تغذیه و بهداشت خانواده

گذشته از این که شما به دنبال غذاهای ارگانیک (که به عقیده من وجود ندارند) و غیر ارگانیک هستید بهتر است در انتخاب غذاها چند نکته زیر را رعایت کنید:

ـ هیچ وقت یک نوع سبزی، میوه و غذا را برای دوره درازمدت انتخاب نکنید. هر غذایی خواص مخصوصی دارد حتی مثلاً از ده ها نوع انگور موجود در بازار اگر چه ممکن است یک خاصیت مشترک داشته باشند ولی هر کدام خواص اختصاصی دارند که در انواع دیگر آن دیده نمی شود. به همین جهت باید تنوع را در تغذیه در نظر گرفت.

ـ موضوع دیگر اینکه بسیاری از این غذاها سمپاشی شده اند. اگر شما ندانسته غذای مخصوصی را انتخاب کرده و مدام از آن استفاده کنید در نهایت بدن شما دستخوش ناهنجاری هایی می گردد ولی اگر غذای متنوع تهیه و مصرف کنید امکان این که بسیاری از آنها سمپاشی نشده و یا چیزی به آنها افزوده نشده زیاد می باشد.

سیب را خوب بشویید تا مواد روی پوست آن پاک شود

ـ میوه و سبزیجات فصل ارزش غذایی بیشتری از غذاهایی که یکسال یا بیشتر در سردخانه ها نگهداری شده اند دارند. سعی کنید خودتان میوه جات فصلی را تهیه و در فریزرهای مخصوص نگهداری کنید و بیشتر از ۶ تا ۸ ماه یا تا شروع فصل دیگر نگهداری نکنید.

ـ باید یاد گرفت و برچسب غذاهای از پیش تهیه شده را خواند و دید که حاوی چه مقدار چربی و نمک و شکر و غیره است. درست است بعضی از این برچسب ها اطلاعات کامل و درست ندارند ولی کمپانی های بزرگ همیشه این موضوع را رعایت می کنند. به هر صورت خواندن برچسب ها کار مهمی است و شما می توانید تقریباً ببینید چه چیزی در غذایی که خریداری کرده اید وجود دارد.

ـ قبل از نگهداری سبزیجات و میوه جات در یخچال حتماً آن را بشوئید زیرا امکان وجود عوامل عفونت زا در آنها زیاد است. وقتی شما در یخچال را باز و بسته می کنید به علت جریان هوا این عوامل به راحتی در داخل یخچال پراکنده می شوند. سبزی جات و میوه جات را با مقدار کمی مایع ظرف شوئی شسته و چند بار با آب سرد شستشو دهید. میوه جات مانند سیب را که به طور حتم به آن مقداری مواد سمی زده اند می توانید با مقداری مایع ظرف شویی شسته و سپس با مقداری سرکه مخلوط در آب دوباره شستشو دهید تا لکه های سمومی که بر روی پوست آن باقیمانده پاک شود و یا پس از شستن با پارچه ای پوست سیب را به خوبی خشک و تمیز کنید. اصولاً سموم محلول در آب به راحتی پاک می شوند ولی سموم محلول در نفت که اکثراً به کار می روند به آسانی از روی پوست میوه جات جدا نمی شوند.

امکان مرگ و میر رانندگان چاق در صورت تصادف بیشتر است

رانندگان چاق در موقع تصادف حدود ۸۰ درصد بیشتر از رانندگانی که وزن طبیعی دارند جانشان را از دست می دهند. این گزارشی است که پژوهشگران دانشگاه برکلی در کالیفرنیا منتشر کرده اند و علل اصلی آن را نامناسب بودن اتومبیل های موجود برای افراد چاق و عدم مقاومت بدنه اتومبیل ها در موقع تصادفات سنگین و همچنین عدم مقاومت بدن چاق در مقابل صدمه وارده می دانند. روی هم رفته افراد چاق دچار بعضی از بیماری ها و عوارضی نیز هستند که در چنین موارد سریعتر تسلیم اثرات نامطلوب تصادف شده و شخص چاق زودتر از دیگران ممکن است جانش را از دست بدهد. این پژوهشگران معتقدند که برای افراد سنگین وزن وسائل نقلیه ای با فضای بیشتر و محکم تر مورد نیاز است تا در موقع تصادفات دستخوش مشکلات نشوند.

رابطه ظروف ملامین با سنگ کلیه

دانشمندان آمریکایی با همکاری پژوهشگران تایوانی طی مطالعه جالبی دریافتند که به هنگام استفاده از ظروف ملامین در تهیه و مصرف غذا، مخصوصاً غذای گرم، مقدار قابل ملاحظه ای ملامین به همراه غذا وارد بدن شده و علاوه بر مسمومیت و ایجاد ناهنجاری، امکان بروز سنگ کلیه را افزایش می دهد. تجزیه ادرار دو دسته از افرادی که از ظروف ملامین و ظروف سفالی یا شیشه ای برای مصرف غذا استفاده می کردند، نشان می دهد که ملامین موجود در ادرار آن دسته از افرادی که از ملامین استفاده می کردند حدود ۷ برابر دسته دیگر است.

در سال ۲۰۰۸ چینی ها با استفاده از ملامین در تهیه شیر و نیز شیرخشک و غذای کودک و غذای حیوانات سبب بیماری خطرناک صدها هزار نفر و از بین رفتن عده زیادی از کودکان شدند و مثل همیشه دادگاه بررسی این عمل حیوانی در چین چند نفری را هم اعدام کرد ولی هنوز در سراسر دنیا هر روزه صدها هزار نفر از ظروف و غذاهای آلوده به ملامین استفاده می کنند و عده زیادی هم جانشان را به تدریج از دست می دهند.

مطالعات و گزارشات متعدد نشان می دهد که تمام محصولات غذایی چین آلوده به مواد سرطان زا، بیماری زا و زیانبخش هستند ولی به قدری دامنه توسعه این محصولات در دنیا وسیع شده که هیچ قدرتی نمی تواند جلودار این حرکت باشد. پس اگر نگران سلامتی خود و خانواده خود هستید به شدت از تهیه و مصرف غذاهای چینی دوری کنید.

بتاکاروتن از نوعی بیماری قند نوع دو پیشگیری می کند

مصرف بتاکاروتن (فرم اولیه ویتامین A) در افرادی که به علت ساختار ژنتیکی بیشتر از دیگران در معرض بروز بیماری قند هستند جلوگیری می کند. این خبری است که دانشگاه استانفورد گزارش می کند. در ضمن این دانشگاه اعلان کرده که گاماتوکوفرول (نوع معروف ویتامین E)در عوض ممکن است امکان بروز بیماری قند را افزایش دهد که برای اولین بار این خبر بسیار مهم منتشر می شود.

۱۵ درصد جمعیت دنیا به بیماری قند نوع دو مبتلا هستند و تقریباً ۵۰ درصد آنها از این موضوع بی اطلاع اند چون این بیماری در ابتدای بروز به صورت نهفته ولی فعال سیستم های بدن را دچار مشکل می کند و چون داروی موثری برای درمان آن وجود ندارد اگر میزان قند خون کنترل نشود و به حال خود رها شود در نهایت سبب زمین گیر شدن فرد می شود.

متاسفانه پیش بینی شده که یک سوم کودکانی که در سال ۲۰۰۰ در آمریکا متولد شده اند در طول عمر خود به بیماری قند دچار خواهند شد. به عبارت دیگر اگر داروی موثری تا یکی دو دهه آینده برای درمان بیماری قند کشف نشود و یا روش موثر پیشگیری بیماری شناخته نشود اپیدمی و جلوگیری بیماری قند در دنیا فاجعه ای به وجود می آورد.

حال دانشمندان سخت مشغول مطالعات دامنه دار دیگری بر روی بتاکاروتن و ویتامین E هستند که عملکرد آنها در بدن چه اثراتی بر روی بیماری قند دارند و چرا ویتامین E سبب بالا رفتن امکان بروز بیماری قند گردیده و بتاکاروتن چگونه بر روی ژن مسئول بیماری قند اثر می گذارد و بروز آن را کاهش می دهد. جالب این که هر دو ویتامین بر روی ژن شناخته شده بیماری قند اثرات مثبت و منفی دارند و این تضاد عملکرد باید روشن گردد. البته این پژوهشگران نظریه مخصوصی در این مورد ارائه داده اند که از نظر علمی پیچیده و درک آن برای افرادی که در این زمینه تخصص و آشنایی ندارند مشکل است. به همین جهت به این بحث خاتمه داده و منتظر خبرهای جدیدی در این مورد بخصوص خواهیم بود.

باورکردنی نیست ولی حقیقت دارد

مرد ۵۹ ساله ای در انگلستان زندگی می کند که تا سن ۱۲ سالگی چاق بوده ولی در مدت بسیار کوتاهی به شدت وزنش کاهش یافته و از آن به بعد هر قدر سعی می کند با خوردن غذاهای انرژی زا و چاق کننده به وزن طبیعی برگردد نمی تواند. این شخص گاهی در روز ۵ برابر مقدار معمول غذا می خورد ولی ذره ای به وزنش اضافه نمی شود. پزشکان پس از معاینه و آزمایشات مختلف دریافتند که شخص مورد بحث به عارضه ای به نام Lipo Dystrophy دچار است و بدنش به سرعت غذا را می سوزاند. جالب این که پانکراس یا لوزالمعده این شخص شش برابر مقدار طبیعی انسولین ترشح می کند که یکی از عوامل سوخت سریع مواد غذایی در بدن است.

بهتر است باور کنید

پس از سال ها تحقیقات معلوم شده که قند میوه (فروکتوز) (نه خود میوه)  از نظر سلامتی و افزایش وزن بدن خیلی بدتر از قند معمولی (گلوکز) است. فروکتوز تهیه شده از میوه جات بر روی کبد و متابولیسم انرژی موثر بوده که نه تنها به کبد صدمه می زند، بلکه موجب چاقی می شود. به عبارت دیگر فروکتوز سه برابر گلوکز سبب انباشته شدن چربی در بافت های بدن می گردد. مصرف میوه و فروکتوز موجود در آن چنین اثر نامطلوبی ندارد، بلکه مصرف زیاد قندها و تنقلاتی که از آب میوه جات درست می شود، موجب مشکلاتی خواهد شد.

 *دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com