سال نو بر همه مبارک باد.

برای هموطنان عزیزم سالی همراه با سلامتی و نشاط آرزو می کنم.

متأسفانه امروزه عده ای بدون داشتن تخصص در امر پزشکی دست به تجویز موادی برای سم زدایی بدن می زنند که نه تنها نتیجه ای ندارد بلکه به مسمومیت اعضای بدن می افزاید.

در حال حاضر با وجودی که طب سنتی و مدرن غذاهایی را شناسایی کرده که سبب سم زدایی بدن می شوند، باز در بازارهای غیرتخصصی صدها نوع داروی Cleansing بدون نظارت و کنترل وجود دارد.

اخیرا دانشمندان و دست اندرکاران تغذیه سالم دریافتند که لیموترش یکی از بهترین داروهای سم زدایی اعضای بدن است که نه تنها عوارض جانبی ندارد بلکه ویتامین C و دیگر املاح و ویتامین های آن برای سلامتی بدن مفید است.

اثر سم زدایی لیمو در حدود پنج دهه گذشته مطرح شد ولی روش استاندارد علمی آن تا به حال ارائه نشده بود، ضمن آنکه مردم فکر می کنند که یک میوه یا غذا چطور ممکن است سموم بدن را دفع نماید.

در بررسی جدید، دانشمندان با تجویز مقدار متفاوتی ویتامین C طبیعی و در ضمن لیموترش به گروه های مختلف و آزمایش دقیق نتایج آن پس از چند روز متوجه شدند که افرادی که مقدار قابل توجهی ویتامین C مصرف کردند، سبب دفع مواد سمی بدن شده، در مقابل آنهایی که چنین نمی کردند تغییری در ترکیبات مواد شیمیایی بدن دیده نشده است. حتی مصرف مقدار کمی ویتامین C در روز قادر است در سم زدایی بدن نقش داشته باشد. این ویتامین محلول در آب است و مصرف زیاد آن ضرری به بدن نمی رساند، زیرا بدن ویتامین C مورد نیاز را نگهداری و مصرف می کند و اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود.

به عقیده من به همراه هر وعده غذا باید میوه هایی که حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C هستند خورده شود و حتی در موارد بسیاری مقداری ویتامین C به صورت کپسول نیز در حین روز و در نوبت های مختلف استفاده شود تا سلامتی بدن تأمین گردد و اعضای بدن نیز به سم زدایی خود ادامه دهند.

خواص معجون عسل و دارچین

عسل غذای طبیعی است که بشر از هزاران سال قبل به برخی از خواص آن پی برد و از آن در درمان بیماری ها و تغذیه استفاده می کرد. دارچین نیز از آن نوع ادویه هایی است که در بسیاری از کشورهای دنیا به مقدار زیاد از آن استفاده می شود و در طب سنتی و مدرن بعضی از خواص آن شناسایی شده است. مخلوط عسل و دارچین معجونی به وجود می آورد که در درمان و پیشگیری بیماری های مزمن نقش مهم دارد.

در زیر به چند خاصیت مخلوط عسل و دارچین که از نظر علمی تجربه و آزمایش شده، اشاره می شود:

ـ خوردن روزی یک قاشق غذاخوری از مخلوط عسل و دارچین(یک قاشق چایخوری پودر دارچین را با دو قاشق عسل مخلوط کرده و به تدریج استفاده کنید)، سبب سلامتی قلب و عروق می شود و از بسته شدن عروق قلب جلوگیری می کند. افرادی که به بیماری قند دچار هستند متأسفانه نمی توانند عسل مصرف کنند، زیرا سبب افزایش قند خون می شود.

ـ شربت عسل و دارچین به همراه آب گرم در سم زدایی کلیه ها نقش دارد و از عوارض عوامل عفونت زای موجود در مثانه و مجاری ادراری جلوگیری می کند. در ضمن این معجون می تواند دردهای آرتریت یا مفاصل را نیز به شدت تخفیف دهد.

ـ مخلوط عسل و دارچین از بروز و پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری می کند، زیرا تقویت کننده ی سیستم دفاعی بدن می باشد. بهترین داروی عفونت های لثه و حفره ی دهان است و از بروز خونریزی لثه ها پیشگیری می کند.

ـ مصرف مخلوط عسل و دارچین در هضم غذا نقش دارد و از به وجود آمدن ناهنجاری های پس از صرف غذا مانند تولید گاز در دستگاه گوارش جلوگیری می کند. در ضمن این مخلوط انرژی زا است و به شخص قدرت فعالیت جسمی و تمرکز فکری می دهد.

ـ شاید باور نکنید که مخلوط عسل و دارچین در از دست دادن وزن بدن نقش داشته باشد. چون در سوخت و ساز بدن دخالت دارد و با تولید انرژی مقدار زیادی از چربی های اضافی بدن را می سوزاند. در مورد خواص عسل و دارچین بارها در اینجا مطالب جدیدی به چاپ رسانده ایم که از تکرار آن خودداری و فقط به ذکر این چند خاصیت اکتفا می کنم.

نارگیل از پیری زودرس سلول های مغز جلوگیری می کند

بشر نارگیل را از هزاران سال قبل می شناخته و از خواص دارویی و غذایی آن استفاده می کرده است و اخیرا روغن نارگیل بر طبق بررسی های علمی از نظر خواص و سلامتی بدن در صدر روغن های دیگر قرار گرفته است.

یکی از مهمترین خواص نارگیل که اخیرا دانشمندان طی مطالعات علمی به آن پی برده اند تقویت سلول های مغزی و جلوگیری از پیری زودرس آنها است. به عبارت دیگر افرادی که نارگیل مصرف می کنند دارای حافظه ای بهتر بوده و کمتر به بیماری های فراموشی دچار می شوند.

در زیر چند خاصیت این میوه و ترکیبات آن را می آورم:

ـ چربی نارگیل تفاوت زیادی از نظر ترکیبات و عملکرد در بدن با چربی های دیگر دارد. این چربی که از نوع MCT است در کبد تبدیل به ماده ای به نام کیتون ها یا Ketoacids می شود که برای تغذیه سلول های مغزی به کار می رود و از فرسودگی و پیری آنها جلوگیری می کنند. جالب اینکه بعضی از این کیتون ها در کم کردن وزن بدن دخالت دارند.

ـ در چند دهه ی اخیر مردم به شدت از مصرف چربی های اشباع شده دوری می کنند در حالی که بدن انسان به مقداری از این نوع چربی ها نیازمند است. مثلا در پیشگیری و کند کردن حرکت بیماری های مغز و سلول های اعصاب مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون مقدار معینی از چربی های اشباع شده نقش مهمی دارند و ما کمتر از آن صحبت کرده و یا سعی در مخفی کردن این حقیقت داریم. در سال ۲۰۰۸ مقاله ی بسیار جالبی در این مورد که چربی اشباع شده موجود در نارگیل می تواند سبب سلامتی سلول های مغزی شود، به چاپ رسید که به تدریج عقیده ی عده زیادی از پژوهشگران در مورد مصرف چربی اشباع شده را تغییر داد. در ضمن مطالب بی شماری درباره ی فواید روغن نارگیل در پیشگیری بیماری هایی چون قند نوع دو، بیماری MS، آلزایمر و پارکینسون به چاپ رسیده که می توانید با استفاده از تارنمای زیر برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

www.coconutketones.com

ـ مطالعات علمی نشان می دهد که مصرف روغن نارگیل سبب تقلیل کلسترول بد و بالا رفتن میزان کلسترول خوب می گردد.

ـ نارگیل حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد سرطان می باشد. پلی فنول مخصوص موجود در نارگیل از این جهت مقام مخصوصی به آن می دهد.

آمار سخن می گوید

درکشور آمریکا از بدو شکل گیری اش تا سال ۲۰۱۱، تعداد ۱۳۴۳۸۱۲ نفر در جنگ های مختلف کشته شده اند که بالاترین رقم آن در سال های ۶۵-۱۸۶۱ در خلال جنگ های داخلی یا Civil War بوده است. این کشور در عراق تعداد ۴۸۰۰ سرباز و افرادی که در ارتش کار می کردند، از دست داد. این رقم در افغانستان ۱۸۰۳ نفر، در جنگ کره ۶۵۱۶ نفر، در جنگ اول جهانی ۱۱۶۵۱۶ نفر و در جنگ جهانی دوم  ۴۰۵۳۹۹ نفر گزارش شده است. در ضمن نتیجه شوم دیگر این جنگ ها بیشتر از یک و نیم میلیون نفر زخمی و معلول بوده است که متأسفانه قدرت کار کردن ندارند. سردمداران این کشور هنوز از این همه کشتار، برخلاف بعضی کشورهای بزرگ دنیا، درس نگرفته اند و همچنان نسبت به جان جوانان کشور خود و کشورهای دیگر اهمیتی قائل نیستند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com