انتخاب شیدا قرچه داغی به عنوان چهره برتر بین هنرمندان زن موسیقیدان

 جشن یک‌سالگی “سایت زنان موسیقی”، اسفند ۱۳۹۱ در تالار شهناز خانه هنرمندان با همت گردانندگان و همکاران “سایت زنان موسیقی” برگزار شد.

نیکو یوسفی، سردبیر “سایت زنان موسیقی” در ابتدای این نشست گفت: «هدف ما موسیقی است، بی مرز و جغرافیای محدود. هدف ما موسیقی است، بی دسته بندی های مرسوم. و هدف ما موسیقی است، با اندیشه‌ی موسیقی. و در راه رسیدن به این هدف، پرداختن به موسیقی با تمرکز بر بخش زنانه‌ی این هنر را مدنظر داریم. نگاه مان بر جنسی‌ست از انسان که محصور است و جنسی‌ست از هنر که ممنوع.»

مسعود میری ادیب و پژوهشگر متون کهن، در سخنانی با عنوان” روایت های هزار و یک شبی از زنان موسیقی”، دیگر سخنران مراسم  گفت، «در متن هزار و یک شب، زنان به عنوان معلمانی بیان شده‌اند که چند چیز را ذاتا داشته‌اند. خنیاگری و آوازخوانی یکی از این ویژگی‌ها بوده است. در آن دوره، سخن از برتری زنان نسبت به مردان نبوده، بلکه زنان را آموزگارانی موفق‌تر دانسته اند.»

شیدا قرچه داغی چهره برتر موسیقیدان امسال سایت موسیقی زنان

پیمان سلطانی، آهنگساز، رهبر ارکستر، نوازنده و منتقد موسیقی، سخنران بعدی مراسم بود که متن سخنان او با عنوانِ “بانوی موسیقی من” را اردشیر صالح پور قرائت کرد. پیمان سلطانی، از “قمرالملوک وزیری” به عنوان «نمونه‌ی کاملی از زن نوین ایرانی» نام برد و گفت: « مشکل اصلی برخی از زنان موسیقی در ایران تحمیق ستمگرانه ای ست به ذات بی پایان و اوج های بزرگ خودشان. قبل از این که تعینات فمنیستی در قرن بیستم به بریز و بپاش های خود برسد، زن آِرمانی پیش از من، زشتی ها و پلشتی های تاریخ خود را پاکباز و خردمند، دوش به دوش و در کنار مردان به نسلی دیگر می رساند و از سلاح تابدار اندام اش چون مزه ی محافل خان نشین سود نمی جویید .آری این زن آرمانی ذهن من است که اگر در عرصه ی موسیقی پا به میدان گذارد کمال احترام و افتادگی مرا نیز به پیشگاه خود خواهد داشت.

چنان که قمرالملوک وزیری نمونه ی کاملی از زن نوین ایرانی است. او در عین رنج مدام تاریخی که به دوش داشت، در عمق شاعرانگی گوی سبقت را از بسیاری مردان ربود و آلوده ی کاباره و محفل هایی از این دست نگشت. به همین دلیل است که قمرالملوک وزیری نیمی از عرفان جامعه ی ما می شود و خود را از سایه های  خاموش رها می سازد و به چاووشی منفرد بدل می شود.»

سخنرانان و هنرمندانی که در جشن یکسالگی گفتند و نواختند

محسن قانع بصیری، نویسنده و نظریه‌پرداز نیز در این مراسم گفت: «هرقدر هنر در فضاهای دربسته تولید شود، چون امکان نقد ندارد، مبتذل خواهد شد. ما دو هنر را در حال حاضر به همین دلیل مبتذل کردیم. موسیقی و رقص. در مورد رقص که مقوله‌ای کاملا معنوی‌ست، چون فضای زیست اجتماعی را از آن حذف کردیم، آن را به امری مبتذل تبدیل کردیم و در مورد موسیقی هم با حذف صدای زنانه، افق آینده‌ی جامعه را تاریک کرده‌ایم.»

سارا رضازاده (تار) و رامین بحیرایی (آواز) شعری از بانو سیمین بهبهانی را در مراسم “سایت زنان موسیقی” اجرا کردند.

ضیاالدین ناظم پور، آهنگساز و ترانه‌سرا آخرین سخنران نشست بود که با عنوان «مظلومیت زنان در عرصه‌ی تاریخ موسیقی ایران»، کلامی را با مروری به تاریخ موسیقی ایران برای حاضرین بیان کرد.

سیمین بهبهانی بانوی شعر ایران جایزه شیدا قرچه داغی را به نادر مشایخی اهدا کرد . نیکو یوسفی  سردبیر سایت موسیقی زنان نیز در عکس حضور دارد

آخرین بخش نشست سایت زنان موسیقی به انتخاب و تقدیر از بانویی موزیسین اختصاص داشت. جایزه اولین سال زنان موسیقی از میان چهره های منتخب (خانم ها: پری برکشلی، ارفع اطرایی، گلنوش خالقی، نوین افروز، سیما بینا، شیدا قرچه داغی، پریسا، پری ثمر، سوسن اصلانی، لیلی سرکیسیان، پری زنگنه، فوزیه مجد و فریده بهبود) به قید قرعه به شیدا قرچه داغی اهدا شد.

پس از مقدمه‌ای کوتاه در خصوص انتخاب شیدا قرچه داغی و بعد از پخش کلیپی درباره ایشان و بیوگرافی او و پخش آثاری از این هنرمند گرامی، از بانو سیمین بهبهانی و نیکو یوسفی سردبیر “سایت زنان موسیقی” برای اهدا لوح سپاس و تندیس یاد بود قمرالملوک وزیری دعوت شد تا به صحنه بیایند.

شیدا قرچه داغی، آهنگ‌ساز، پیانیست و مدرس موسیقی چون ساکن کشور کانادا است در مراسم حضور نداشت و به پیشنهاد برگزار کنندگان مراسم آقای نادر مشایخی (آهنگساز) به نیابت، جایزه‌ی وی را از دستان سیمین بهبهانی و نیکو یوسفی دریافت کرد.

خواندن یادداشت شیدا قرچه داغی در مراسم: «با این که سال‌هاست از ایران دورم، اما همیشه سعی و کوششم بر این بوده که علاقه به موسیقی را به بچه‌ها و جوانان منتقل کنم. به همین خاطر همیشه کنسرت داده‌ام، مقاله نوشته‌ام و تدریس کرده‌ام. سعی من این بوده که پلی بین موسیقی شرق و غرب ایجاد کنم. در عین این‌که انتظار نداشتم روزی کارها و آثار من، جایی حساب شود، از لطف شما و از این که به یاد من بودید تشکر می کنم.»

نشست سایت زنان موسیقی در پایان با حضوراصحاب هنر و فرهنگ، شوری دیگر یافت. به گونه ای که یارتا یاران (پژوهشگر، بازیگر تاتر و عکاس ) و محمدباقر ضیائی (محقق، پژوهشگر و تصویرگر) که در تالار حضور داشتند، کلامی کوتاه برای سایر شنوندگان ایراد کردند.

آدرس «سایت زنان موسیقی»: www.womenofmusic.ir

زیرنویس عکس:

۱ـ دونوازی ویولن (روناک معماری) و ویولن‌سل (غزاله شیرازی) با قطعه‌ای از “فیه‌ چایلد” در این مراسم.

۲ـ نیکو یوسفی و نادر مشایخی

۳ـ «زنان آموزگارانی موفق‌تر از مردان در روایت‌های هزار و یک شب»

۴ـ «قمرالملوک وزیری، نمونه‌ی کاملی از زن نوین ایرانی»

۵ ـ محسن قانع بصیری، نویسنده و نظریه‌پرداز

۶ ـ نمایی از اجرای سارا رضازاده و رامین بحیرایی در خانه هنرمندان

۷ـ  ضیاالدین ناظم پور، آهنگساز و ترانه‌سرا

۸ـ «اهدای تندیس قمرالملوک وزیری به شیدا قرچه داغی»

۹ـ  جایزه اولین سال زنان موسیقی به شیدا قرچه داغی

۱۰ـ  دریافت جایزه توسط نادر مشایخی به نیابت از شیدا قرچه داغی

۱۱ـ یادداشت شیدا قرچه داغی

۱۲ـ  یارتا یاران (پژوهشگر، بازیگر تاتر و عکاس ) و محمدباقر ضیائی (محقق، پژوهشگر و تصویرگر)