اطلاع همگی می رسد و این مردم هستند که باید از خرید و مصرف آنها خودداری کنند.

در ۲۰ سال گذشته بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران به خاطر مطرح کردن این نظریه شغل و حتی زندگی خود را از دست دادند زیرا دولت هایی که کمترین آگاهی درباره ی این دسته از غذاها دارند از هر طرف بر آنها فشار آوردند که یا یافته های خود را منتشر نکنند و یا به هر صورتی دردسرهایی برایشان به وجود خواهد آمد. به طور کلی معلوم شده که بادمجان GMO برای انسان و محیط زیست سمی است کشنده و اگر در دنیا این نوع محصولات پخش و رواج پیدا کنند بشر در آینده دستخوش ناهنجاری های مهمی خواهد شد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com